סוגיית החלפת שר הביטחון תופסת את מערכת הביטחון במבוכה. "יואב גלנט מנהל את מהלכי המלחמה וזוכה לסדרי עבודה הדוקים וטובים עם הצבא״, אומר הבוקר (שלישי) גורם במערכת הביטחון. עם זאת, באופן גלוי אומרים גורמים במערכת הביטחון כי הם יודעים ומחויבים לעבוד עם כל שר ביטחון שהממשלה תמנה. 

במקביל לטלטלה במערכת הביטחון, בצה"ל נערכים להמשך הלחימה, ואומרים כי אין על השולחן מהלכים אחרים ללחימה, אין תפיסה שונה שיש לבחון או לבצע ושר הביטחון סירב לה. 

הלוי בדרך החוצה? אלו השמות שעלו בין סער לנתניהו לרמטכ"ל הבא | בן כספית
סער מתנער מהתחייבותו לא לשבת תחת נתניהו: "חתמתי ב-2021"

בצה״ל אומרים כי דווקא ההחלטה שאותה דוחפים השר גלנט והרמטכ״ל הרצי הלוי, להכריז על החזרת תושבי הצפון לבתיהם בביטחון היא משמעותית. "היא אומנם התקבלה באיחור אבל היא משמעותית להמשך הלחימה. היא תדרוש מאיתנו להציב יעדים ליישום ההחלטה. וזה כמובן יתורגם לפעילות צבאית בשטח״, אומרים במערכת הביטחון.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ביקורו של מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין בבסיס חיל האוויר 'רמת דוד'  (צילום: דובר צה''ל)
ביקורו של מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין בבסיס חיל האוויר 'רמת דוד' (צילום: דובר צה''ל)

בצה״ל יש חילוקי דעות באשר לתפיסה ההתקפית בצפון: אלוף הפיקוד אורי גורדין מצדד בהקמת רצועת ביטחון צפונית לגבול ולדחוק החיזבאללה לשנות את המשוואה בצפון. מנגד גורמים בצה״ל טוענים כי אי אפשר לצאת לפעולה מוגבלת בלבנון אלא יש לבצע תמרון עמוק ומשמעותי שיכריע את חיזבאללה. 

עוד אומרים גורמים במערכת הביטחון כי הסיפור הגדול הוא איראן וחיזבאללה. החות׳ים, המילציות בסוריה ובעיראק וגם חמאס בעזה ובאיו״ש הם תוצר המשנה שלה. הם מופעלים בתזמון ובמהלכים שקובעת איראן. 

לטענת הגורמים הדרג המדיני לא ניהל דיון אסטרטגי משמעותי. אותם גורמים אומרים כי המהות של המהלך המדיני, ולא זהות הפרסונלית של שר הביטחון קובעת את המדיניות של הדרג המדיני מול הצבא והמערכת הביטחונית.