החוקרים טל בארי ודנה פולק קנריק, ממכון המחקר ״עלמא״ הסבירו היום (רביעי) ל"מעריב" כי בדרך כלל, ״חיזבאללה נוהג לפרט על המטרה בה הצליח לפגוע, כדי להאדיר את הישגיו, ולעיתים גם מפרסם סרטון המפרט מה הייתה המטרה ותיעוד של התקיפה״. עוד הוסיפו כי בדרך כלל לאחר כל תקיפה, חיזבאללה מפרסם הודעת לקיחת אחריות סמוך מאוד לזמן האירוע, כדי לשמור על אמינות.

"אל תקטרו על ההווה": התחזית המדאיגה של בני גנץ לתושבי הצפון

מתקפה חריגה של חיזבאללה בצפון. קרדיט: רשתות ערביות (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

את דבריהם הם אומרים לאחר שלפני ארבעה ימים, נפל כטב"ם של חיזבאללה בפארק ציבורי בעיר נהריה אשר גרם לשריפה באזור נפילתו. בסרטון שצולם על ידי תושבי העיר והופץ ברשתות החברתיות, נראים נסיונות היירוט בשמיים, ולאחר מספר שניות - נראה כטב״ם נופל לקרקע. יממה אחרי, חיזבאללה לקח אחריות על תקיפה, לפי הודעתו - ״כנגד מטרה בדרום היישוב לימן״ (צפונית לנהריה) - באמצעות כטב"מים.

באירוע הזה, הם מסבירים, חיזבאללה גם נמנע מלציין מה הייתה המטרה שהותקפה "בהצלחה" כלשונו, וגם עצם לקיחת האחריות רק יום למחרת - ״מעלה תהיות לגבי התקיפה והצלחתה״. עד היום, חזבאללה ביצע מתקפות באמצעות כטב"מים מתאבדים כנגד יעדים צבאיים ויעדי איכות, ולקח אחריות והודיע על תקיפת מערכת טל שמיים, מפעל אלביט, אתרי סוללות כיפת ברזל ואתרים צבאיים נוספים.

סוללת כיפת ברזל בפעולה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
סוללת כיפת ברזל בפעולה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כאמור, ארגון הטרור נוהג לקחת אחריות על כל אירוע תקיפת כטב"ם מתאבד, ובמקרים אחרים, בהם משימת הכטב"ם נכשלת, כאשר הכטב"ם מיורט או אינו פוגע במטרה, חיזבאללה נמנע מלקחת אחריות.״הם גם לא לוקחים אחריות על כטב"מים שלא נועדו לתקיפה, כמו למשל כטב"מים שנועדו למודיעין ותצפית. ייתכן כי מטרת הכטב"ם של חיזבאללה הייתה יעד צבאי באזור הגליל המערבי, או כפי שנאמר בלקיחת האחריות של חזבאללה: "כנגד מטרה בדרום היישוב לימן", אך בשל טעות ניווט, בשל שיבושי ה-GPS באזור, בשל תקלה או כישלון אחר - הגיע ליעד בפארק בעיר נהריה״, מעריכים החוקרים.

״לאחר שחיזבאללה ראה כי נגרם נזק, פרצה שריפה, והאירוע תועד באופן נרחב ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת הישראלים - הוא החליט לפרסם הודעת לקיחת אחריות. ייתכן כי לקיחת האחריות והודעת חיזבאללה דווקא מחדדת כי העיר נהריה לא הייתה המטרה״, אומרים במכון המחקר ומבהירים כי למען הסר ספק.

נזקי שריפת ענק בצפון כתוצאה מירי רקטות (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
נזקי שריפת ענק בצפון כתוצאה מירי רקטות (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

״חיזבאללה אינו נמנע מלפגוע במטרות אזרחיות, ומתחילת המלחמה מעל ל-45% מכלל ההתקפות של חזבאללה - היו מיועדות כנגד מטרות אזרחיות. אולם האיכויות של השימוש בכטב"ם תוקף, והאופן בו חזבאללה השתמש בו עד היום - היו בעיקר כנגד מטרות צבאיות. בחודשים האחרונים, הארגון מגביר את השימוש בכטב"מים, גם למטרות תקיפה וגם למטרות אחרות. בחודש מאי האחרון, התרחשו 85 אירועי חדירות כטב"מים לישראל, מתוכם חזבאללה לקח אחריות על 25 התקפות של כטב"מים תוקפים - מתאבדים ומשגרי רקטות או פצצות״, מסבירים.

״בחודשים האחרונים, יורטו מספר כטב"מים מעל אזור מפרץ חיפה, נהריה, עכו וקריות, אזור החורג מטווח התקיפות של חזבאללה - מעל 5 ק"מ מקו הגבול. מתחילת המלחמה ועד היום, חזבאללה לא ביצע שיגורים מסוג כלשהו לאזורים אלו, ולכן אם במקרים האלו אכן ניסה לבצע תקיפות, זה מסמן את הגדלת טווח האש של חזבאללה״, מעריכים בארי ופולק-קנריק. עם זאת, להבנתם, במקרים הללו, לא היה מדובר בכטב"מים תוקפים, ועל כן, לא ניתן לקבוע כי חזבאללה מגדיל את טווח האש. הם סבורים כי ״חזבאללה נערך למלחמה מלאה מול ישראל, והוא ממשיך ללמוד את יכולות צה"ל, לחפש נקודות חולשה ולהפיק לקחים״.