לאחר שהדיווחים האמריקאים על "מבצע הביפרים" שחל השבוע לא איחרו להגיע ובין היתר לטעון כי ארצות הברית לא ידעה מראש על התקיפה, דני איילון, שגריר ישראל לשעבר בארה"ב, התראיין אמש (רביעי) לתכניתו של גדי נס ברדיו צפון 104.5FM ועשה סדר בדברים.

"לא פעם ראשונה שהם עושים את זה", טען איילון תחילה. "גם בפעילויות אחרות שהיום כאן ברחבי המזרח התיכון, כולל איראן, סוריה, עירק ואפילו תימן, הם ידאגו להוציא הודעה שידם לא בעסק במסגרת מדיניות, שאני חושב שהיא מאוד רופסת ומוטעית, כיוון שהם מאבדים הרתעה מול הכוחות הרצחניים שפוגעים באינטרסים של כולנו, בעיקר מול איראן".

"מצביע על הלך רוח, גם בקרב הציבור שמשפיע על מקבלי ההחלטות, וגם בקרב כל המערכת הביטחונית האמריקנית, שהם עייפים ממלחמות. חשוב להדגיש, לא רק בקרב הדמוקרטים, זה קיים גם בקרב הרפובליקנים. זאת אומרת ארה"ב היא מעצמה שיש לה את היכולות הכי חזקות בעולם, אך אין לה רצון", הוסיף.

\'\'ארה\'\'ב עייפה ממלחמות\'\'. ג'ו ביידן, קמלה האריס, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
\'\'ארה\'\'ב עייפה ממלחמות\'\'. ג'ו ביידן, קמלה האריס, אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)

בהמשך השיחה נשאל איך האמריקנים מתייחסים להחלפת גלנט בגדעון סער, איילון, השיב: "הייתי אומר מצד אחד הם בתדהמה, מבחינה עניינית הם לא מבינים את הדבר הזה וחושבים שהוא פוגע, זה דבר שלא קורה באף מדינה דמוקרטית שעושים החלפות כאלה. זה מזכיר להם את צפון קוריאה וימי סטלין".

\'\'האמריקאים בתדהמה\'\' מהחלפת גלנט בסער. גדעון סער (צילום: רמי זרנגר)
\'\'האמריקאים בתדהמה\'\' מהחלפת גלנט בסער. גדעון סער (צילום: רמי זרנגר)

ואז המשיך: "ומצד שני, הם יצרו עם לגלנט מערכת מאוד קרובה ואינטימית של אמון, ולוקח הרבה זמן לרכוש אמון אמריקני. היום, שר ביטחון צריך להיות במצב שכאשר לצה"ל חסר משהו הוא יכול להרים טלפון גם למזכיר ההגנה האמריקני וגם למזכיר המדינה, בארה"ב שר החוץ צריך לחתום על כל עסקת ייצוא ביטחוני".

"אם גלנט יוחלף, מי שייכנס במקומו יימצא עצמו בחסרון אסטרטגי, להשתלט על מערכת הביטחון במצב כזה מאוד קשה, אבל גם ביחסים עם ארה"ב שהם קריטיים בתקופה הזו",טען.