היכרות עם יאיר
בין כל הגיבורים השקטים הלוחמים למען מדינת ישראל במלחמת חרבות ברזל, בולט יאיר אסטרקין. בן 49 ואב לחמישה ילדים, ארבעה מהם בעלי צרכים מיוחדים, יאיר הוא דמות שמעוררת השראה. יליד רוסיה שעלה לארץ בשנת 1992 בגיל 17, הוא חש מיד חיבור עמוק למדינה ומאז הקדיש את חייו לשירותה ולמשפחתו.

בין שני עולמות
כמפקד טנק בצבא, יאיר מוצא את עצמו נקרע בין תפקידו כאב מסור לבין חובותיו הצבאיות. כשהוא נשאל על ההתלבטויות שהיו כרוכות בהחלטה להתגייס למילואים, הוא מספר על הקושי שבהשארת המשפחה מאחור כדי לצאת לקרב. "הייתי צריך לחתום על הארכת מילואים, ובסוף דצמבר לא חתמתי, כי הרגשתי שאני יותר חשוב בבית. אבל אז קרו דברים, היה טריגר, מפלוגה שלי נפלו שלושה לוחמים הרגשתי מחויבות לתת מעצמי".

חיי היום-יום
כמפקד טנק, יאיר מתמודד עם אתגרים פיזיים ונפשיים רבים. בבית, הוא נאלץ להתמודד עם האתגרים של גידול ילדים בעלי צרכים מיוחדים. "יש לי שני ילדים גדולים שלא מדברים, וזה דורש המון סבלנות. הילדים הקטנים גם על הרצף האוטיסטי אבל מדברים, והאתגר היה להכניס אותם לחיים הרגילים, שיתפתחו במסגרות הרגילות ושיהיו לפחות כמוני, אולי יותר טובים."

מסע אישי
יאיר עלה ארצה מרוסיה בגיל 17 וכבר בתחילת דרכו גילה את השייכות והחיבור למדינה. "אני משמש כמורה דרך בשבילי ישראל. המסר שלי שאם אין לנו חיבור לאדמה הזאת, עדיף שנשאר במקום שממנו באנו... ובגלל זה הגעתי למסקנה שאני רוצה להיות שייך לחברה הישראלית ולקחת חלק".

יאיר אסטרקין (צילום: יח''צ)
יאיר אסטרקין (צילום: יח''צ)

שישי שבת ישראלי - קליטה תרבותית לעולים דוברי רוסית

ארגון שישי שבת ישראלי הוא עמותה ייחודית המסייעת לעולים צעירים דוברי רוסית להשתלב בחברה הישראלית. הארגון פועל מתוך מטרה ליצור קהילה תומכת עבור העולים, להעניק להם כלים להתאקלמות ולסייע להם במגוון תחומים – החל מלימוד השפה העברית, דרך סיוע במציאת עבודה, ועד לשילוב תרבותי וחברתי. הארגון מקיים שבתות וחגים קהילתיים, טיולים, פעילויות התנדבות , אירועי תרבות, סדנאות חינוכיות ומפגשים שמטרתם לחבר בין העולים לארץ ולעם.

המשמעות של שישי שבת ישראלי עבור יאיר
את החיבור ליהדות מצא יאיר דרך ארגון שישי שבת ישראלי. הארגון עזר לו להבין את המשמעות העמוקה של השייכות והחיבור למדינה ולמסורת היהודית. "במהלך עבודתי איתם, פיתחתי קשר עמוק עם הקהילה המדהימה של שישי שבת ישראלי. למדתי דרכם המון על התרבות היהודית ועל מדינת ישראל. החלק הזה כ"כ חשוב, כי בסוף בלי החיבור הזה, הייתי שואל את עצמי - מה אני עושה כאן?"

האישה שמאחורי הגיבור
יאיר אינו שוכח להודות לאשתו האמיצה, אשר תומכת בו בכל מצב. "תמיכתה והכוח הנפשי שלה הם שמאפשרים לי להמשיך ולשרת במילואים ולתפקד כאב אוהב ומסור בבית." לדבריו, התמיכה הבלתי פוסקת של אשתו מאפשרת לו להתמודד עם האתגרים הרבים שהוא ניצב מולם, הן בצבא והן בבית.

יאיר אסטרקין (צילום: יח''צ)
יאיר אסטרקין (צילום: יח''צ)

יאיר אסטרקין הוא דוגמה חיה למופת ולמסירות אין קץ. דרך סיפורו אנו נחשפים למציאות המורכבת של חיים בישראל, לשילוב של לחימה והקרבה, יחד עם ניהול חיי משפחה מלאים באתגרים. ארגון שישי שבת ישראלי מסייע לו ולעולים חדשים אחרים לבנות חיים חדשים מלאי משמעות בארץ, ולפתח מחוייבות ועריבות לעם ישראל, המתבטא גם בשירותם הצבאית וגם בתרומתם הבלתי מבוטלת לכלכלה הישראלית ולכל תחומי החיים בארץ. 

למרות כל הקשיים, יאיר ממשיך לראות את הטוב שבחיים ולהעניק תקווה לכולנו. סיפורו הוא תזכורת לכך שיש גיבורים אמיתיים בינינו, אנשים שמוכנים לוותר על נוחותם האישית למען הכלל ולהמשיך להילחם על מה שהם מאמינים בו. "יאיר אסטרקין הוא אחד מאותם אנשים שמדגימים את הערכים העמוקים ביותר של שישי שבת ישראלי," אומרת לינדה פרדס פרידבורג, מנכ"לית הארגון.

"המחויבות שלו לחברה ולמדינה, יחד עם הדאגה הבלתי פוסקת למשפחתו משמשות מופת לכל מי שפוגש אותו. אנו בשישי שבת ישראלי גאים לתמוך בו ושהוא חלק מ"משפחתנו" הגדולה. הוא דוגמה נפלאה של עולה שלא רק מחפש להשתלב בחברה הישראלית אלא גם לתרום לה באופן משמעותי. יאיר ומשפחתו הם חיים את  הערכים שאנו מייחלים להטמיע בקרב כל עולים חדשים דוברי רוסית שמגיעים לארץ."

יאיר אסטרקין הוא אדם מעורר השראה, שמראה לנו את המשמעות האמיתית של הקרבה ושליחות. הסיפור שלו הוא לא רק על לחימה בשדה הקרב, אלא על מאבק יומיומי להעניק למשפחתו את הטוב ביותר, תוך כדי שהוא ממשיך לתרום ולהגן על המדינה שהוא אוהב. יאיר מזכיר לנו את החשיבות של מחויבות ואהבה, הן למשפחה והן למולדת, ומראה כיצד אפשר לשלב בין שני העולמות הללו עם כוח ונחישות בלתי פוסקים.