חיזבאללה הודיע אתמול כי 16 מבכירי הארגון, בהם ראש אגף המבצעים איבראהים עקיל, נהרגו בתקיפת צה"ל ביום שישי בביירות. אלוף במיל' נעם תיבון, לשעבר מפקד אוגדת איו"ש והגיס הצפוני, התייחס הבוקר (ראשון) בשיחה עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM להסלמה בגזרה הצפונית.

"היעד הנדרש הוא מאוד ברור: החזרת תושבי הצפון לביתם בביטחון. זה היעד, ולשם צריך לחתור", אמר בפתח השיחה. "דרך המלך היא לגמור את החזית הדרומית בעסקת חטופים, אסור בשום פנים ואופן שהם ילכו לנו לאיבוד, להשאיר כוח קטן יחסית בדרום, לרכז את עיקר עוצמתו של צה"ל בצפון, לא להיגרר עוד פעם למלחמת התשה, ולבצע מבצע שאתה יודע מראש מה היעדים שאתה רוצה להגיע אליהם. אתה מגיע ליעדים האלה, וכמה שיותר מהם חותר להסכם עם חיזבאללה שיסיג את כוחותיו, ושלא יהווה איום ישיר על תושבי הצפון. זה מה שצריך לעשות".

"לוחץ על הברקס": למרות ההסלמה, נראה כי נסראללה עוד לא חצה את הרוביקון
שיטת הסלמי של ישראל: המודל שהולך להקריס את חיזבאללה

"לצערי הרב יש אצלנו פער עצום ובלתי נסבל בין תוצאות מבצעיות בלתי רגילות שמביא הצבא, גם בדרום וגם בצפון כולל הפעולות המדויקות שבוצעו לאחרונה, לבין חוסר החלטיות מדינית להפוך את ההישגים הצבאיים להישג מדיני, אלא להיגרר למלחמת התשה שמכניסה עוד ועוד אזורים של מדינת ישראל שבהם הם לא בתפקוד. זה פער שמונע מאיתנו לנצח במלחמה. אנחנו צריכים לסגור דברים, ולא לפתוח עוד דברים", הוסיף.

לדברי תיבון, "בשביל לתת את כל הכוח על החיזבאללה צריך לסגור את החזית הדרומית, כדי לאפשר לצה"ל לרכז את עיקר כוחו בצפון. אני בוגר לבנון, הייתי מג"ד 202 ברצועת הביטחון. הבוץ הלבנוני מוכר לנו היטב, לכן כשאתה רוצה לעשות פעולה בלבנון, אתה רוצה לעשות פעולה מדויקת תחומה בשטח ובזמן ולהגיע להסגר. זה שאנחנו עוד הרבה שנים נחיה על חרבנו, וזה שבמלחמה הזאת צריך לתת מכה חד פעמית חזקה ביותר וליצר מצב שדומה להכרעה, אבל תמיד בסוף כל מהלך צבאי צריך לבוא הסדר מדיני. ההסדר הזה, ככל שהמהלך יותר מכריע, הוא יהיה יותר חזק אם תייצר הרתעה על אויביך".

פעולות חילוץ בדאחייה לאחר חיסול איברהים עקיל (צילום :רשתות ערביות)

"אנחנו יודעים שברגע שתיפסק האש בדרום, היא תיפסק גם בצפון. אנחנו יודעים שנתנו לחיזבאללה מכות קשות, ואם ישראל תפעל נכון ובחוכמה, הפסקת האש בדרום תגרום להפסקת אש בצפון כסיטואציה שהחיזבאללה מאוד מוכה", ציין.

פגיעת רקטה הבוקר בבית בקרית ביאליק (צילום: שקד שדה)
פגיעת רקטה הבוקר בבית בקרית ביאליק (צילום: שקד שדה)

האלוף במיל' הסביר: "אנחנו נילחם פה עוד שנים רבות, זה יהיה לסירוגין, לא מקבלים אותנו באזור. הבעיה המרכזית שלנו היא איראן. כדי להילחם נגד איראן צריך להקים קואליציה אזורית עם ארצות הברית, עם סעודיה וכו'. כשאנחנו אומרים שלממשלה אין אסטרטגיה חוץ מהישרדות אישית מלרצות את בן גביר וסמוטריץ', זה לא לבצע מהלכים ברורים שיכולים להוביל להסדר מדיני. הצבא מביא לו פלטפורמה, אבל ברגע שאתה לא מנצל את הפלטפורמה הצבאית לאיזה מהלך אסטרטגי מדיני זה נשחק, ואתה יוצא מלחמת התשה וזה לא טוב לצה"ל ולא טוב למדינת ישראל".

סייע בעריכת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm