סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה ביום חמישי האחרון כי התגבשה טיוטת הסכם בין איראן למעצמות אשר מחייה מחדש את העקרונות משנת 2015. על כך, אהוד יערי, הפרשן לענייני ערבים של חדשות 12, שוחח היום (שני) עם אראל סג"ל ודוד ורטהיים ב-103FM והביע פסימיות מהעמדה האמריקאית: "אין להם ראש להתנגשות עם איראן". בהמשך, התייחס לפלישה אפשרית של רוסיה לאוקראינה אמר: "אני לא רואה את זה קורה".

בפתח דבריו, אמר יערי: "אני חושב שדי ברור מה קורה ומה יקרה. האירנים יקבלו ויקפיאו. זאת אומרת הם לא יתנו כלום, הם ישעו או ישהו את המשך ההעשרה ברמות הגבוהות ב-60 אחוז ויאפסנו בלי לפרק ובלי לנתק את כל הצנטריפוגות המתקדמות שהם פיתחו והפעילו. הם ימשיכו לחפור בתוך האתרים התת קרקעיים שהם בונים, ימשיכו מחקר ופיתוח וימשיכו להפריע ככל שיוכלו לפקחים של הסוכנות הבין לאומית לעשות את מלאכתם. האיראנים גם ימשיכו לסרב לתת תשובות מספקות לשאלות שהוצגו להם לפני כמה שנים בנוגע לפעילות צבאית שהם לא דיווחו עליה, כפי שהיו מצווים לסוכנות האטום וכו'".

לאחר מכן, נשאל לגבי העמדה האמריקאית והשיב: "האמריקאים דוחפים את המעטפה קדימה. אין להם קדימה ראש להיכנס להתנגשות עם אירן, אין להם רצון לחולל משבר. יש להם את סין על הראש, פוטין סידר להם איזה עיסוק אינטנסיבי סביב אוקראינה, מבחינתם שהאירנים יאטו את קצב ההתקדמות שלהם באופן שיישארו רחוקים, עכשיו זה יהיה מרחק חצי שנה אולי".

יערי התייחס לכסף הרב שיזרום לאיראן בעקבות הסכם הגרעין החדש:  "בשלב הראשון אנחנו כבר רואים שהאמריקאים כבר כמה חודשים כדי לתת מטרייה לרוב מאלי שמנהל את השיחות בווינה, הם לא אוכפים את הסנקציות, אפילו שטרם ביטלו אותן. משחררים לאיראנים שבעה מיליארד דולר שהיו מוקפאים בגלל הסנקציות בדרום קוריאה. כמויות הנפט שאירן מייצאת בראש ובראשונה לסין, גדלות באופן תלול חרף הסנקציות".

"על זה תבוא עכשיו הסרה סיטונאית של הסנקציות שתשחרר לאיראנים כסף ותאפשר להם להגדיל עוד יותר את ייצוא הנפט ותאפשר להם גם לנסות למשוך חברות להשקיע. השאלה הגדולה היא עד כמה חברות בין לאומיות גדולות שמסגולות למשל לשקם ולשדרג את משק האנרגיה האירנית, ירגישו נוח להיכנס עם כסף גדול כאשר הרפובליקנים בסנאט ובקונגרס אומרים - אם אנחנו עולים לשלטון בחזרה אנחנו מבטלים", הוסיף.

תקיפה על הפרק?
"אני לא הולך לשם. השאלה שעמדה זה לא לעשות הסכם רע עד כדי כך כמו שההסכם הזה נראה כרגע והוא כך יהיה, לבין ללכת למשבר עם אירן. הברירה הייתה האם לנסות לנהל את המו"מ בצורה אחרת ולא על פי סדרה של תכתיבים אירנים. מה שקרה פה, האירנים הכתיבו את סדר היום, הפרו בעצמם באופן גורף כמעט את כל סעיפי ההסכם והם יצאו לווינה לקצור שלל בתמורה הם לא נותנים כלום". 

בהמשך, נשאל האם לקיחת עמדה לצד ארה"ב במאבק בין רוסיה לאוקראינה, יסבך את המצב בסוריה: "אני מתקשה להבין מדוע אנשים מאמינים שפוטין יבצע פלישה גדולה לאוקראינה וישלח את הגדודים שלו לצעוד בשדרות הרחבות של קייב. אני לא רואה את זה".

יערי הוסיף: "פוטין רוצה להיות בטוח שלא יוצבו טילים של נאט"ו בשכנות כל כך קרובה אליו, באוקראינה. לא היה לו כוח כשהדבר נעשה במדינות הבלטיות או בבולגריה-רומניה. הוא עוצר את זה כל הזמן בגיאורגיה שממש משתוקקת להצטרף לנאט"ו והוא לדעתי הולך לעצור את זה באוקראינה, בלי פלישה. יצא לי לראות את הצבא הרוסי נלחם בצ'צ'ניה, מדינה הרבה יותר קטנה. זה לא היה להם פשוט והתפוצצו להם בתי קולנוע, ותיאטראות ורכבות במוסקבה. הוא לא הולך להרפתקה כזאת".