מלחמת יום הכיפורים הייתה אחת המלחמות הראשונות שסוקרו ותועדו באמצעות הטלוויזיה הישראלית. אולם כל החומרים שצולמו אז היו בשחור־לבן. פרויקט מיוחד של כאן חדשות לקח את חומרי הארכיון הללו, שחלקם לא שודרו מעולם, והעביר אותם תהליך צביעה באמצעות בינה מלאכותית. בשבוע הבא (ראשון עד חמישי) ישדר תאגיד השידור כאן11 סדרת כתבות שתחזור אל גיבורי אותם קטעים. את הפרויקט יצר אורן אהרוני בעזרתו של אנדריי פרידמן, מומחה לאפקטים ויזואליים ובינה מלאכותית ומרצה במחלקה לתקשורת חזותית בשנקר.
אחיו של החלל שכתב את "שיר חייל": "המוזיקה זה מה שנשאר ממנו"
מכתביי לקיסינג'ר: כשמזכיר המדינה התערב למען קצין צה"ל במלחמת יום הכיפורים
גם ב-73' האשימו הפוליטיקאים את הצבא במחדלים שאותם יצרו בעצמם | ג'קי חוגי
זמרת המלחמות
יפה ירקוני במהלך הופעה לפני חיילים בסיני תוך כדי קרבות
אהרוני: "התחלנו את הפרויקט מתוך מחשבה על האוצרות המסתתרים בארכיון השידור הציבורי מימי הלחימה. זו תמונה של אייקון תרבות מאותם הימים שמגיעה לחזית להופיע מול החיילים. היא נראית מאושרת ובתיעוד המלא רואים את קבלת הפנים שהיא קיבלה מהחיילים שהתגודדו סביבה והייתה המולה ושמחה גדולה, גם אחרי ימים קשים שהם עברו. יפה גם הייתה הצינור שלהם למשפחות בבית. היא חילקה להם גלויות כדי שימסרו ד"ש בבית".
נגמ״ש ישיר לדמשק
צולם ברמת הגולן במהלך הפריצה לתוך סוריה
אהרוני: “היה אחד הקרבות הקשים במלחמה בגזרה הסורית. בשחור־לבן קשה לזהות את הפרצופים של החיילים. אבל בתהליך הצביעה פתאום החיילים הופכים להיות ממש ילדים בני 20. זה מצמרר. זה היה משהו מאוד משמעותי בתהליך הצביעה”.
עדיין לא נרשמתם? לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>
ברוכים השבים
השריונר יהודה בשן חוזר מהשבי במצרים, נובמבר 1973
אהרוני: “לראות את התיעוד של עשרות החיילים שחוזרים מהשבי אחרי חודשים ארוכים זה אחד הרגעים הכי מרגשים שממש גרמו לכולנו לדמוע בחדר העריכה”.
פרידמן: "כשניגשתי למשימה היה לי ברור שיש כאן אתגר משמעותי, הן במורכבות המשימה והן בהיקף העבודה. התהליך התחיל ממחקר של שבועיים שכלל נבירה בכל מקור מידע אפשרי על טכניקות שקשורות לאפקטים ויזואליים ובינה מלאכותית".
תדריך עם דדו
הרמטכ״ל דוד אלעזר מספר על גבורת לוחמי צה״ל בתדרוך עיתונאים בסיני
אהרוני: “הרגע הזה של דדו, הרמטכ"ל דאז, צולם כשצה"ל כבר התחיל את מתקפת הנגד. מסקרן מאוד לדעת מה היו המחשבות שעברו לו בראש באותו הרגע. הוא נראה בתיעוד יותר בטוח ונינוח. עושה רושם שהלחץ האדיר של הימים הראשונים התפוגג מעט".
שלט דמשק
לאחר הפריצה לציר אמריקה, ציר הכניסה לסוריה של צה״ל. צולם על ידי צלמי הערוץ הראשון במהלך קרב קשה מאוד בין כוחות השריון של שתי המדינות
אהרוני: “בימי הלחימה יחס הכוחות של הטנקים היה טנק אחד של צה”ל מול עשרות של מצרים או סוריה. ממש רואים בתיעוד איך הכוחות הקטנים מגינים בגופם על הצירים מול עשרות כלי רכב של האויב ושומעים את הקולות בתיעוד שמעידים על הכאוס שהתחולל”.
שלט גיבורי ישראל
מתוך קבלת הפנים של המשפחות של השבויים שחזרו מסוריה ביוני 1974
אהרוני: "בתיעוד של חזרת השבויים רואים את המשפחות פורצות את הגדרות ששמו ליד המטוס ורצות אליהם כשהחיילים יורדים מהמטוס, אלו היו סצינות קורעות לב. עבורי גם היה מרגש במיוחד לראות את החיילים והמשפחות צופים בעצמם פעם ראשונה אחרי 50 שנה ומגלים לנו סודות שהם לא דיברו עליהם מאז המלחמה".
חייל סורי בבונקר
כניעת כוחות סורים מתוך מוצב בקרב ברמת הגולן
אהרוני: “זה תיעוד של רגע נדיר ובלתי נתפס. פתאום, משום מקום, צצים חיילים סורים ומרימים ידיים ממש מול המצלמות. בתיעוד הארכיון רואים את חיילי צה”ל קצת מבולבלים בתפעול האירוע”.
מא״ג במהלך ירי
במהלך הקרבות בסיני. תמונה שצילם צוות הערוץ הראשון שהצטרף ללחימה בסיני
אהרוני: "בזכות בינה מלאכותית פורצת דרך יכולתי לשדרג את חומרי הארכיון לגרסה איכותית ברמות גבוהות מאוד. נעזרתי במתכנת שלימד את הבינה המלאכותית נתוני בסיס כמו איך נראית רמת הגולן בסתיו לעומת רמת הגולן באביב כשהכל ירוק, מה זה מדי צה"ל, לעומת המדים של הצבא המצרי או הסורי, האם העיניים של הדמות המצולמת הן בהירות או כהות".
חייל מתפלל
חייל בעת תפילה באחד המוצבים
אהרוני: “מצאנו חומרי ארכיון רבים של רגעי המנוחה בין הקרבות. פתאום רואים חיילים ישנים, מתקלחים, מכינים ארוחה, מתפללים. אלו היו הרגעים שלהם לחזור לחיים נורמליים בתוך התופת”.
מוטי קירשנבאום
ראיון שעשה מוטי קירשנבאום עם חיילי שריון יום אחרי הקרב הקשה בציר אמריקה סמוך לקונייטרה
אהרוני: “צוותי השידור הציבורי, בניגוד למלחמות האחרות, היו ממש חלק מהלחימה. הם הגיעו לשטח, עלו על הטנקים והנגמ”שים והיו עם הכוחות בפריצות ובקרבות החזית, ללא מסננת של דובר צה”ל. חלקם גם נפצעו בקרבות וגם היו ביניהם אבידות. זאת הייתה המלחמה הראשונה שכמעט שודרה בשידור חי, והם אלו שהביאו חומרים תיעודיים שמבחינה היסטורית יש להם ערך יקר מאוד”.
פרידמן: "התוצאה שהתקבלה הייתה מהפנטת ומרגשת, ולא פעם תפסתי את עצמי עובד על השוט ודומע מהתרגשות, משהו שלא אופייני לי כל כך אחרי 15 שנה בתחום. כשרואים את הסרט באיכות הסופית ומסתכלים לאנשים האלה בעיניים, כאילו זה צולם אתמול, זה מייצר חיבור מיידי וזעזוע של ממש. באופן אישי אחד מרגעי השבירה שחוויתי היה כשעבדתי על הריאיון של מוטי קירשנבאום הצעיר עם יעקב קליין, קצין שריון שנפצע, אושפז ומיד עם שחרורו מבית החולים חזר ליחידה, רואיין ונהרג כמה שעות אחרי הריאיון".
חייל סורי שבוי
רגע תפיסתו של קצין סורי שנשבה על ידי כוחות צה״ל
אהרוני: “לא הייתה הגבלה על צוותי הצילום והם היו כמעט בכל הזירות. מצאנו חומרי ארכיון של כתבים מראיינים שבויים. לראות צוות טלוויזיה ישראלי מראיין שבויים סוריים או מצריים דקות לאחר תפיסתם - זו סיטואציה שקשה לדמיין אותה במציאות של היום”.