על רקע המשך הלחימה ברצועת עזה, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, העניק היום (חמישי) ריאיון לאתר "אל-מוניטור" והתבטא בצורה חריגה. אבו מרזוק אמר כי ״ארגונו צריך להכיר בקיומה של ישראל, כחלק מניסיון לשים סוף לסכסוך הפנים-פלסטיני. צריך ללכת בעקבות התפיסה הרשמית - והיא שאש"ף הכיר במדינת ישראל".

קץ המלחמה מעבר לפינה? ישראל זיו מסביר מדוע המתקפה תסתיים בקרוב
"שחקניות משמעותיות": אלו מדינות המפתח ל"יום שאחרי" המלחמה בעזה

בתגובה לדבריו של סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, התרעמה קסניה סבטלובה, חוקרת בכירה במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, שראיינה את מוסא עוד בשנת 2006, לאחר שחמאס זכה לרוב בבחירות לפרלמנט הפלסטיני. 

״ראיתי שמוסא אבו-מרזוק מתחיל להכיר ב'טעות' של החמאס, ולרמוז לכך שארגונו יהיה מוכן שוב לשקול את ההכרה של אש"ף בישראל. אסור ליפול בפח הזה״, היא מזהירה ומסבירה מדוע העיתוי של הראיון מגיע דווקא עכשיו: ״חמאס נמצא כעת במצב בעייתי מבחינת ההישרדות ברצועת עזה, הוא מחפש דרכים להתקיים ולהראות לעולם שהארגון כביכול מתון. מעבר לכך, קיים הלחץ הקטארי - במדינה מאוד מודאגים מהתפתחות האירועים - ומהתדמית הבעייתית שנוצרה לה מאז ה-7 באוקטובר, ולכן הם לוחצים על חמאס כדי שיציגו עמדה מתונה יותר״.

מוסא אבו מרזוק (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)
מוסא אבו מרזוק (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)

״הראיון שלו משתלב ברוח הכללית של חמאס שמבינים כעת שהם לא ניצחו, ולכן הם עושים מאמצים כדי להצטרף לאש״ף - שמכירים בישראל, ולהישאר בעמדת שליטה. גם בשנת 2006, כשאבו מרזוק התראיין אצלי, העיתוי היה בדיוק לאחר שחמאס ניצח בבחירות לפרלמנט הפלסטיני, וכאשר היה צריך להעמיד פנים שהם מכירים בלגיטימיות של אש״ף - ובקיום של מדינת ישראל כדי לקבל לגיטימציה בינלאומית״. 

"אנחנו המשטר הדמוקרטי היחיד במזרח הערבי, והמערב חייב לקחת זאת בחשבון. כמובן שהביקור במוסקבה הוא סמלי והיסטורי, שכן זהו ביקורנו הראשון במדינה מערבית, אליה הגענו לאחר ביקור במספר מדינות ערביות ואסלאמיות״, אמר בראיון לסבטלובה לפני כ-17 שנה.

״הפלסטינים, יותר מכל אחד אחר, מעוניינים בשלום, ומיד לאחר הבחירות לאוטונומיה וניצחון חמאס, הודענו כי הסכם השקט הפנימי הפלסטיני יוארך בשנה נוספת, למרות ההפרות המתמשכות מצד ישראל", הוסיף. מנגד, אמרה קסניה: ״אנו זוכרים היטב שהחמאס לא עצר את הירי על שדרות ולו לרגע, ולא היה שום שקט, לא פנימי ולא חיצוני״.

הפגנה של תומכי חמאס (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)
הפגנה של תומכי חמאס (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)

עוד הבטיח באותו הריאיון לפני 17 שנה כי "מנהיגי חמאס בעזה ובחו"ל מוכנים לנקוט בצעדים רציניים אם ישראל תסיים את הכיבוש ותחזור לקווי 1967, ותאפשר לפלסטינים להקים מדינה בעזה ובגדה. בנוסף, היא חייבת לשחרר את כל האסירים הפלסטינים, לתת לפליטים הפלסטינים זכות שיבה - ולהרוס התנחלויות".

"אם העולם יפעיל לחץ על ישראל, המצב באזור עלול להשתנות לטובה. בכל מקרה, אנו מקווים שגם ממשלת ישראל החדשה תתעניין בשלום. לדעתי, בכוח אפשר להשיג רק הפסקת אש זמנית, ושלום יציב וקבוע נשען רק על עקרונות הצדק", אמר. "אני בטוח שהשנה הקרובה תהיה שנה טובה לפלסטינים בהנהגת חמאס. ניפטר מחוליים כמו שחיתות, כאוס ואנרכיה, והמצב הפיננסי יתייצב. אנחנו גם הולכים לבטל הסכמים שפוגעים בעם הפלסטיני״. 

מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, במסיבת עיתונאים ברצועה (צילום: מג'די פתחי/TPS)
מנהיג חמאס, יחיא סינוואר, במסיבת עיתונאים ברצועה (צילום: מג'די פתחי/TPS)

״שום שנה תחת חמאס לא הייתה טובה לפלסטינים, וזה היה ברור גם אז״, היא מתייחסת להבטחות השווא שלו. ״אבו-מרזוק הוא אחד החמאסניקים המנוסים, הוא יודע לדבר, ומבין היטב את המצב הבינלאומי ואת הלחץ על ישראל. כשהוא משחרר את הראיון השבוע לאל-מוניטור, המטרה שלו ברורה - לערב שוב את המדינות הערביות בפיוס פנים-פלסטיני, שכמובן יחייב הישארות של חמאס בעזה״, קסניה טוענת. 

״ראיינתי כמעט את כל ההנהגה הבכירה של החמאס - ולכן אמרתי תמיד שלא אפשרי להגיע לפשרה עם הארגון האידאולוגי והקיצוני הזה, שכל הפסקת אש תשמש להתחמשותו. שלטון החמאס בעזה חייב להסתיים, ובשביל זה חייבים ניצחון צבאי - אך גם תכנון מדיני מוקפד.

״שני הדברים הללו קשורים יחדיו״, היא מסבירה. ״הניהול של עזה - צריך להיות כבר היום, ולא בעוד 5 שנים כשהרשות הפלסטינית תבצע רפורמות כאלה ואחרות. ישראל צריכה ליזום, לקדם תוכניות, לערב את כל השותפות שלה ולעבוד איתן. רק מתוך שותפות אזורית, אפשר למגר את החמאס - לא לבד״.