על רקע פיצוצי הביפרים ומכשירי הקשר של פעילי חיזבאללה אתמול (רביעי) ושלשום, שלכל הדעות הוכיחו את כוחו של הסייבר הישראלי, התראיינו שני בכירים לבנונים לשעבר ונתנו את פרשנותם לצעדים הבאים משני הצדדים.

חבר הפרלמנט הלבנוני לשעבר והבי קטישא, התייחס למתקפה הישראלית ואמר: "חיזבאללה לא יתאושש מהשמדת התקשורת שלו בזמן הקרוב, גם אם ישראל תאפשר לו לעשות זאת. מרכיבי הכוח בצבאות, בנשק, באימונים ובמורל הם הדבר החשוב ביותר - כאשר כל המנהיגים הללו נפצעים בבת אחת, במשך חודשים הוא עשוי להזדקק למורל ולהכשרה עד שיהיה מסוגל למלא את תפקידו. לכן, מי שאומר לך, 'אני מביא הרבה אנשים ומחליף אותם', הוא לא יודע כלום".

חיזבאללה יגיב למתקפה בקרוב? "תהיה נקמה, לא בהכרח בגזרת לבנון"
לבנון בחרדה קיומית: "ראיתי אדם שהבשר נקרע מפניו"

ד"ר מוסטפא אלוש, חבר פרלמנט לשעבר בפרלמנט הלבנוני, התייחס גם הוא לפיצוצי מכשירי הקשר, ואמר כי "מתקפת הסייבר שהתרחשה תשתק את יכולתו של חיזבאללה לנוע בקנה מידה גדול. חיזבאללה לא הכחישו בשום שלב שיש לישראל עליונות טכנולוגית. האם הפער הטכנולוגי וכפועל יוצא ממנו הפער ביכולות הצבאיות הוא עד כדי כך משמעותי?"

"חיזבאללה בחרו להשתמש במכשירי ביפר במקום בטלפונים ניידים מכיוון שהם מפגרים בתחום הטכנולוגיה", המשיך, "והם חשבו שהשימוש במכשירים האלה ימנע מהם חשיפה לפגיעות שמתאפשרות על ידי טלפונים ניידים. מה שקרה הוא שישראל הבינה שהם משתמשים במכשירים האלה".

פיצוץ בחנות טלפונים בלבנון, של מה שנראה כמו טלפון נייד (צילום :רשתות ערביות)

"אני מסכים שפעולות נקם בשלב זה מובילות לחשש רב, ועל כן נסראללה עשוי להתייעץ עם איראן לפני שיבצע צעד כלשהו. זה יתגלה בעתיד. מעבר לכך, יש את עניין אופי התגובה. בנוגע לטכנולוגיה, אין להקל ראש בחיזבאללה, כיוון שחיזבאללה התקדמו מאוד בתחום הטכנולוגיה ובתחום הכטב"מים. הם הצליחו לחדור את מערכות ההגנה הישראליות, מה שמטריד את הישראלים".

"אנחנו מבינים שיש סיוע טכנולוגי מארה"ב לישראל", סיכם אלוש. "אולם בכל הנוגע לכטב"מים, לחיזבאללה יש יכולות טכנולוגיות משמעותיות, שלא כרוכות בסכומי עתק. אני סבור שהכוחות הישראלים לוקחים את זה בחשבון כיום".

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה.