צה"ל חיסל הלילה (שני) את המחבל מצטפא חסן סלמאן בלבנון, ששימש כמחבל ביחידת הרקטות והטילים של ארגון הטרור חיזבאללה. ״חיסלנו לחיזבאללה צמרת פיקוד שלמה - וזה כואב להם״, אומר ההיסטוריון והמזרחן פרופ׳ אמציה ברעם על שורת החיסולים, בשיחה עם "מעריב". 

״חיסולי מפקדים המשתייכים לאליטה הצבאית של חיזבאללה - מובילים לפגיעה ביכולות הביצועיות של חיזבאללה ויותר מכך - משפילים אותם. העובדה שצה״ל מאתר את המפקדים הבכירים של הארגון בלי בעיה - פוגעת במורל שלהם. לאחר חיסולים אלו - תגובת חיזבאללה נשארת פחות או יותר באותה העוצמה״. 

נסראללה שומע? ישראל במסר מאיים לחיזבאללה
שלושה פצועים קשה וקל מירי נ"ט לעבר הגליל המערבי

על פי ברעם, לאחר כל מפקד חיסול בכיר, לחיזבאללה יש שני סוגי תגובות קבועות כנגד ישראל: ״התגובה הראשונה היא ריכוז גבוה של אש לעבר אותם יישובים וערים שנחשבים לקו ראשון לגבול. לאחר כל חיסול, היישובים שצמודים לגבול הצפוני, וסופגים באופן קבוע מתחילת המלחמה טילי נ״ט, כטב״מים ורקטות - יאלצו לספוג עוד יותר פגיעות. התגובה השנייה של חיזבאללה היא שיגור כטב״מים לעבר מטרות ספציפיות יותר בישראל - וגם יותר רחוקות מהגבול. לעיתים, ינסו לפגוע במתקנים צבאיים או אסטרטגיים ישראליים״, אומר.  

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

התושבים נאלצים לספוג יותר. (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)
התושבים נאלצים לספוג יותר. (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)

״המטרה שלהם בהרחבת טווח הירי היא להוכיח שגם הם מסוגלים לשגר טילים למרחק רב ולהראות את היכולות של הארגון. הם ניסו במכוון לפגוע בחיילים או באזרחים בימים שלאחר חיסולי הבכירים, וכ'מידה כנגד מידה' לפגוע במורל הישראלי. אם הם היו יכולים, הם היו מנסים לפגוע גם במפקדים בכירים בצה״ל - אך אין להם את היכולת הצבאית והמודיעין על מנת לבצע פעולה כזאת״. 

על אף התגובות המסיביות של חיזבאללה לעבר רחבי הגליל, פרופ׳ ברעם מדגיש כי ״נסראללה מפחד מתרחיש מלחמה מלאה עם ישראל - יותר מאשר בכירי הממשלה והצבא בישראל. הוא מבין שאם הוא ימשיך להתסיס ויהיה אחראי לפריצה של מלחמה מלאה, האמריקאים יספקו עבור ישראל עזרה מלאה במלחמה כגון מודיעין, חימושים והגנה במועצת הביטחון של האו״ם. אני מאמין שאם לא היה מודע לסיכון הזה - תגובתו הייתה חריפה הרבה יותר״.