"מבצע הביפרים" שחל אמש (שלישי), במסגרתו כ-3,000 איתוריות במשלוח מתוצרת טאיוואן התפוצצו לאחר שהוטמן בהן חומר נפץ, הצליח לעורר שאלות רבות. סא"ל במיל' ירון בוסקילה, מנכ"ל תנועת הביטחוניסטים, התראיין ל"מעריב" בעקבות ערב מתקפת הביפרים וחשף את משמעויותיו האמיתיות לעתיד לבוא. 

"המזרח התיכון עוד לא ידע כמוה": האזהרה הדרמטית שהועברה מהבית הלבן לישראל
"איזו ילדה אקבל בסוף המלחמה?": אימה של אגם בפוסט מצמרר כחודשיים לפני נפילתה

״לגבי האירוע אתמול אנחנו מבינים שחיזבאללה הוא ארגון שהוא מאוד מחורר מבחינה מודיעינית. אנחנו רואים את זה לאורך השנה האחרונה בכל מיני חיסולים שישראל ביצעה ולקחה עליהם אחריות של דמויות בכירות, פיקודיות בכירות ופיקודיות בינוניות", קבע בוסקילה.

ובהמשך טען כי "האירוע אתמול, איך שהוא לא קרה, בין אם זה ישראל ובין אם זה כל מקום אחר, ארגון אחר או מדינה אחרת, זה מראה שוב על יכולת מודיעינית עמוקה מאוד אפיונית בתוך החיזבאללה ועל הפריצות הרבות שיש לו מבחינת האבטחה, יכולת האבטחה וביטחון המידע, והיכולת להצליח ולהגיע לכל אחד מהפעילים שלו".

הביפרים של חיזבאללה (צילום: REUTERS/Ann Wang )
הביפרים של חיזבאללה (צילום: REUTERS/Ann Wang )


"ההפעלה הזאת והפגיעה באותם אנשי חיזבאללה היא פגיעה שיש לה משמעויות טקטיות, ולאו דווקא אסטרטגיות. אני אומר טקטיות כי לאחר ההפעלה הזאת לא בא גל תקיפה או תמרון משלים שמשנה את המציאות מקצה לקצה", הוא הוסיף.

"האירוע הזה הוא אירוע שהוא פוגע בחיזבאללה, פוגע בשדרת הפיקוד, פוגע במערך הפוש, אבל הוא לא שינוי מהותי והוא לא פוגע ביכולת של החיזבאללה להמשיך לשגר רקטות, לשגר כטב״מים ואולי גם לבצע פשיטות".

"משימות ואירועים מהסוג הזה צריך להיות מהלכים משלימים, והפעילות הזאת לבדה היא לא עושה את השינוי ביכולת האיום האסטרטגית של החיזבאללה על ישראל".

מתקפת הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס)
מתקפת הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס)


על מה שיקרה בעתיד בעקבות המבצע הוא תוהה: "עכשיו השאלה מה יקרה בהמשך, האם זהו סימן מקדים? זה הצעד הראשון, פעולה מקדימה לקראת פעולה קרקעית הרבה יותר רחבה. האם צהל כדי להחזיר את התושבים חזרה לבתיהם, ילך ויבצע מהלך תמרון קרקעי מוגבל? לפחות בשלב אחד יכול להיות הרחקה של החיזבאללה, לפחות מקו הגבול, על ידי תפיסה של שטחים שולטים ועל ידי מהלך קרקעי יותר עמוק שירחיק את החיזבאללה לפחות לקו הליטני".

"זה לא ברור עדיין, זה החלטה שצריכה להתקבל בדרג המדיני כדי בעצם להכין את צה"ל שהוא צריך להיכנס לנוהל קרב, למהלך הרבה יותר מורכב של פעילות קרקעית מהסוג הזה. דבר נוסף זה החלטה בעצם לפגוע בלבנון כמדינה. לפגוע בתשתיות האזרחיות שלה כדי להפעיל לחץ מכיוון מדינת לבנון ומהאזרחים הלבנונים על ארגון החיזבאללה, לסגת לאחור ולעצור את הפעילות שלהם. אני חושב שהגיע הזמן לעשות את זה".

תקיפה בלבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפה בלבנון (צילום: רשתות ערביות)


"ההגדרה של החזרת התושבים לבתיהם כמטרה הוא שגיאה", סבר בוסקילה. "החזרת התושבים לבתיהם היא לא מטרה, היא תוצאה של פעילות שנעשה, היא לא מטרה שעומדת בפני עצמה. מדינת ישראל החליטה להשיג את התושבים לאחור במהלך המלחמה ובאותה מידה גם היא יכולה להחליט שהגיעה העת לחזור חזרה. זה החלטה קודם כול פנימית ישראלית, אבל היא תהיה תוצאה של מטרה אחרת".

"צריך להגדיר אותה, והיא מהווה פגיעה ביכולת של החיזבאללה לבצע פשיטה לעבר לצפון מדינת ישראל. ואז פועל יוצא מזה שאם נפגע ביכולת של החיזבאללה, בין אם זה הרחקה שלהם מבחינה פיזית או בין אם זה פגיעה ביכולת הפשיטה, אז התוצאה שזה תהיה החזרת התושבים לבתיהם".