בעקבות הפיגוע במסוף אלנבי בגבול ישראל-ירדן שהתרחש בשבוע שעבר, ועקב הבחירות הדרמטיות בירדן לאחר מכן, "מעריב" שוחח עם  פרופסור עוזי רבי, ראש מרכז משה דיין ללימודי המזרח התיכון ואפריקה באוניברסיטת תל אביב. רבי אמר לנו: "השלטון באיראן יודע בדיוק בסופו של דבר שאם אפשר לפתוח עוד זירה, במה שהם קוראים לו הגדה המערבית - יהודה ושומרון, זה מייצר לישראל מכה בבטן הרכה. כי זו זירה שצמודה למרכז הארץ".

עוד הוסיף רבי: "לעשות את זה דרך ירדן, שהיא מדינת מלוכה סונית, זה בעצם להרוויח פעמיים. זה בעצם לחזק את הדומיננטיות של איראן במזרח התיכון, בתור מדינה פרו מערבית, סונית, ירדן. וגם בעצם לייצר לחץ הולך וגדל על ישראל".

בצה"ל מעריכים: ההחלטה לפעול בלבנון - תתקבל בקרוב  
הרמטכ"ל להורי החיילים החטופים: "אמרתי לדרג המדיני שלא יהיה את מי להחזיר"

חגיגות בירדן לאחר הפיגוע במעבר אלנבי (צילום: REUTERS/Alaa Al Sukhni)
חגיגות בירדן לאחר הפיגוע במעבר אלנבי (צילום: REUTERS/Alaa Al Sukhni)

"מה שאתה עושה כשאתה מסתכל על ירדן ופותח את המפה, אתה רואה את הגבולות של לבנון וסוריה. שמשם איראן בדרך קבע משגרת המון אמל"ח. דרך ירדן כדי שזה יגיע ליהודה ושומרון. וכמובן בדרך היא לא בוחלת באמצעים, ומסיתה במידה רבה נגד בית המלוכה בירדן שגם ככה נמצא במצב קשה, כי שני שליש מהאוכלוסייה שלו הם פלסטינים", הוא מסביר. 

רבי מציע זווית נוספת: "אם תסתכל על הבחירות לפרלמנט לפני יומיים אתה תראה שגם האחים המוסלמים מתחזקים שם. לכן, כן יש פה מדינה שנמצאת בעין הסערה, אולם להוציא ממנה עיניים - הפרס הגדול זה יהודה ושומרון. אם מסתכלים בעין של אויבי ישראל, אם לשם מהגדה המזרחית כלומר מירדן, אפשר להעמיס המון אמל"ח, אפשר ולייצר מוטיבציית שיא, אפשר לסייע לחמאס בסופו של דבר להקל על הלחץ בעזה ולמתוח את ישראל ליהודה ושומרון".

חמושים פלסטיניים בג'נין (צילום: נסאר אישתייה, פלאש 90)
חמושים פלסטיניים בג'נין (צילום: נסאר אישתייה, פלאש 90)

הוא מסביר: "זה מסוג הדברים שחלק מריבוי הזירות שנמצא במוח האיראני ממזמן, ויש פה תועלת. מדינות ערביות אחרות מכירות היטב את איראן, במיוחד סעודיה באיחוד האמירויות. ולכן הדאגה כאן היא באמת גדולה, איזשהו מהלך שיהפוך אותן למבודדות".

רבי לוקח אותנו לרזולוציה הבינלאומית הרחבה: "אם ארצות הברית היא ארצות הברית של האריס והדמוקרטיים, להרבה מדינות סוניות ערביות יש תחושה שזה יהיה מזרח תיכון אחר, והן צריכות לשקול את צעדיהן מחדש. לכן אנחנו בצומת מהרבה מאוד טעמים. ברמה האופרטיבית נפל
הפור, יהודה ושומרון על הכוונת מכל הכיוונים במיוחד מהמטען האיראני".

הוא ממשיך ומסביר: "ברמה הגאופוליטית הרחבה, מדינות ערביות סוניות ערות במאמצים האיראניים, ושואלות את עצמן את השאלה של איפה ארצות הברית וכמה היא תהיה נוכחת ודומיננטית. ברור היום שלמטרות הגנה על בעלות ברית זה כבר לא יספיק, משום שיש כאן בסופו של דבר אגרסיה איראנית, שצריך לטפל בה ולהיות אקטיביים ולא רק להתבודד".