ד"ר עמר אל-שובכי, יועץ בכיר במרכז אל-אהרם למחקרים אסטרטגיים במצרים, העריך בראיון לערוץ אל-חדת' כי הסיכויים ל"יציאה בטוחה" של יחיא סינוואר מעזה נמוכים ביותר. בנוסף, המומחה המצרי ניתח את מצבו הנוכחי של חמאס ואת האסטרטגיה הישראלית בעזה.

לדברי ד"ר אל-שובכי, קיימים מספר גורמים המקשים על מימוש רעיון ה"יציאה הבטוחה" עבור סינוואר ובכירי חמאס אחרים. "ישראל כבר הוכיחה נכונות לפעול נגד בכירי חמאס מחוץ לרצועה, כפי שראינו בחיסול אסמאעיל הניה בלבנון, למרות שלא היה מעורב ישירות באירועי 7 באוקטובר," ציין המומחה.

יישאר בחיים? ההצעה המפתה של ישראל לסינוואר

ד"ר עמר אל-שובכי באל-חדת' (צילום :רשתות ערביות)

עוד ציין את החשש מתדמית שלילית: "יציאה מעזה עלולה להצטייר כבריחה בעיני הציבור הפלסטיני והעולם הערבי, דבר שיפגע קשות במעמדם של מנהיגי חמאס," הסביר אל-שובכי.

הוא הוסיף את נושא השיקולים האידיאולוגיים: "הישארות במנהרות, גם במחיר חיים, מאפשרת למנהיגי חמאס להיתפס כ'שהידים' אם יחוסלו - דימוי שמתיישב היטב עם האידיאולוגיה של הארגון".

המומחה המצרי התייחס גם למאמצי ישראל לאתר ולחסל את בכירי חמאס, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת: "ישראל קיבלה לאחרונה ציוד חדיש המסוגל לאתר מנהרות עמוקות יותר," תמיכה אמריקאית: "ישראל נהנית מתמיכה טכנולוגית משמעותית מארה"ב במאמציה", ןמטרה ברורה: "החיסול מיועד להתבצע בתוך רצועת עזה, ולא מחוצה לה," הדגיש המומחה.

מצבו הצבאי של חמאס - האם באמת "חוסל"?

ד"ר אל-שובכי התייחס להצהרות ישראליות לפיהן חמאס "חוסל מבחינה צבאית". לדבריו, אכן חלה פגיעה משמעותית: "היכולת הצבאית של חמאס אכן נפגעה במידה ניכרת, עם אלפי פעילים שנהרגו ותשתיות רבות שהושמדו," אמר. עם זאת, "לא ניתן לדבר על חיסול מוחלט של הארגון," הבהיר המומחה.

הוא כן ציין כי "קיימת ירידה דרמטית בהיקף הפעילות של חמאס בארבעת החודשים האחרונים לעומת תחילת המלחמה".

לדעת המומחה המצרי, להצהרות הישראליות מספר מטרות אפשריות. אחת מהן היא הרגעת דעת הקהל: "זהו מסר של שליטה במצב עשוי להרגיע את הציבור הישראלי," אמר. השנייה, הכנה להסכם: "ייתכן שישראל מכינה את הקרקע להסכם אפשרי עם חמאס בעתיד הקרוב," שיער אל-שובכי.

השלישית, ואולי המשמעותית ביותר: הצדקת פעולות עתידיות - "הצגת הצלחה בעזה עשויה לשמש כהצדקה לפתיחת חזית נוספת, למשל בצפון מול חיזבאללה," הסביר.

לסיכום, ד"ר עמר אל-שובכי מעריך כי בעוד שרעיון ה"יציאה הבטוחה" נראה בלתי סביר בשלב זה, המערכה בעזה ממשיכה להתפתח. לדבריו, ישראל מציגה הישגים משמעותיים, אך האתגרים עדיין רבים. "ימים יגידו כיצד יתפתחו האירועים בהמשך," סיכם המומחה המצרי.

את דבריו אמר לאחר שאתמול דווח שישראל הציעה לתת למנהיג חמאס יחיא סינוואר מעבר בטוח מחוץ לעזה, בתמורה לשחרור החטופים ולוויתור על השליטה ברצועה. כך אמר גל הירש, מתאם השבויים והנעדרים, בעוד הספקות בישראל ובעולם מעמיקים לגבי יכולתם של שני הצדדים להגיע לעסקה.

"אני מוכן לספק מעבר בטוח לסינוואר, משפחתו, מי שרוצה להצטרף אליו", אמר הירש בראיון אתמול (שלישי) במשרד "בלומברג ניוז" בוושינגטון. "אנחנו רוצים את החטופים בחזרה. אנחנו רוצים פירוז, דה-רדיקליזציה כמובן - מערכת חדשה שתנהל את עזה".