הפעולה החשאית שמיוחסת לישראל בעומק סוריה מסעירה את התקשורת בעולם הערבי. פרשנים ומומחים חשפו היום פרטים נוספים מאחורי מה שתואר כפעולה קרקעית נועזת של ישראל במתקן רגיש סורי-איראני במאסיף שבצפון-מערב סוריה, במהלכו הצליחו הלוחמים לקחת שלל מודיעיני רב ערך ולאחר מכן השמידו את המקום.

ניתוח: האם 'יציאה בטוחה' לסינוואר אפשרית? ומה מצבו הצבאי של חמאס?
צה"ל תקף יעד טרור בנוציראת; נבדקת פגיעה בעובדי אונר"א

"הפעולה הזו תוארה כאלימה, חזקה, עמוקה ומשפיעה ביותר שישראל ביצעה בסוריה מזה זמן רב", אמר הבוקר האנליסט הצבאי הסורי אסעד עוואד אל-זובי בראיון לרשת הטלוויזיה הסעודית אל חדת'. "לפני כחודש נכנסו לסוריה ארבעה משלוחי נשק רגישים מאוד מאיראן, והם פוזרו במדינה בצורה חלקית. חלק מהמשלוח הזה הופצץ על ידי ישראל באזור חמה וחלק נוסף הועבר למכון במסיאף. המשלוח הזה הכיל טילים מדויקים וטילים ארוכי טווח, והמטרה הייתה כמובן להעביר אותם לידי חיזבאללה בלבנון. הוא הכיל גם אמצעי דיוק אלקטרוניים ואמצעי דיוק לפיתוח כטב"מים וטילים מדויקים".

לטענת המומחה, לשעבר גנרל בצבא סוריה והיום ממתנגדי משטר אסד, "למשלוח הנשק הרגיש התלוותה קבוצה של מומחים איראנים, שהגיעו פיזית למכון המחקר הסורי במאסיף. ישראל הבינה שמדובר במשלוחים משמעותיים שיכולים לשנות את התמונה ולשרת את חיזבאללה בכל פעולה עתידית. לכן מבחינתה לא היה מנוס מהשמדתם. בהתאם לכך תיכננה ישראל פעולה מורכבת שכללה גם תקיפה אווירית, גם כניסה של רחפנים וגם ככל הנראה הגעה של כוחות לשטח. הפעולות שבוצעו בשטח היו מוצלחות מאוד והן הצליחו לחסום את הכבישים ולמעשה להטיל מצור על האזור. לאחר מכן הלוחמים נכנסו למחסנים של המכון והצליחו לקחת בשבי קבוצת איראנים שנמצאה שם".

לטענת אל-זובי, הפעולות האחרונות מוכיחות שישראל פיתחה יכולות שמאפשרות לה לחמוק גם מהצבא הסורי וגם מעינה הפקוחה של רוסיה באזור. "כיום אין למשטר אסד מוכנות קרבית כלשהי", טען. "רוסיה נמצאת אמנם בים, אבל פעולות הנחתה בדרך כלל מתבצעות בחשאיות רבה ובדיוק רב, בפרט רחפנים שמצוידים באמצעים לראיית לילה ושמסוגלים לטוס בסמוך מאוד לפני הקרקע. במקרה הנוכחי, לפני שהוכנסו הכוחות המיוחדים, בוצעו שתי פעולות: קודם כל הפצצה מהאוויר לצורך חסימת הכבישים ולאחר מכן בוצעה הפצצה שנייה שנועדה לפגוע באמצעי ההגנה האווירית. אם כך, התוכנית הזאת של ישראל ברורה ומוצלחת, וזו לא הפעם הראשונה שבה הישראלים הצליחו להוציא תוכנית נועזת כזו לפועל".

