מחבלי החמאס בעזה ובמחנות הפליטים בצפון השומרון מנהלים קרבות הגנה מול צה״ל. הם בונים מערכי הגנה הכוללים מלכוד צירים במטעני חבלה, הפעלת מארבי ירי של נשק קל וטיל נ״ט על הכוחות המתמרנים וכן ירי צליפה מרחוק. חמאס מרשת אזורים שלמים בעזרת מצלמות המחוברות לחמ״לים מקומיים.

כאשר כוחות אוגדה 162 תמרנו ברפיח הם נדרשו להתגבר על האתגר שהציבו בפניהם מחבלי חטיבת רפיח. התמרון ברפיח בא אחרי יותר מתשעה חודשים שבהם צה״ל נלחם בעזה ולאחר המתנה ארוכה שבה הדרג המדיני התלבט אם וכיצד לפעול ברפיח.

בחסות ההסלמה בצפון: התוכנית הדרמטית שחמאס חושש ממנה צפויה לצאת לדרך
במערכת הפוליטית מעריכים: זה מה שנתניהו מתכנן לעשות בצפון

פרק הזמן הארוך אפשר לחמאס להתכונן, לבנות מערכי הגנה, לנסות להכיר את דרך הפעולה של צה״ל ולאתגר את הכוחות. בצה״ל זיהו את ההערכות ההגנתית של חמאס ברפיח ולכן מפקד האוגדה תא״ל איציק כהן ומפקד פיקוד דרום האלוף ירון פינקלמן הגו תוכנית איגוף אחורי דרך ציר פילדלפי.

ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)
ציר פילדלפי (צילום: אורן כהן, פלאש 90)

בצה״ל זיהו כי חמאס מלכד בתוכנית ההגנה שלו שכונות שלמות שהיו אמורות להיות מוקרסות עם כניסת הכוחות. המטרה של החמאס ליצור נפגעים רבים בקרב הכוחות המתמרנים. השיטה של החמאס הייתה מאוד פשוטה: הם הניחו מטעני חבלה במבנים, על חומות וגדרות, מטענים על צירי תנועה וכן בנו מעברים בין מבנים תוך יצירת חלונות מעבר בין קירות. המחבלים פירקו מאות מצלמות רוורס מכלי רכב והניחו אותם בצירי התנועה שבהם העריכו כי ינועו הכוחות של צה״ל.

המצלמות חוברו עם כבלים זעירים לחדרי מבצעים, מעיין חמ״לים. כל מצלמה חוברה לצג צפייה. התוכנית של החמאס הייתה כי ברגע שהכוח נגלה על ידי מצלמת רוורס הייתה מופעלת מלכודת אש: מטעני נפץ, ירי צליפה, ירי נ״ט ועוד. העובדה כי צה״ל הגיע באיגוף אחורי בתמרון ברפיח סיכל את תוכנית ההגנה הגדולה של חמאס. למרבה הצער החמאס הצליח בכמה אתרים להציב מלכודות לכוחות צה״ל המתמרנים בצפון הרצועה, הציר המסדרון וברפיח בעזרת מצלמות הרוורס.

מחבלי חמאס (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
מחבלי חמאס (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

בצה״ל מודים שיש קושי לאתר את המצלמות המוסתרות במרחב באופן כזה המקשה לאתרם בשל הגודל המזערי שלהן. מארבי המצלמות גרמו לפגיעות בקרב כוחות צה״ל: כך הקריסו מבנה על כוח גבעתי שפעל ברפיח, כך הקריסו חומה על כוח של חטיבת ירושלים בציר נצרים וימים אחר כך הפעילו מטען על כוח אחר של החטיבה באותו אזור.

בצה״ל מנסים להתמודד עם אתגר ההגנה של חמאס בעזה, לאתר מראש את החמ״לים של חמאס ולהשמיד אותם בטרם תנועה בשטח. הלוחמים נדרשים לסרוק את מיקום המצלמות באמצעות רחפנים ואמצעים נוספים ולנטרל אותם מראש.

תופעת השימוש במצלמות רוורס לא נעצר רק בעזה, אלא לאחרונה כוחות צה״ל הפועלים בצפון השומרון ובאזורים נוספים באיוש מזהים את אותו אמצעי בתפיסת האבטחה של המחבלים באיו״ש. כך הכוחות הפועלים במחנה הפליטים בלטה ליד שכם ואו במחנות הפליטים בג׳נין, פרעה וטול כרם זיהו את הרישות של מצלמות הרוורס כקוו הגנה. הצילום המעביר מידע על תנועת כוחות ומאפשר למחבלים להפעיל מטענים או מערכי תקיפה נגד הכוחות.