מלחמת חרבות ברזל: לפי דיווחים של גורמים אמריקאים בכירים ל'ניו יורק טיימס', ישראל ביצעה את הפעולה נגד חיזבאללה אתמול על ידי הסתרת חומרי נפץ במשלוח חדש של איתוריות מתוצרת טאיוואן שיובאו ללבנון. בנוסף, דווח באתר 'אל מוניטור', כי ישראל החליטה להפעיל את ״תכנית הביפרים״ לאחר שפעיל חיזבאללה חשד שמשהו חשוד בהם ואיים לחשוף את המבצע החשאי. עוד דווח כי שגריר איראן בלבנון איבד עין כתוצאה מהפיצוץ.

על פי המקורות, האיתוריות, שהוזמנו על ידי חיזבאללה מחברת Gold Apollo בטאיוואן, עברו חבלה לפני שהגיעו ללבנון. רוב המכשירים היו מדגם AP924, אך המשלוח כלל גם שלושה דגמים נוספים של החברה.

מעבר לגבולות הדמיון: בכיר אמריקאי לשעבר עם פרטים חדשים על פיצוץ הביפרים
ארה״ב גם בהלם: המסר שהועבר לחיזבאללה בפיצוץ הביפרים נחשף

נטען כי כמות קטנה של חומר נפץ, בין 28 ל-56 גרם, הוטמנה ליד הסוללה בכל איתורית, יחד עם מתג שניתן להפעלה מרחוק. בשעה 15:30 שעון לבנון, האיתוריות קיבלו הודעה שנראתה כאילו היא מגיעה מהנהגת חיזבאללה. במקום זאת, ההודעה הפעילה את חומרי הנפץ. שר הבריאות הלבנוני מסר לתקשורת המקומית כי לפחות תשעה אנשים נהרגו ויותר מ-2,800 נפצעו.

מכשירי הקשר של חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)
מכשירי הקשר של חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)
מתקפת הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס)
מתקפת הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס)

המכשירים תוכנתו לצפצף במשך מספר שניות לפני הפיצוץ, לפי שלושה מהגורמים. חיזבאללה האשים את ישראל בביצוע המתקפה, אך לא פירט את הבנתו לגבי אופן הפעולה. ישראל לא הגיבה לאירוע ולא אישרה את מעורבותה. מומחי אבטחת סייבר עצמאיים שחקרו את הצילומים מהאירוע טוענים כי ברור שעוצמת הפיצוצים ומהירותם נגרמו על ידי סוג של חומר נפץ.

ד"ר קרן אלעזרי, מומחית אבטחת סייבר ישראלית וחוקרת באוניברסיטת תל אביב, אמרה כי המתקפה כוונה לנקודת התורפה של חיזבאללה. "המתקפה הזו פגעה בעקב אכילס שלהם כי היא השביתה אמצעי תקשורת מרכזי," אמרה אלעזרי. "ראינו מכשירים כאלה, איתוריות, שהותקפו בעבר אבל לא במתקפה מתוחכמת כל כך."

פיצוץ מכשירי הקשר של חיזבאללה (צילום: רשתות ערביות)

לפי הדיווחים, חיזבאללה הזמין יותר מ-3,000 איתוריות מחברת Gold Apollo בטאיוואן. הארגון חילק את המכשירים לחבריו ברחבי לבנון, וחלקם הגיעו גם לבעלי בריתם באיראן ובסוריה. המתקפה הישראלית השפיעה על האיתוריות שהיו מופעלות וקיבלו הודעות. יש לציין כי ישראל לא הגיבה רשמית לדיווחים אלה.