"בנוגע לאפשרות שהיה תיאום כלשהו עם רוסיה, ישראל בעצם אמרה לרוסים: 'ביקשנו מכם להוציא את איראן מסוריה או לפחות למנוע משלוחי נשק לחיזבאללה, אבל לא ביצעתם דבר'. אם רוסיה הייתה נענית לבקשה הזאת אז המצב היה יותר טוב, אבל נראה שרוסיה לא נענתה, שכן אולי היא לא רוצה או אולי היא לא מסוגלת למנוע מאיראן להעביר נשק ולהכניס אותו לסוריה או לחיזבאללה. אם כך, ישראל הייתה רשאית לבצע את הפעולה הזאת בין אם בתיאום עם רוסיה או לא. אם היא לא תיאמה, הרי שתנאי הלחימה שישראל יצרה באמצעות התקיפה מהאוויר, פעולת הפריצה, פעולת ההנחתה והלוחמה האלקטרונית מקנים לה יכולת לבצע הנחתה במקום הזה ובכל מקום אחר, ובפרט באזור הררי שבו קל יותר לבצע הסוואה באמצעות תוואי השטח על מנת להבטיח הגעה של ציר או של מסוקי ההנחתה".

הבוקר פירסמה חוקרת יווניה בשם אווה קולוריוטיס – שנחשבת למומחית למזרח התיכון ומי שדיווחה בעבר עבור סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, אל גז'ירה, אל ערביה ועוד – בציוץ ברשת X (לשעבר טוויטר) כי "כוחות ישראליים הצליחו להיכנס למתקן לייצור טילים בסוריה, לקחת שלל ולברוח לאחר שהרסו אותו". לטענתה, המתקן במאסיף, שעל פי דיווחים עמד השבוע במרכז התקיפה הישראלית המשמעותית, מקושר למשמרות המהפכה האיראניים.

"מקור ביטחוני אישר לי השבוע כי כוחות של צה"ל ביצעו פעולה במאסיף", טענה החוקרת. "הפעולה החלה בתקיפה אווירית של הדרכים המובילות למתקן ושל המפקדות של הצבא הסורי באזור. לאחר מכן מסוקים העבירו בהצלחה כוחות מיוחדים ישראליים לשטח המתקן, כאשר במהלך כל הפעילות מסוקי קרב נוספים חגו מסביב לשטח הפעילות ואיבטחו את הכוח במקום. המבצע נמשך כשעה, במהלכה הלוחמים הישראליים הצליחו להיכנס למתקן המסווג, לקחו ממנו ציוד ומסמכים ונסוגו מהשטח בהצלחה". לטענת קולוריוטיס, המבצע המיוחד "נחשב להתפתחות משמעותית בזירה הצפונית, וייתכן שבימים הקרובים נלמד שהוא מצביע על שלב חדש בהסלמה במלחמה בסוריה ובלבנון".

התקיפה במאסיף שיוחסה לישראל השבוע נחשבת, על פי דיווחים ערביים, לאחת הנרחבות ביותר שישראל ערכה בשטח סוריה מזה זמן רב. השבוע פרסמנו במעריב כי על פי מכון המחקר "עלמא", האתר במאסיף שבצפון-מערב סוריה מוגדר רשמית כמרכז לימודים ומחקרים מדעיים הפועל בחסות ממשלת סוריה, אולם למעשה הוא משמש מזה מספר שנים כמרכז התעשייה הצבאית הסורית, תוך שיתוף פעולה הדוק עם איראן. הוא אחראי על מחקר, פיתוח וייצור של אמצעי לחימה שונים, החל מאפודים וקסדות, דרך חביות נפץ, רקטות הבורכאן וכטב"מים, וכלה בטילי פאתח 110.

"מתקני מכון 4000 פרוסים במספר אתרים במרחב הגיאוגרפי של מסיאף (א-שיח' ע'דבאן, וואדי ג'הנם, טלאא'ע אלבעת' וד'הר ראמה אחמד), בצפון-מערב סוריה", הסביר טל בארי, ראש מחלקת המחקר בעלמא. "עיקר עיסוקו הוא פיתוח וייצור רקטות וטילים, בדגש על פרויקט הדיוק עבור חיזבאללה. תחומי פעילות נוספים כוללים ייצור כטב"מים, פצצות ודלקים עבור טילים ורקטות. המהנדסים והחוקרים הפועלים במתקני מסיאף מעורבים בפרויקטים צבאיים שונים שנועדו לשדרג את היכולות הצבאיות של חיזבאללה וארגונים נוספים בסוריה ובלבנון. בין היתר פועלים במכון מומחים ממשמרות המהפכה, סוריה, חיזבאללה ואף מצפון קוריאה".

התרגום מערבית לעברית בוצע בעזרת חברת ביירון