המבצע צבאי ישראלי מורכב הביא להשמדתו של מתקן חשאי לייצור טילים בצפון-מערב סוריה בשבוע החולף. המבצע, שכלל פריסת כוחות מיוחדים באמצעות מסוקים לצורך איסוף מודיעין וציוד, נחשף בכתבה מעמיקה של פרשנים בכירים באתר "The War Zone". הגילויים החדשים מאירים באור שונה את הפעולה, שתוארה תחילה כתקיפה אווירית גרידא.

הפשיטה לא רק פגעה באופן משמעותי בתשתית הצבאית האיראנית בסוריה, אלא גם העבירה מסר נחרץ לטהרן בדבר יכולתו ונכונותו של צה"ל לפעול נגד מתקנים תת-קרקעיים מבוצרים באמצעות כוחות קרקע - יעדים שאינם ניתנים להשמדה בתקיפה אווירית בלבד.  הפעולה, שהתרחשה ב-9 בספטמבר, הובילה ל"מחיקתו" של המתקן הממוקם בסמיכות לגבול הלבנוני, כך על פי דיווח ב"ניו יורק טיימס" המסתמך על מקורות אמריקאיים ומערביים בעילום שם. גורמים אלה מסרו כי מספר אנשים איבדו את חייהם באתר. המתקן, הממוקם במרחק של כ-225 קילומטרים צפונית לגבול ישראל, היווה יעד אסטרטגי משמעותי.

הצצה למבצע: דיווחים בסוריה על פשיטה של סיירת מטכ"ל במדינה
בתקשורת הערבית טוענים: זה המתקן האיראני הרגיש שישראל השמידה בסוריה

היקף הפעולה כלל גם תקיפות אוויריות על מתחם נרחב במסיאף, הקשור למרכז הסורי למחקרים ולימודים מדעיים (SSRC). חשוב לציין כי למרות כינויו, ה-SSRC מהווה למעשה רשת מורכבת של מתקנים הפרוסים ברחבי סוריה. על פי הדיווח ב"טיימס", מומחים עצמאיים, גורמים ישראליים ונציגי ממשל ארצות הברית תיארו את מתקן ה-SSRC במסיאף כ"מוקד למחקר ופיתוח אמצעי לחימה מתקדמים, בסיוע בעלת בריתה של סוריה, איראן". במתקן זה, לפי הדיווחים, מתבצע פיתוח של נשק כימי, ביולוגי ואף ייתכן שגרעיני, לצד טילים המיועדים לשימוש חיזבאללה - ארגון המיליציה רב העוצמה הנתמך על ידי איראן בלבנון והנמצא בעימות מתמשך עם ישראל.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המבצע המורכב הוצא לפועל על ידי יחידת העילית של חיל האוויר, שלדג, כך על פי דיווח ב"אקסיוס". "הכוח המיוחד הישראלי הצליח להפתיע את כוחות השמירה הסוריים במתקן, וגרם לאבדות בקרבם במהלך הפשיטה, אך לא נפגעו אנשי כוחות איראניים או מחבלי חיזבאללה", כך דווח ב"אקסיוס", בהסתמך על מקורות חסויים. "הכוחות המיוחדים עשו שימוש בחומרי נפץ שהובאו עמם כדי להביא לקריסת המתקן התת-קרקעי, כולל ציוד מתוחכם, מתוכו", הוסיפו שני מקורות נוספים.

מאז שנת 2017, היה מתחם מסיאף יעד לסדרת תקיפות אוויריות ישראליות. בין השנים 2018 ל-2022, מערכת טילי קרקע-אוויר מדגם S-300, שהועברה לכאורה לידי הממשל הסורי על ידי רוסיה, שימשה להגנה על האתר. "האיראנים החלו בהקמת המתקן התת-קרקעי [במסיאף] בתיאום עם חיזבאללה וסוריה בשנת 2018, בעקבות סדרת תקיפות אוויריות ישראליות שהביאו להרס נרחב של תשתית ייצור הטילים האיראנית בסוריה", כך נמסר בדיווח של "אקסיוס".

לוחמי שלדג (צילום: דובר צה''ל)
לוחמי שלדג (צילום: דובר צה''ל)

ההחלטה "להקים מפעל תת-קרקעי עמוק בלב ההר במסיאף נבעה מההנחה כי הוא יהיה בלתי פגיע לתקיפות אוויריות ישראליות", ציין "אקסיוס". "המקורות טענו כי התכנית האיראנית הייתה לייצר טילים מדויקים במתקן המבוצר הזה בסמוך לגבול לבנון, במטרה לאפשר העברה מהירה ובטוחה יחסית לידי חיזבאללה בלבנון, תוך הפחתת הסיכון לחשיפה לתקיפות אוויריות ישראליות".

המתקן התת-קרקעי החדש אותר על ידי המודיעין הישראלי ונוטר במשך חמש שנים תחת שם הקוד "שכבה עמוקה", כך על פי "אקסיוס". "הגורמים הישראליים הגיעו למסקנה כי לא יהיה ניתן להשמיד את המתקן באמצעות תקיפה אווירית בלבד, וכי יידרש מבצע קרקעי", מסר אחד המקורות לכלי התקשורת.

צה"ל שקל לבצע את המבצע לפחות פעמיים בשנים האחרונות, אך הוא לא אושר בשל רמת הסיכון הגבוהה", הוסיף אחד המקורות. העובדה שישראל בחרה לבצע מבצע בעל רמת סיכון כה גבוהה מעידה על נכונותה להפעיל כוחות קרקעיים במטרה לנטרל תשתית איראנית משמעותית, שלא ניתן להשמידה באמצעים קונבנציונליים מהאוויר. יש לציין כי לישראל אין כיום את היכולת להשמיד מתקנים מבוצרים הטמונים עמוק באדמה, כולל מתקנים קריטיים הקשורים לתוכנית הגרעין האיראנית, דוגמת אתר ההעשרה בפורדו. 

התקיפה בסוריה (צילום: רשתות ערביות)
התקיפה בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

לצבא ארצות הברית קיימת, באופן תיאורטי, היכולת לתקוף אתרים כאלה מהאוויר, אך גם זאת אינה ודאות מוחלטת. ללא שימוש בנשק גרעיני, הפצצות חודרות הבונקרים שברשות ישראל, למרות יכולותיהן המרשימות, אינן מסוגלות לחדור לעומק הנדרש להשמדת מטרות אלו. 

כפי שנדון בעבר, צה"ל עשוי להידרש להפעיל כוחות מיוחדים בעלי הכשרה ייעודית לביצוע פשיטות ארוכות טווח ומסוכנות במיוחד, על מנת לגשת פיזית למתקנים אלה ולהשמידם. 

למרות שאיראן מרוחקת באופן ניכר מהאתר הנדון בסוריה, לישראל היה די זמן לתכנן ולתרגל ביצוע משימות ארוכות טווח מסוג זה. יתרה מזאת, ישראל הוכיחה בעבר את יכולתה לפעול בהיקפים משמעותיים בעומק שטח איראן למטרות איסוף מודיעין מתקדם. עם זאת, יש להדגיש כי ביצוע מבצע בסדר גודל דומה נגד מתקן מרכזי בתוך איראן יהיה מאתגר לאין שיעור. אף על פי שהסיכונים במקרה כזה יהיו גבוהים משמעותית, התועלת האסטרטגית הפוטנציאלית עשויה להיות רבה אף יותר.

לאור כל זאת, סביר להניח כי המבצע הנוכחי מהווה הצצה לאופן שבו צה"ל עשוי להפעיל את כוחות העילית המיוחדים שלו במסגרת ניסיון לסכל את תוכנית הגרעין האיראנית, או לכל הפחות לפגוע בה באופן משמעותי. בעוד שהשמדת האתר והשגת מידע מודיעיני קריטי היוו את המטרות המרכזיות של המבצע, העברת מסר נחרץ לאיראן בדבר יכולתה של ישראל לחדור למתקנים מבוצרים ביותר בעומק שטח עוין הייתה ללא ספק שיקול משמעותי בתכנון וביצוע הפעולה.

טרם חשיפת המרכיב הקרקעי של מבצע, הדיווחים הראשוניים על האירועים במסיאף תיארו אותם כתקיפה אווירית נוספת על האתר. המרכז הסורי לזכויות אדם (SOHR), ארגון הממוקם בבריטניה העוקב אחר ההתפתחויות בסוריה, מסר כי התקיפות כוונו ל"אזור המאכלס מכון מחקר מדעי העוסק בפיתוח טילי דיוק לטווחים קצרים ובינוניים", כך דווח ב"טיימס".

חוקרת המזרח התיכון, אווה ג'. קולוריוטיס, ציינה בחשבון הטוויטר שלה ביום רביעי אחר הצהריים כי האירועים החלו להתרחש סביב השעה 23:00 לפי שעון מקומי. "...תושבי מערב סוריה וצפונה שמעו הדי פיצוצים עזים רבים מכיוון אזור מסיאף, בקרבת הגבול הסורי-לבנוני", כתבה קולוריוטיס. "אולם, התפוצצויות אלו לא היו ההתרחשות היחידה במסיאף באותו לילה".

לדברי קולוריוטיס, המבצע "נמשך כשעה, במהלכה הצליחו הכוחות המיוחדים הישראליים לחדור למתקן, לאסוף ציוד ומסמכים בעלי חשיבות אסטרטגית, להטמין מטעני חבלה בתוך המתקן, ולאחר מכן להשמידו ולסגת תחת מטריית הגנה אווירית דרך אזורי חיץ מוגנים שהוקמו סביב האתר. זאת, במטרה למנוע כל אפשרות של התערבות מצד מטוסי הקרב של משטר אסד."

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית, סאנא, טענה ביום ראשון כי התקיפה גבתה את חייהם של 18 אזרחים ופצעה 37 נוספים. כמו כן, דווח על "נזק משמעותי לתשתיות, רשתות החשמל, אספקת המים, מערכות התקשורת, מערכות הביוב, כבישים וציוד הנדסי".