בן כספית וינון מגל התייחסו הבוקר (רביעי) בפתח תכניתם ב-103FM למתקפת הביפרים שאירעה בלבנון ודנו על התפתחות הקונספציה הישראלית לאורך השנים.

בן פתח ואמר: "המבצע הזה הזכיר לי את המטרו בשומר חומות. המטרו היה כישלון חרוץ. המטרו היה מבצע שהיה נועד לדחוף את כל חמאס לתוך המקלטים ואז להרוג את החמאסניקים. אביב כוכבי ונתניהו החליטו לעשות את זה ואמרו השמדנו ולפני שנה גילינו שלא השמדנו כלום. אתמול זה הצליח אנשים התפוצצו להם הפרצופים, הידיים, זה אירוע משוגע. אבל אנחנו לא עצובים נכון?".

"לא שינוי מהותי": אלו הצעדים הבאים שישראל צריכה לשקול אחרי מבצע הביפרים
עוזי רבי מסביר: "חיזבאללה חטף מכה שגורמת לו לחשוב איך להמשיך"

ינון השיב לבן: "למה המטרו נכשל? מערכת הביטחון התייחסה לחיזבאללה ברצינות ולחמאס המערכת התייחסה כמו טיפשים. החמאס לא כל כך טיפשים בדיעבד מתברר והם הרבה יותר חכמים ממה שהחזיקו מהם במערכת הביטחון".

השמדת המטרו בעזה  (צילום: רשתות ערביות)
השמדת המטרו בעזה (צילום: רשתות ערביות)

"בהתרעה למלחמה מה היה? כל ההתרעות למלחמה היה לחיזבאללה. העיניים היו צפונה, על חמאס אמרו שהוא לא רוצה מלחמה בכלל. היה את כל התוכניות, היה את חומת יריחו, אבל אמרו שחמאס מותש ואמרו להכניס פועלים. זה האירוע. תודעה. אם אתה מתייחס לאויב שלך בצורה ראויה אתה מפוצץ לו את הידיים והרגליים ואם אתה לא מתייחס לאויב שלך בצורה ראויה אז השם ישמור. מה האסון שקרה לנו ומה האירוע שקרה בלבנון בא ללמד אותנו? להקשיב למציאות. האנשים האלה בערוצי התבהלה פשוט לא לומדים כלום", טען ינון.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בן קבע: "לא טעינו בחמאס. טעינו בקונספציה, אבל בחמאס לא טעינו. אני ישבתי אצל שלושת ראשי השב"כ האחרונים לשיחות רקע. נדב ארגמן הפיל אותי מהכיסא, הוא אמר לי 'אל תתבלבל, האויב הכי רציני שלנו והכי מסוכן שלנו זה חמאס'. אמרתי לו 'באמת? היחפנים האלה?'. מזכיר לי קצת איך אנחנו מתייחסים לחות'ים שהפילו פה טיל בליסטי שעקף את כל המערכות שלנו אבל 'אלה החבר'ה עם הכפכפים' וזחיחות ויוהרה זה האויב הכי גדול. אגב, זה מה שגרם ל־7 באוקטובר, בגדול". 

פלסטינים לאחר שחצו את גדר הגבול עם ישראל ברצועת עזה (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
פלסטינים לאחר שחצו את גדר הגבול עם ישראל ברצועת עזה (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

"הוא אמר, 'כן, הם חכמים, הם נחושים. בניגוד לנסראללה שיושב שבע בביירות על סיר הבשר, הם סגורים, הם נצורים, זה מחדד אותם, הם מוכנים למות. נסראללה אני לא בטוח שהוא מוכן למות'. בקיצור הוא נתן לי נאום והעמיד אותי במקום ואני לא האמנתי לו. הבעיה של 7 באוקטובר... וזה שידענו הכול אני יודע, הבעיה הייתה שבאמת הייתה קונספציה כמו שהייתה קונספציה ביום כיפור שמצרים וסוריה לא יפתחו במלחמה עד שהם לא ישיגו נטרול של העליונות האווירית שלנו, ככה הייתה קונספציה שחמאס, מה שמעניין אותו זה לנהל את עזה ולהאכיל את האנשים. אגב, אותו גוף שעשה את הדיונים בערב הטבח והגדיל את הכסף הקטארי ואת הפועלים היה ממשלת ישראל", סיכם בן.