יו"ר מושב מרגליות איתן דוידי הכריז אתמול על התנתקות מהמדינה בעקבות התגברות הירי משטח לבנון לצפון, וקרא לפנות את החיילים מהמקום ולסגור את החמ"ל. יוני יעקובי, חקלאי, סגן הרבש"צ וחבר כיתת הכוננות במושב הסמוך לגבול ישראל-לבנון, התייחס היום (שלישי) למהלך בשיחה עם בן כספית וינון מגל ב-103FM.

לא רק שופט: האם אורנשטיין יושעה גם מלשכת עורכי הדין? | פרסום ראשון
תרחיש האימים של ישראל: הפסקת אש בעזה, ללא החזרת חטופים

"אם אנחנו צריכים להיאבק מול גורמי המקצוע במשרד החקלאות, האוצר, ולהתחנן שייתנו את מה שמגיע לנו מלפני שלוש שנים, מאסון שפעת העופות, ומביאים תוכנית לחיזוק הצפון במירכאות וזה נופל מסדר היום, אז בשביל מה לסכן את חיילי צה"ל?", שאל בפתח השיחה. "בואו נסגור את מרגליות, נהיה בקרית שמונה עד שתיגמר המלחמה. צה"ל עושה פה עבודה נהדרת. המושב מפונה, אך כיתת הכוננות והצבא פה. אמרנו שאין מה לשמור על מרגליות אם נמות כלכלית, אז בשביל מה? לא צריך. איפה הציונות פה? אנחנו באירוע של אזעקה עכשיו. אני צריך להילחם על הפרנסה שלי בזמן שיש פה אזעקות. לא אכפת לי, אם אמות, אמות לטובת ארץ ישראל, על קידוש ארץ ישראל".

בהמשך אמר: "אני בשטח שלי. אני עומד מסתכל, מה אני עושה. אני מפחד מהממשלה על מה שהם עושים לי, מה שמפריע לי הם המשרדים שמתעללים בי. כרגע משרד החקלאות ומשרד האוצר לא מוכנים לתת לנו את הכסף של שפעת העופות מ־2020 מכל מיני אמתלות. עכשיו הם עושים לי על שמונה מיליון שקל של 100 מגדלי עופות, לא רוצה טובות, לא רוצה הנחות. יגידו לכם שיש כסף קבוע ושהכל רשום, הוא תלוי באוויר. אני נלחם על עובדים זרים, כל דבר עושים לי בעיות". 

פינוי הפצועים מירי הנ"ט ממרגליות (צילום :דוברות מד"א)

"אין שום קשר לביבי, אנחנו לא מתנתקים מהממשלה, הממשלה התנתקה מאיתנו. שלא יהיו אי הבנות", הבהיר. "הממשלה התנתקה ממני, מכל תושבי מרגליות, לא ההפך. ברגע שהם יושבים ומדברים, ומגיעה תוכנית לחיזוק הצפון, יש את זה על סדר היום, למה אתם לא מאשרים את זה? יש פה בעיה של כסף? אנחנו לא רצויים פה? אולי עשינו את מה שעשינו ומיצינו, בואו נלך הביתה. השאלה מי יישאר לקבל את מה שיגיע". 

באשר למתרחש בזירה הצפונית, אמר: "אלופים וחזקים ממני לא יודעים מה יהיה. בלי שלפחות הרכס יהיה בידיים של מדינת ישראל, מעליי יושב חיזבאללה. מעליי חיזבאללה, כפר מרכבא, צה"ל הוריד כמעט את כל הבתים. עובדים טוב ועובדים נכון. מ־2006 ישנו בתוך הפוך, ייקח זמן לתקן את זה. אשתי מפונה, לפעמים היא באה לראות שאני בחיים, וחוזרת לטבריה עם המשפחה. יש לי משק חקלאי, אני קוטף דובדבנים. אין לי כוח אדם. אני רב עם הממשלה כדי שיאשרו לי את מה שמגיע לי". 

תגובת משרד החקלאות:

חקלאי ישראל, ובהם גם חקלאי הצפון וחקלאי הישוב מרגליות שומרים על הגבולות ודואגים לביטחון המזון של כולנו. הם עובדים תחת אש כדי לשמור על רציפות תפקודית לכלל אזרחי ישראל. לשמחתנו, הצעת המחליטים לעניין חיזוק הצפון עברה היום (שני) בממשלה ובתוכה תקציבים ייעודיים לחקלאות. 

יצוין כי, משרד החקלאות התנגד לטיוטת ההחלטה המקורית כאשר לא נכללו בה התקציבים הייעודיים לחקלאות בצפון. המשרד דרש ועודנו דורש תקציב למענקים לשמירה על רציפות תפקודית בענפים רלוונטיים באזור המאוים 5-0 ק״מ, כגון; חיזוק ענף ההטלה בעקבות הפגיעה האנושה בו מתחילת המלחמה, תמרוץ עובדים זרים וישראלים, קידום פתרונות מיכון ואוטומציה מרחוק והתגוננות סייבר בשטחי חקלאות.

בנוגע למחלת שפעת העופות שאירעה במרגליות בשנת 2021; מחלת שפעת עופות גורמת למגדלים נזקים ישירים ועקיפים. כלל החקלאים פוצו באופן מלא עבור הנזקים הישירים שמכוסים על פי החוק. נזקים עקיפים למגדלים לא מכוסים מתוקף החוק, לכן משרד החקלאות פעל על מנת למצוא פתרון לנושא זה, ואכן החל משנה זו (2024), המגדלים מבוטחים בביטוח ייחודי בהשתתפות המדינה, וזוכים גם לתשלום בגין נזק עקיף.

אירוע שפעת העופות המדובר חל בשנת 2021 לפני כניסת תוכנית הביטוח לתוקפה, ומשרד החקלאות פועל למול משרד האוצר למציאת פתרון משפטי אשר יאפשר את הפיצוי העקיף שייתן מענה לחקלאים בענף ההטלה. 

לצד זאת פועל משרד החקלאות בשיתוף משרד האוצר לגיבוש נוהל תמיכה ייחודי למתן מענה תמיכה במשקים חקלאיים, לצורך הסרה של חסמים תקציביים שנוצרו בעקבות הצורך לשמור על רציפות תפקודית.

משרד החקלאות שומר וימשיך לשמור על קשר רציף עם היישוב מרגליות וביתר הישובים באזור כפי שפעל לאורך כל מלחמת חרבות ברזל, על מנת לשמר ולחזק את החקלאות והתושבים.

סייעה בעריכת הכתבה: מיכל קדוש, 103FM