מקור מודיעיני אמריקאי טען בפני רשת ABC News כי לישראל היה חלק בייצור האיתוריות (ביפרים) שהתפוצצו על פעילי חיזבאללה השבוע. מבצע מסוג זה, המכונה "שיבוש שרשרת האספקה", תוכנן במשך 15 שנים לפחות. לדברי המקור, ה-CIA נמנע זמן רב משימוש בטקטיקה זו עקב הסיכון הגבוה לאזרחים חפים מפשע.

 אלוף (מיל') יפתח רון טל, לשעבר מפקד זרוע היבשה של צה''ל,  התייחס בראיון ל-103FM להתקפת ה"ביפרים" של צה"ל על חיזבאללה, וקרא לנצל את ההזדמנות האסטרטגית להכרעת הארגון. "מבחינה טכנולוגית ומבצעית זה הישג מטורף," אמר רון טל. "לדעתי מדובר בהתקפה הקטלנית והמדויקת ביותר במלחמות הקונבנציונליות אי פעם. היא פגעה ברגע אחד בכמעט 5,000 מחבלים או לוחמים, לובשי מדים, וכמעט ולא פגעה במי שלא מעורב".

בין השורות: נסראללה חשף כיצד תראה התגובה לפיצוצי הביפרים
העיתונאי הלבנוני אחרי פיצוצי הביפרים: "ראיתי יותר מידי גופות"

לדבריו, ההתקפה פגעה קשות בשרשרת הפיקוד של חיזבאללה. "מי שיש לו איתורית, הוא לא חייל פשוט, אלא יש לו איזה גוף שהוא מרכז סביבו והוא בתוך שרשרת הפיקוד", הסביר. "גם הפאניקה שהם נמצאים בה. יום אחר כך זה פגע להם במכשירי הקשר. מי שמחזיק פלאפון הוא בפאניקה".

פיצוץ הביפרים בלבנון (צילום: JOSEPH EID/AFP via Getty Images)
פיצוץ הביפרים בלבנון (צילום: JOSEPH EID/AFP via Getty Images)

רון טל קרא לנצל את ההזדמנות האסטרטגית שנוצרה: "יש למדינת ישראל הזדמנות אסטרטגית שנקרתה בדרכה. אני לא מצליח להבין, אני מקווה שאני טועה, שאנחנו לא מנצלים אותה כדי להכריע את החיזבאללה. הם יתאוששו, וכשהם יתאוששו לא נוכל לעשות את מה שאנחנו יכולים לעשות עכשיו".

הוא הציע תוכנית פעולה קונקרטית: "הייתי עושה שתי פעולות מכינות: אחת - הייתי גורם לכך שתושבי דרום לבנון יעזבו. שתיים - הייתי מפציץ את כל הגשרים על הליטני, ומבודד את דרום לבנון כדי שיהיה להם קשה לתגבר אותו מחדש, תופס את דרום לבנון עד לליטני". רון טל הדגיש כי "מדינת לבנון צריכה לשלם מחיר," והציע לפגוע בתשתיות חיוניות בבירות. "לא הייתי פוגע בחשמל בדרום, הייתי פוגע בחשמל בבירות. יש כעשרים גשרים, כולם צריכים להיות מופצצים. צריך להכין את הדרום להשתלטות," סיכם.

"כמו שבמבצע מוקד בששת הימים העולם למד על פעולת חיל האוויר, גם פה העולם ילמד"

האלוף במיל' נתי כהן, לשעבר ראש אגף התקשוב וההגנה בסייבר בצה"ל, התייחס בראיון ל-103FM להתקפת ה"ביפרים" על חיזבאללה, והסביר את משמעותה האסטרטגית והטכנולוגית. 

זה שבוע שבו יש דפוס פעולה שהעולם נחשף אליו לראשונה", אמר כהן. "הוא מחבר שני ממדים: הממד הקיברנטי - התקשורת, הסייבר, הרשת; והממד הקינטי - חומרי נפץ שמתפוצצים. זה לא חיסול ממוקד, אלא משהו רשתי שמתחבר לפיצוץ של מספר אלמנטים". כהן הסביר את הטכנולוגיה מאחורי המערכת: "הזימוניות לא משדרות, לא קורנות, ולא מנטרות את המיקום שלך. זו מערכת סגורה. אנטנה אחת משדרת ל-70 עד 80 ק"מ ברוחב פס מאוד קטן, והפריסה שלו גדולה באופן יחסי".

לדבריו, הפגיעה משמעותית ביכולת השליטה והפיקוד של חיזבאללה: "אם אני קצין התקשוב של ארגון החיזבאללה אני נמצא במבוכה גדולה. פגעו בי במערכת של פיקוד ושליטה ובשיטת פעולה שבניתי עליה." כהן הדגיש כי זו "יכולת משבשת אבל לא מכריעה," והוסיף: "היא נותנת לך את היכולת לתת תנאים לקראת מהלכים נוספים." הוא ציין כי חלון ההזדמנויות מוגבל, במיוחד לאור הנאום האחרון של נסראללה והתקרבות החורף.

פיצוצי הביפרים בלבנון (צילום: ANWAR AMRO/AFP via Getty Images)
פיצוצי הביפרים בלבנון (צילום: ANWAR AMRO/AFP via Getty Images)

לגבי העתיד, כהן אמר: "יש כאן תכנית פעולה משולבת, גם מודיעינית, גם טכנולוגית וגם ביצועית. נקמה של מערכת תקשורת מבחינת איראן וחיזבאללה זאת אופרציה שתיקח להם שנים". כהן סיכם: "כמו שבמבצע מוקד בששת הימים העולם למד על פעולת חיל האוויר, גם פה העולם ילמד."

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm