אתמול (רביעי) התרחש גל שני של פיצוצי ביפרים של ארגון חיזבאללה, ונפצעו מאות פעילי הארגון. על פי ההערכות, "מכשירי הקשר בהם השתמשו מחבלי החיזבאללה, ושהוצגו בטלוויזיה הלבנונית, אינם מכשירים צבאיים. למכשיר קוראים IC-V82, מיוצר על ידי חברת ICOM, עלותו בערך 50-150 דולר, והוא משמש חובבי רדיו לטובת תקשורת בין חובבים בתדרי 145 מגה הרץ", כך לפי מומחה תקשורת. 

בתגובה לפרסומים, נחשפו היום פרטים חדשים בנוגע לחברה שייצרה כביכול את מכשירי הקשר. החברה היפנית ICOM ייצאה את מכשירי הקשר IC-V82 לאזורי המזרח התיכון עד אוקטובר 2014, אז הפסיקה את הייצור ואת המכירה של המכשירים. עוד ציינו בחברה כי ייצור הסוללות הנדרשות להפעלת המכשירים הופסק גם הוא. ICOM הזהירה בעבר את לקוחותיה כי כמעט כל מכשירי ה-IC-V82 בשוק הם מזויפים.

לבנון בחרדה קיומית: "ראיתי אדם שהבשר נקרע מפניו"
נסראללה התעורר הבוקר וקיבל את הבשורה הקשה

אחת השאלות החשובות היא כיצד הוכנסו חומרי נפץ למכשירים. אם מכשירי הקשר של ICOM אמיתיים ומקוריים ולפי כך יוצרו לפני כעשור, סביר להניח שהם שודרגו לאחר שנמכרו ללקוחות המקוריים. החברה לא הצליחה לקבוע אם המכשירים שהתפוצצו הם אכן שלה, אך ציינה כי המכשירים שהתפוצצו לא נושאים את תוויות ההולוגרמה המאפיינות את מוצריה.

כמו כן, ציינה כי כל מכשירי הקשר שלה מיוצרים במפעל שבמערב יפן. היא הדגישה כי היא פועלת בהתאם לנהלי בטיחות שנקבעו על ידי הרגולציה הממשלתית ואינה מייצאת מוצרים לחו"ל.

מכשירי הקשר של חברת ICOM שהתפוצצו ברחבי לבנון (צילום: צילום מסך)
מכשירי הקשר של חברת ICOM שהתפוצצו ברחבי לבנון (צילום: צילום מסך)

"בהתחשב בתמונות של המכשירים כפי ששודרו בטלוויזיה הלבנונית, שמראות נזקים חמורים סביב תיבת הסוללה - ייתכן שהסוללות הוחלפו עם אחרות שכללו חומרי נפץ", אמר יושיקי אינוומוטו, מנהל ב-ICOM, בכלי תקשורת יפניים. פרט מעניין נוסף הוא כי בשנות ה-90, זכתהה החברה בחוזה לסיפוק מכשירים למחלקת ההגנה של ארצות הברית. בעוד גם הממשלה היפנית הודיעה שהיא אוספת מידע בנוגע למקרה, מניות החברה עלו ב-2.6% על רקע עלייה רחבה במניות היפניות.