אדוארד סנודן, בכיר לשעבר בסוכנות לביטחון לאומי (NSA) וב-CIA של ארצות הברית, העריך כי הפיצוצים במכשירי הקשר של חיזבאללה בלבנון נגרמו ככל הנראה ממטענים מוטמנים ולא מהתחממות יתר של סוללות. לדבריו, "ככל שמתקבלים פרטים נוספים על הפיצוצים, נראה שההסבר הסביר ביותר הוא שמדובר במטענים מוטמנים, ולא בפריצה למערכת. הסיבה לכך היא שהפציעות חמורות מדי. אם הפיצוצים היו נגרמים כתוצאה מהתחממות סוללות, היינו מצפים לראות הרבה יותר שריפות".

סוללות ליתיום-יון יכולות להתחמם לטמפרטורה של 60-70 מעלות צלזיוס במקרים של שימוש כבד או טעינה ממושכת. כאשר סוללה נפגעת או נטענת יתר על המידה, היא עלולה לעבור תהליך הנקרא "תרמל רנאוויי" (thermal runaway), שבו החום הנוצר בתוכה ממשיך להעלות את הטמפרטורה באופן בלתי נשלט, מה שיכול לגרום לפיצוץ או התלקחות פתאומית. סוללות אלו נפוצות כיום במכשירים רבים, כגון טלפונים חכמים, מחשבים ניידים, רחפנים ורכבים חשמליים. למרות ביצועיהן הגבוהים, סוללות ליתיום-יון ידועות כרגישות יותר לתנאי חום ולנזקים פיזיים, דבר שעשוי להוביל להתלקחות ואף לפיצוץ במקרים מסוימים.

חיזבאללה בהלם: בתי החולים קורסים - כל מה שאפשר לספר על הפיצוצים בלבנון

שגריר איראן בלבנון נפצע בסדרת הפיצוצים המסתורית | דיווח

סוללות ליתיום-יון, שמשמשות כמקור אנרגיה באופניים חשמליים, עלולות להתלקח בעיקר בזמן טעינה. המנגנון שגורם לכך קשור לעומס יתר, חימום מוגזם, או נזק פנימי לתאים הכימיים של הסוללה. כאשר הסוללה נטענת יתר על המידה, תהליך ה"תרמל רנאוויי" עלול להתחיל, שבו חום שנוצר גורם להאצה בתגובות כימיות פנימיות עד להתלקחות או פיצוץ.

בעבר הוטלו הגבלות בעולם התעופה על העלאת מכשירי טלפון ניידים לטיסות מחשש לפיצוץ סוללות ליתיום. אם אכן מדובר בסוללות שהפכו למטעני נפץ, מדובר בפעולה שמעלה את הסיטואציה לכדי כמעט בלתי נתפסת. הפגיעה במערך הקשר של חיזבאללה היא עצומה ומזיקה פיזית לפעילי הארגון, כמו גם לשיתוק מערך הקשר שלו.

יועץ אל-ערביה לענייני צבא וחימוש, ריאד קהוואג'י, ציין כי "מה שקרה בלבנון היה מלחמה אלקטרונית ללא ירי כדור או טיל אחד". הוא הדגיש כי האירועים מייצגים מתקפה שמבוססת על טכנולוגיה מתקדמת מאוד.

פיצוצי הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס)
פיצוצי הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס)

במקביל, הוול סטריט ג'ורנל ציטט מקורות המקורבים לחיזבאללה, אשר ציינו כי חלק מהאנשים הרגישו שהמכשירים מתחממים ונפטרו מהם לפני שהתפוצצו. נוסף לכך, דווח כי מכשירי הקשר שגרמו לפיצוצים הם ממשלוח חדש שהארגון קיבל בימים האחרונים. גורם בארגון מסר כי למאות לוחמים יש מכשירים מסוג זה.

עם זאת, התקשורת הערבית ממשיכה להתעקש כי מדובר בוירוס שהוחדר לרשת הקשר המוצפן של חיזבאללה, אשר ייתכן וגרם לפיצוצים. לפי דיווחים, וירוס זה שלח הודעות למחזיקי המכשירים וגרם לפיצוץ החשמלי של יחידת הכוח של המכשירים. האירועים האחרונים מעלים שאלות רבות לגבי האמצעים והטכנולוגיות המשמשות במלחמה העכשווית. פיצוצים אלו, אם אכן נגרמו ממטענים חיצוניים או מתקפות טכנולוגיות, מהווים התפתחות משמעותית בתחום הלוחמה האלקטרונית והטרור הטכנולוגי.