היום (חמישי) נודע כי פקד 8200, תא"ל יוסי שריאל, הודיע לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי ולראש אמ"ן הטרי, האלוף שלומי בינדר, על התפטרותו מצה"ל בעקבות אחריותו לטבח ב-7 באוקטובר. הפיטורים מגיעים על רקע הדו"ח הגנוז שפרסם מוקדם יותר השנה בן כספית, ובו מובאים המחדלים שהובילו לטבח בדרום. 

חשיפה: הדו״ח הגנוז של 8200 על המחדלים שהובילו לטבח בדרום | בן כספית
הדו״ח הגנוז של 8200 - גילויים חדשים: מכתב המפקד לפני הטבח נחשף | בן כספית

"לאחר המפגש בבוקר 8 באוקטובר, החליט י' המפקד להקים צוות בדיקה באופן מיידי", כתב כספית. "הוא בחר את אחד הנוכחים, דני הררי, לעמוד בראשו. הררי היה מפקד 8200 משנת 2004 עד 2009. הוא היה המפקד הכי ותיק בחדר. אחד המוערכים במפקדי הדור הנוכחי של היחידה, אדם קפדן, מקצוען, חסר פניות. י' צירף לצוות גם את פ', אל"מ במילואים, מי שהיה ראש מרכז המודיעין של 8200, שנחשב אף הוא מקצוען".

"לצוות צורפו עוד כמה אנשי סדיר. י' ביקש מהם לבדוק את כל מה שהוביל ל־7 באוקטובר ולעשות את זה כמה שיותר מהר, כדי שיוכל להפיק לקחים תוך כדי תנועה. י' ידע שהאסון כבר קרה, אבל אין שום מניעה שאסונות נוספים, גדולים ממנו, יקרו בהמשך: החזית הצפונית מתעוררת, חמאס עדיין חי ובועט, צריך להביא מודיעין על החטופים, על חיזבאללה, על החות'ים, על מי לא. אסור לשכוח את איראן, שממשיכה במרוץ אחר הפצצה".

"צוות הבדיקה של 8200 הוקם בחשאי. לדברי מקורבי י', הקמתו והרכבו אושרו ע"י ראש אמ"ן והרמטכ"ל, למרות שהרמטכ"ל עצמו חזר בו מהקמת צוותי תחקיר. הקמתו עוררה ביקורת בקרב בכירים בוגרי היחידה. היו כאלה שראו בהקמת הצוות מעין הכנה של י' לוועדת החקירה העתידית, או ניסיון למהלך ניקוי עצמי מהיר, בטרם יתחיל הרפש להיות מוטל לכל עבר. צוות הבדיקה בראשותו של הררי סיים את התחקיר לפני כשבועיים. הדוח מקיף בין 600 ל־800 עמודים. הררי מסרב לדבר עליו. גורמים שנחשפו לדוח טוענים שרוב הטענות הפרסונליות שהופנו כלפיו של י', נבדקו והופרכו. יחד עם זה, הדוח לא חוסך במיפוי, זיהוי ואיתור הכשלים והליקויים, חלקם חמורים ביותר, שהתגלו בכל הקשור לתהליך עיבוד המודיעין, קבלת ההחלטות, שיטות העבודה ועוד".

"עניין מוזר נוסף: הדוח אמור היה להיות מוצג לבכירי 8200 לפני כשבוע. הם כבר זומנו למעמד הצגת הדוח ודיון עומק על עיקריו. הזימון בוטל. נכון לעכשיו הדוח גנוז. בינתיים הכריז הרמטכ"ל שוב על הקמת צוותי בדיקה מבצעיים. לא מן הנמנע שזה יאפשר לי' "לשחרר" את הדוח, לפחות לטובת בכירי יחידתו. שהרי זו הייתה הכוונה המקורית".

שריאל הוא הבכיר השני באגף המודיעין שמתפטר מתפקידו, זאת לאחר פרישתו של ראש אמ"ן עצמו, האלוף אהרון חליוה.

לאחר הפרסום על התפטרותו, הגיב שריאל: "באופן אישי, כשלתי בכך שלא הבנתי את הצורך, ולכן לא שיקפתי די הצורך, שבמציאות הייחודית בגבול עזה אנחנו כמערכת מחויבת לניהול סיכונים אחר, הנגזר ממרווח הטעות המזערי הקיים בגזרה הזו. לא הצבעתי על כך, שבמציאות שבה יש, הלכה למעשה, שתי דיוויזיות קומנדו של נוח'בה בגבול עזה, במרחק דקות בודדות מישובים ישראלים ואויבים שנפגשים שוב ושוב על עוצמתו של המודיעין הישראלי ומפנימים זאת, לא ניתן להסתמך על מרחב התרעה סיגינטי לצורך היערכות אופרטיבית ובוודאי שלא נכון לבנות על כך שביום פקודה נצליח להשיג את ידיעת הזהב. האחריות על חלקה של 8200 בכישלון המודיעיני והמבצע מוטלת כולה עליי".

"אני יודע שפעלתי בחרדת קודש ולמרות זאת הרע מכל קרה ואני מבקש סליחה עמוקה. סליחה שלא עמדתי במשימה כפי שציפיתם ממני וכפי שאני דרשתי מעצמי. אני יודע וכואב שאת הנעשה אין להשיב. אני מרכין ראש".