פרופ' אמציה ברעם, מומחה לחיזבאללה, התראיין ל"מעריב" ודיבר על ההתפתחויות האחרונות בעקבות פיצוץ מכשירי הקשר של חיזבאללה בלבנון. ברעם שיתף את הערכותיו בנוגע להשלכות הפיצוצים, ההתלבטויות בתוך ישראל ואסטרטגיית חיזבאללה.

מעבר לגבולות הדמיון: בכיר אמריקאי לשעבר עם פרטים חדשים על פיצוץ הביפרים

ברעם פתח את דבריו בהסביר שההתלבטות בישראל נמשכת מזה מספר שבועות: "יש וויכוח בין ראש הממשלה, שר הביטחון וצה"ל בנוגע לפתיחה בזירה מול לבנון, האם לבצע הסלמה שהיא משמעותית ולא מוגבלת או להימנע מכך".

המומחה הביע חוסר הבנה לגבי ההבדל בין הסלמה מוחלטת לבין הסלמה משמעותית והוסיף: "אם אתה רוצה להתחיל אופן אופנסיבי, זה בסדר. הפיצוץ של כמה מאות או אלף מכשירי קשר ופגיעות באלפי פעילים יכול להיות דרך להתחיל אופנסיבה. הבעיה היא שאני גר בחיפה, על פסגת הכרמל ומסביב שקט. לא נופל עליי שום טיל לבנוני. אם היו מטוסים שלנו מפציצים בלבנון, הייתי שומע אותם. אני לא שומע מטוסים שלנו ולא מקבל רקטות וטילים על הבית שלי. זה אומר שאין הסלמה. אז אם אין הסלמה, מדוע בזבזנו את ההזדמנות היפה שהייתה לנו? אני לא מבין את העניין הזה".

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ברעם המשיך להעלות שאלות לגבי התגובה הישראלית: "אני שמח שפגענו באנשי חיזבאללה, אבל זו תחושת בזבוז. אפשר היה לשלוט על הזמן שבו היינו תוקפים. אם היינו שומרים את זה לזמן הנכון, לרגעים שבהם רוצים לבלבל את חיזבאללה, ואז לתקוף. אם אני מבין נכון, בזבזנו הזדמנות ייחודית. ביום המבחן היא לא תהיה לרשותנו יותר. בעיניי זה בזבוז".

המוחה התייחס גם לתגובה הישראלית למתקפה האיראנית באפריל, שבה נשלחו לישראל 300 ראשי נפץ בצורות שונות: "ישראל הייתה צריכה להחליט אם להגיב או לא. אפשר היה להחליט לא להגיב. אם היינו מגיבים בצורה רצינית, זה היה יכול להעיד על יכולתנו וההגנה שלנו. אבל הצורה שבה הגבנו – שלחנו שני טילים בלבד, אחד מהם פגע בתחנת רדאר – לא הייתה מספקת. הראינו לאיראנים שכל הסוללות הנ"מ שלהם לא שוות הרבה ופתחנו את הדרך לשיפורים משמעותיים במערכת ההגנה האווירית שלהם. זו הייתה שגיאה קשה. עכשיו, האיראנים יערכו שיפורים עצומים במערכת הנ"מ שלהם".

ברעם התייחס למצבו של חיזבאללה: "מבחינת חיזבאללה, מדובר במכה קשה מאוד והשפלה. הם לא יכולים להאשים את ישראל בצורה ישירה, משום שהתקלה במכשירים נגרמה ככל הנראה בגלל פגם כללי ולא עקב פעולה ישירה של ישראל. נסראללה יצטרך להתמודד עם ההשפלה ואני מניח שיפעיל אסטרטגיה כדי להימנע מהסלמה נוספת".

המומחה הציע תרחיש שבו נסראללה שוקל את האופציות שלו: "אם הייתי במקומו, הייתי בודק האם עדיף לי להיות בתל אביב או בביירות במקרה של מלחמה. אני חושב שהוא יעדיף להימנע מהסלמה ולשמור על הסטטוס קוו. גם אם הוא התחייב לצידו של סינוואר, הוא לא רוצה מלחמה כוללת עם ישראל, בגלל שהוא יודע מה אפשרויות הפעולה של ישראל".

לסיום, ברעם העריך שנסראללה ינסה להימנע מהסלמה כוללת למרות התחייבויותיו. "אני חושב שנסראללה יעדיף להימנע מהפיכת המצב למלחמה מוחלטת, גם אם התחיל במלחמת התשה נגד ישראל," סיכם ברעם.