משרד ההגנה האמריקאי הודיע בסוף השבוע על אישור תקציב לבניית האנגרים ותשתית קרקע למטוסי התדלוק החדשים מסוג KC-46 עבור חיל האוויר הישראלי. מדובר באחת מעסקאות הרכש האסטרטגיות המשמעותיות של ישראל בשנים האחרונות. 

ישראל קיבלה אישור אמריקאי לרכישת 8 מתדלקים אסטרטגיים, אך בינתיים חיל האוויר הזמין רק ארבעה. ההערכה במערכת הביטחון היא כי ישראל תזדקק ל-12 מתדלקים. במסגרת העסקה, האמריקנים אחראים לבנות את כל תשתית הקרקע הייחודית למטוסי התדלוק, החל מבניית ההאנגרים הגדולים ביותר שהוקמו אי פעם בישראל. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מטוס התדלוק החדש הוא הגדול ביותר שיימצא בשירות חיל האוויר. הוא דורש שורה של התאמות ייחודיות, ולכן עבודות הבנייה של ההאנגרים ומסלולי ההסעה ישנו את בסיס נבטים בדרום.

צבא ארצות הברית הזמין 200 מטוסי תדלוק מסוג KC-46 מחברת בואינג. בינתיים הוא קיבל 87 מטוסים. על פי הערכה, צבא ארצות הברית ירכוש בסוף הליך ההצטיידות עוד 260 מטוסים, ובסך הכל הוא יצטייד בכ-460 מטוסי תדלוק. הממשל האמריקני סירב תחילה למכור את המטוסים הבנויים על פלטפורמת גוף של מטוס 767, אולם מדובר במטוסים שונים לגמרי.

מטוס KC-46A פגסוס, שעתיד להיות מסופק לישראל עד סוף 2026 (צילום: רויטרס)
מטוס KC-46A פגסוס, שעתיד להיות מסופק לישראל עד סוף 2026 (צילום: רויטרס)

השינוי בא בעקבות לחץ ישראלי ומדינות נוספות. לפני מספר שנים הסכימה עקרונית ארה"ב למכור את המטוסים לישראל, וכן הסכימה כי הרכש יתבצע במסגרת כספי הסיוע. בפועל, ממשלת ארצות הברית תזמין את המטוסים מחברת בואינג באמצעות צבא ארה"ב.

אולם אז, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט לעצור את רכש המטוסים עד שתתכנס ועדת הצטיידות ומערכת הביטחון תסכים להעביר תקציבים להתיישבות ביהודה ושומרון. בשל כך, צבא יפן נכנס לתמונה ורכש את המטוסים הראשונים שהיו מיועדים להצטיידות צבאות זרים, ובכך עקף את צה"ל בתור. כתוצאה מכך, נדחתה אספקת המטוס הראשון לישראל לסוף שנת 2025.

מטוס התדלוק נחשב למטוס אסטרטגי. הוא יכול לתדלק כל מטוס קרב אמריקאי, בריטי, או צרפתי, וכן לתדלק את עצמו או לקבל תדלוק אווירי ממטוס תדלוק אחר. בפועל, הוא יכול לטוס סביב השעון סביב העולם מבלי לנחות. המטוס החדש יכול לשמש כמטוס בקרה אווירית, מה שמאפשר לחיל האוויר גמישות מבצעית ויכולת קשב גדולה יותר.

בנוסף, למטוס התדלוק יכולת לשמש במקביל גם כבית חולים מעופף, עם מנגנון שבולם רעידות או קפיצות כתוצאה מכיסי אוויר, מה שמאפשר לצוות רפואי לבצע פעולות ברמת בטיחות גבוהה ביותר. בישראל מסופקים מהקצב המהיר שבו משרד ההגנה האמריקני פועל לאשר את ההתחייבות שלו במסגרת הסכמי ההצטיידות של ישראל.

העובדה כי כבר בתקופה הקרובה יחלו בפועל עבודות התשתית להכשרת המערך הקרקעי לקליטת המטוס האסטרטגי החדש של חיל האוויר, אמורה להעניק לחיל האוויר גמישות מבצעית ארוכת טווח, שבה יוכל להגיע לכל נקודה במזרח התיכון, לפעול ולשוב בבטחה לבסיס.