חיסולו של יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה, מציב את ארגון הטרור בפני אחד האתגרים המשמעותיים ביותר בתולדותיו. הארגון נדרש כעת לבחור מנהיג חדש בנקודת השפל הקשה ביותר שלו מאז חיסול מייסד הארגון, שייח' אחמד יאסין, בשנת 2004. בחירה זו עשויה להכתיב את עתידו של הארגון ואת המשך הלחימה בעזה.

יחיא סינוואר, שהנהיג את חמאס בעזה במשך כשבע שנים, היה סמל לעמידות הארגון בעימות מול ישראל. ד"ר מח'יימר אבו סעדה, מדען מדינה עזתי הנמצא כעת באוניברסיטת נורת'ווסטרן, הסביר לעיתון הבריטי "פייננשל טיימס": "סינוואר משאיר אחריו ואקום גדול. הוא היה דמות ייחודית שהיה לה ניסיון הן בפעילות הצבאית והן בפוליטיקה של הארגון".

"מתי המלחמה תסתיים?": השאלה שהטרידה את בנו של סינוואר | דיווח
מותו המשמח של סינוואר - ההגדרה המילונית של תחילת הסוף

בחירת המנהיג החדש תהווה הצהרה משמעותית על כיוונו העתידי של הארגון. עמג'ד עיראקי, עמית במכון צ'טהם האוס, ציין בשיחה עם העיתון הבריטי: "חמאס צריך להחליט אם הוא רוצה להמשיך עם דמות אידיאולוגית חזקה שנחשבה לקיצונית יותר כמו סינוואר, או לעבור לדמות מתונה או פרגמטית יותר".

בין המועמדים המובילים להחליף את סינוואר נמצא אחיו הצעיר, מוחמד סינוואר, מפקד בכיר בגדודי עז א-דין אל-קסאם. מוחמד ידוע בהצהרותיו הקיצוניות, כמו "עבורנו לירות טילים על תל אביב קל יותר משתיית מים". מועמד בולט נוסף הוא ח'ליל אל-חייה, סגנו של סינוואר, שבנאום הספד לוחמני הצהיר על המשך המאבק נגד ישראל.

חליל אל חייה (צילום: רויטרס)
חליל אל חייה (צילום: רויטרס)

מועמדים פוטנציאליים נוספים כוללים את עז א-דין אל-חדאד, מפקד בכיר האחראי על פעילות הארגון בצפון הרצועה, אוסאמה חמדאן, המוביל את משרד חמאס בביירות ומהווה קשר עיקרי עם חיזבאללה, וחאלד משעל, ראש הלשכה המדינית של חמאס בחו"ל, הידוע בהישרדותו מניסיון התנקשות של המוסד ב-1997.

אברהים דלאלשה, מנהל מרכז אופק למחקרים מדיניים ברמאללה, מדגיש בשיחה עם "פייננשל טיימס" כי בחירת המנהיג החדש אינה החלטה פנימית בלבד של חמאס. "יש שחקנים רבים, כולל איראן ומדינות ערב אחרות, שינסו להשפיע על הבחירה", הוא אומר.

חמינאי משתתף בפגישה בטהרן (צילום: רויטרס)
חמינאי משתתף בפגישה בטהרן (צילום: רויטרס)

למרות הפגיעה הקשה בארגון, כולל חיסול מפקדים בכירים והרס תשתיות, חמאס עדיין מצליח לשמור על נוכחות ופעילות ברצועה. עמג'ד עיראקי מסביר: "מצפון לדרום אתה עדיין רואה התחדשות של לוחמים. הם מנסים לטעון לשליטת חמאס, ניהול כלכלת המלחמה וחלוקת סיוע. הארגון עדיין שם, עדיין מתפקד".