פלגה 916, הינה פלגת הביטחון השוטף של הזירה הימית הדרומית, זו האמונה על הגנת הגבולות הימיים של מדינת ישראל ממכמורת עד רפיח. במהלך הלחימה, הספינות פועלות בשני מאמצים מרכזיים - הגנה והתקפה.  כוחות הפלגה הזו מסייעים באופן משמעותי, בשיתוף פעולה הדוק עם כוחות הציר ברצועה, באש ובתצפית מהים, באופן צמוד ועצים ותורמים להשלמת התמונה המלחמתית - מהים, מהאוויר ומהיבשה.

מאז ה-7.10, אנשי מילואים רבים מגיעים לסייע בלחימה ולתרום מניסיונם הרב לפלגת הביטחון השוטף 916. בעקבות ההיענות הרבה מצד אנשי המילואים, ותמיכתם בעשייה המרובה של הפלגה, בשגרה ובחירום, הוחלט בחודש דצמבר 2023 להקים את היחידה באופן רשמי - ״יחידת אנשי המילואים של פלגה 916״. היחידה הוקמה באפריל האחרון וכעת היא רשמית חלק מהפלגה, עם אנשי המילואים שבה. 

היחידה כוללת סגל שלם הנמצא במילואים ומפקד יחידה ומפקדי סיירות. המערך המלא נועד בין השאר כדי לשמור על סדר, ארגון ובניית תוכנית אימונים עבור אנשי המילואים של הפלגה וכן לצורך שמירה על כשירות מבצעית ומוכנות תמידית.

רס״ן תמיר מפקד סיירת במיל, מסביר: "היחידה מסתמכת על מילואימניקים בשני אופנים, הראשון, זה מול פערים וחוסרים. לפעמים יש פער במפקד ואז המילואימניקים באים וממלאים את החוסרים ועוזרים בתפקוד השוטף של הספינה. במצב מלחמה, המילואימניקים עושים תפקיד קצת אחר, הם מצטרפים לספינות למרות שיש שם מפקד בסדיר. הלוחמים עצמם ברוב המקרים לוחמים בסדיר, כאשר הסגל של הספינה על פי הצורך הם מילואימניקים". על הסיבות לפתיחת היחידה הוא אומר: "המטרה היא להביא את הניסיון המלחמתי משנים עברו ולוודא שהרמה המבצעית לא רק שלא נפגעת, היא עולה משמעותית". 

רס"ן תמיר מספר: "מפקד חדש בן 22, פגש את השביעי באוקטובר כשהוא חודש בתפקיד. כשהמלחמה התחילה, הוצמד אליו מילואימניק, עם ניסיון מעמוד ענן, עופרת יצוקה, או צוק איתן, מישהו שפעל במלחמות ושמר על כשירות והוא יוצא אתו לים." הוא מציין: "אין דבר דומה לזה באף חייל אחר!" ומדגיש את ההבדל: "תחשוב, מ"פ של גבעתי נכנס עכשיו להילחם בעזה לא מצמידים לו מ"פ שהיה בצוק איתן. המ"פ הזה צריך ללכת לגדוד מילואים שלו וזה משמש כעוד כוח". 

רס"ן תמיר מרחיב: "חוץ מתפקיד בים ממש, קיימים תפקידי מטה במלחמה. בגלל שבמלחמה הנוכחית יש תמרון קרקעי, נדרש הרבה תיאום עם החטיבות שמתמרנות בעזה". תמיר מספר שאנשי מילואים מוצמדים לכל הגדודים ולכל החטיבות ובעצם משמשים כקציני תיאום קדמיים עם הספינות ומבהיר: "כדי לוודא שאנחנו נותנים את החיפוי הטוב ביותר". 

תמיר קובע ש"במלחמה זה הוכיח את עצמו בצורה מאוד טובה, בעיקר בכל מה שקשור להחזקת השטח וציר החוף וליווי של כוחות. "גולני, 401, שריון וכל מי שתמרן על קו החוף קיבל לסד"כ המתמרן שלו ספינה, או שתי ספינות, כאשר יש גם קצין שמתאם את זה מאחור בחוף". בין אותם קצינים מתאמים, היו ועדיין גם קציני מילואים עם המון ניסיון שנמצאים בספינה. 

פלגה 916 (צילום: דובר צהל)
פלגה 916 (צילום: דובר צהל)

רס"ן תמיר נחרץ: "אין לנו זמן במלחמה לשלם דמי לימוד". עוד הוא משתף: "מה שהבנו תוך כדי המלחמה, זה שאם לפני המלחמה הזאת התנהלנו בצורה שהיחידה הסדירה משמרת קשר עם מעל מאה אנשי מילואים כל הזמן, הרי שנכון לייצר איזושהי יחידת מילואים. תפקידה יהיה לתכנן את הפעילות של המילואימניקים, לוודא שרמת הכשירות שלהם תהיה גבוהה ביותר וגם תבצע אימונים שנתיים וחצי שנתיים במהלך ימי שגרה, כדי להתכונן למלחמה הבאה". הוא מסיים בדברים: "היה חייב שמילואימניקים ינהלו את זה, כי רק מילואימניקים מבינים מה זה לשלב חיי מילואים וחיי צבא".

סא״ל מתן מפלג 916, מוסיף על דברי תמיר: "פלגה 916 היא פלגה של ספינות קרב שמבצעות סיורים בגבולות הימים של מדינת ישראל. אנחנו מאבטחים גם את הגבול שבין עזה לישראל (חוף זיקים) וגם את זה שבין רצועת עזה למצרים, גם כדי למנוע הברחות. הפלגה מסיירת בים 24/7, 365 ימים בשנה". 

הוא מתאר את השינוי בדפוסי הפעולה: "אם המציאות של לפני ה-7 לאוקטובר הייתה הגנה על הגבולות ומניעה של חדירה, האוכלוסייה הפלסטינית שפגשנו עסקה בדייג כמקור הכנסה. הם ניסו להשיג עוד דגה וחרגו לשטח ישראל וניסו להגיע לשטחנו. התפקיד שלנו אז היה להגן ולשמור על הגבולות. אך אחרי הפשיטה של ה-7.10 (גם מהים), השתתפנו בקרב הגנה. מרגע שקרב ההגנה נגמר וסוכלו ניסיונות החדירה של כלי שיט, חזרנו לשלב משימות הגנה כדי למנוע חדירה לישראל דרך הים". סא"ל חזן מפרט משימות נוספות שהכוח שלו נושא בהן: "את הסיוע לכוחות המתמרנים ביבשה אנחנו נותנים מהאגף המערבי, מהים. אנחנו מספקים אבטחה ותצפית לכוחות היבשה". 

פלגה 916 (צילום: דובר צהל)
פלגה 916 (צילום: דובר צהל)

הוא ממחדד את דבריו רס"ן תמיר על יחידת המילואים ואומר: "חיל הים מפעיל פלטפורמות יקרות, כמו צוללות, כלי שיט וספינות. אין לנו ימ"חים, אין לי לתת לכל לוחם ומפקד מילואים ספינה שמחכה לו בימ"ח לים. לכן קודם השתמשנו בחיילי המילואים שלנו, בעיקר להשלמת פערי סד"כ".  כשהתחילה המלחמה, כמות המשימות על כוחות הים לדבריו, שילשה את עצמה. "היה עומס גדול מאוד. מהסיבה הזאת לקחנו את חיילי המילואים והקמנו ממש תוך כדי המלחמה יחידה שיש לה פיקוד משלה, כדי שתוכל גם לתמוך, אבל בעיקר להגדיל את התפוקה המבצעית שפלגה 916 יודעת לתת". 

חזן מפרט את היתרונות: "לניסיון וידע מקצועי יש הרבה משמעות, במיוחד במערכות המורכבות שיש בחיל הים. אין לנו בסדיר אנשים שחוו מלחמות קודמות". הוא מסכם: "באותה כמות של ספינות, הגדלתי את התפוקות והתפקוד המבצעי ויש לי יותר כוח אדם איכותי".