ראש אגף מבצעים במטכ"ל לשעבר אלוף (מיל') ישראל זיו שוחח היום (שלישי) עם ענת דוידוב ואודי סגל ברדיו 103fm והתייחס להדחה האפשרית של שר הביטחון יואב גלנט ולמינוי של גדעון סער במקומו. 

תחילה התייחס לקשר בין ראש ממשלה לשר ביטחון בעת מלחמה: "זאת בעיה קשה, כשיש חוסר אמון ונתק במידה רבה בין ראש ממשלה לשר ביטחון במצב של ניהול מלחמה. זו בעיה מאוד משמעותית. הקשר ביניהם צריך להיות לא רק של אמון, אלא של שיח יומיומי, ואפילו שיח כמה פעמים ביום ביניהם,  ולא רק כשהם נפגשים רק בישיבות ממשלה בסיטואציה משברית כזאת. יתרה מזאת בזמן שהם יושבים, יש לכל אחד אג'נדה משלו. זאת תחושה קשה מאוד".

גם בטהרן ובביירות רואים במה ההנהגה מתעסקת בזמן מלחמה, ומסיקים מסקנות
מומחה סעודי לענייני איראן טוען: זו הסיבה האמיתית שהחות'ים בחרו לשגר את הטיל

עוד הוסיף: "זאת תקלה. זה דבר שכעיקרון אסור לעשות אותו. שר הביטחון הנוכחי בקי בתחום וחי את המציאות, ויש בה התפתחות מתוך הפרטים של עצמה. כניסה של שר חדש יכולה לייצר מצב של נתק או של עול או ממש להפריע כתוצאה מחוסר ביטחון או חוסר הבנה. כשמישהו בא ואין לו את הבקיאות, הוא מקרין חוסר ביטחון. זה מקרין על הממשלה כולה ועל הצבא. מאוד בעייתי להכניס למערכת אדם שלא בקי במצב הנוכחי, זה לתקוע טריז לתוך מערכת ניהול המלחמה".

"יש לזה השפעה. פעם אחת כשמבינים שיש בשעת מלחמה שיקולים שאינם ביטחוניים, אלא פוליטיים. כשיש מלחמה כל המוזות, כלומר כל הפוליטיקאים, אמורות לשתוק".

על השפעת הדחת גלנט על מפקדי צה"ל אמר: "אנשים בכירים יכולים לומר: 'רגע, אולי גם אני לא אתאים מאותם שיקולים. הם יגידו לעצמם: 'האם אני אמור למצוא חן? אני אמור להיות אחראי על האמת והמציאות, אז לעסוק האם הדבר הזה יתאים לאוזן הפוליטית?'".

"הם רואים לידם גם את ארגון המשטרה, ארגון שהופך את עורו והופך לפוליטי. הצבא לא יכול במלחמה, כי האויב לא משתף פעולה עם זה. יש פה בעיה שיורדת כלפי מטה והיא שמה את המפקדים על קרני הדילמה".

"גלנט מנהל את הדברים ביד רמה, מתוך שיקולי ביטחון, ושיקולים מקצועיים וענייניים, וגם מתוך גיבוי המפקדים", אמר זיו. "הוא עושה את ההפך - הוא מגבה את המפקדים, דבר שהוא קריטי בטח בזמן מלחמה. יש כלפיו אמון עצום גם של המדינות מסביב. יש רגישות גבוהה של מצרים, של ירדן וגם של האמריקנים.

"המהלך הזה של ראש הממשלה, אם הוא יקרה, הוא גם בעל פגיעה מדינית ולא רק ביטחונית, וזה ניצחון עצום לסינוואר. מה שהוא רוצה זה לתקוע טריז פנימי".