במלחמת חרבות ברזל נפצעו אלפי חיילים. משרד הביטחון טוען כי הוא מטפל במסירות בכל מי שנפגע במהלך שירותו הצבאי, אולם מפסק דין שניתן לאחרונה בבית המשפט, עולות טענות חמורות על התנהלות משרד הביטחון והקשר הבעייתי שנרקם בין קצין התגמולים והמומחים הרפואיים.

וועדת הערר הכירה בתביעתה של חיילת אשר לקתה במחלה נפשית במהלך שירותה הצבאי, זאת בניגוד לעמדת משרד הביטחון שדחה את בקשתה. מדובר בחיילת, שסבלה ממחלה דו-קוטבית שהתפרצה במהלך שירותה. החיילת נתקלה בדחיית תביעתה על ידי משרד הביטחון, שהתבסס על חוות דעתה של מומחית שקבעה כי אין קשר סיבתי בין תנאי השירות לבין התפרצות המחלה, וזאת בשל נטייה תורשתית של החיילת למחלות נפשיות, וכן בשל קשיים חברתיים קודמים. משרד הביטחון השתמש בקביעה זו לדחיית התביעה, אך החיילת לא ויתרה והגישה ערעור לוועדת הערר בבית המשפט.

המילואימניקים שעלו לבדם והתגייסו למלחמה יוצאים למסע ריפוי ביער הסודי  
"חזקות מהרוח": אלמנות מלחמת "חרבות ברזל" נפגשו לציון שנה ל-7 באוקטובר  

בניין הקריה, משרד הביטחון (צילום: אבשלום ששוני)
בניין הקריה, משרד הביטחון (צילום: אבשלום ששוני)


הוועדה, בראשות השופטת (בדימוס) יעל אחימן, קיבלה את ערעור החיילת והצביעה על בעייתיות משמעותית בהתנהלות משרד הביטחון. בפסק הדין נחשפה התערבות סמויה של קצין התגמולים במסקנות הרופאים המומחים שמונו לבדיקת התביעות. עולה שנעשה ניסיון מצד קצין התגמולים להשפיע על חוות הדעת הרפואיות באמצעות רמזים שונים במכתבי ההפניה שנשלחו למומחים.

עוד ציינה הועדה כי אחת המסקנות המרכזיות שעלתה מפסק הדין היא החשש להיווצרות ניגוד עניינים מובנה. הוועדה התריעה כי המומחים, אשר מקבלים תשלום ממשרד הביטחון על עבודתם, עשויים להיות רגישים ללחצים או לרמיזות מצד קצין התגמולים, במטרה לשמור על מקומם ברשימת המומחים המועדפים. כך עולה במקרה הנוכחי, כאשר חוות דעתה של המומחית נטתה, לפי הוועדה, לכיוון המועדף על משרד הביטחון.

בסיכומו של דבר, הוועדה ביקרה בחריפות את התנהלות קצין התגמולים וקראה לערוך שינויים מרחיקי לכת במבנה היחסים בין משרד הביטחון למומחים הרפואיים.

"אם לא ייעשו שינויים משמעותיים בתחום זה, שמטרתם למנוע היווצרותה של תלות, או ניגוד אינטרסים, שהובנה לתוך טיב היחסים שנוסדו בין המומחים וקצין התגמולים, עלולה הפגיעה בציבור, שלהגנתו נועד הקמתו של מוסד קצין התגמולים, להתרחב עוד יותר", נאמר על ידי חברי הועדה שהוסיפו: "יש כדי לשמש כתמרור אזהרה נוסף, שעדיף להתייחס אליו ברצינות ובמהירות הראויים".