הפיצוץ המסתורי של הביפרים דרש היערכות של חודשים: כך מעריך מומחה סייבר ישראלי שמסביר כי מבצע כזה דורש הדבקת רכיבים במכשירי הביפר, שיתרגמו אותות לכדי התלקחות ופיצוץ.

"בעולמות הסייבר יש מונח הקרוי שרשרת אספקה", מסביר למעריב אולג ברודט, מנהל מחקר פיתוח וחדשנות במעבדות הסייבר של אוניברסיטת בן גוריון, "הרבה תקיפות מתבצעות בהדבקת שרשרת האספקה. מכשיר אלקטרוני וגם ביפר מכיל רכיבים רבים, שאת כל אחד מהם אפשר להדביק בתוכנה המקושרת אליו ברכיב זדוני שתהיה לו יכולת להעלות את הטמפרטורה במכשיר, לגרום לכשל, להתלקח או להתפוצץ".

במערכת הביטחון מבינים היטב: חיזבאללה הכין תגובה משמעותית וחריפה במיוחד
רמה אחת מעל כולם: פיצוצי הביפרים בלבנון יהדהדו לעוד שנים רבות

ברודט מסביר שהפעולה מוכרת מעולמות הביון ומצריכה שותפות נרחבת של ארגונים שדואגים שתבוצע פעולת הדבקת הרכיבים או החלפתם ברכיבים זדוניים. "במקרה כזה צריך לדאוג שיבוצעו השינויים במכשיר מבלי שיתגלו", הוא מדגיש.

מכשירי הקשר של חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)
מכשירי הקשר של חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)

אחת האפשרויות היא שהביפר הופעל על מצב הקרוי בעולמות הסייבר "קיל סוויץ'" או "מפסק הריגה". במצב זה התוכנה הזדונית מופעלת כך שהיא תגרום לפיצוץ בשעה מסוימת, או בעקבות הודעת ביפר מסוימת. "ניתן לקבוע שהודעה מסוימת לא שגרתית או אפילו בג'יבריש שתשודר למאות או אלפי מכשירים, תגרום בו זמנית להתלקחות ופיצוץ", מסביר ברודט, "גלי הרדיו המגיעים למכשיר מתורגמים להודעה הייחודית שגורמת לשרשרת פעולות המביאות לפיצוץ".