השבוע, מקורות ב"אל-ערביה" טענו כי איראן לא סומכת על חקירות חיזבאללה בנוגע לפיצוץ הביפרים ומכשירי הקשר, ושלחה משלחת מטעמה לבירת לבנון, שתפקידה לחשוף ניסיונות חבלה באספקת ציוד רדיו. על רקע המתיחות בין איראן וחיזבאללה, שוחחנו עם ד"ר מנחם מרחבי, חוקר בתחומי איראן המודרנית והאסלאם השיעי, ששיתף אותנו בדעתו באשר ליחסים ביניהם ומשמעותם מבחינת ישראל.

״אני חושב שאיראן וחיזבאללה מאכזבים אחד את השני", הצהיר מרחבי בפתיחת דבריו. "לא הייתי אומר שיש פה אכזבה מכיוון אחד. אפשר להגיד אפילו שנסראללה, יש לו גם סיבות להיות מאוכזב, אפילו יותר מהאיראנים, הוא בכל זאת זה שחוטף בשטח. מעניין מה שקורה פה, נסראללה עם הגב לקיר, ישראל באמת עשתה דברים שאני חושב שהוא לא חלם בחלומות הכי הזויים שלו שיקרו".

במערכת הפוליטית מעריכים: זה מה שנתניהו מתכנן לעשות בצפון
אחרי חיסול הבכירים בדאחייה: בחיזבאללה בחרו את התגובה

"לא צריך להשלות את עצמנו שהארגון מחר מתפרק", הוסיף, "אבל הוא בהחלט בנקודת שפל. אם אני שם את עצמי בנעליים של נסראללה, אז הציפייה שלו הייתה שהאיראנים לפחות יתנו איזשהו שואו רציני, לפחות אפריל (המתקפה האיראנית על ישראל או ליל הכטב"מים, פ.א), אם לא יותר, כדי להראות הזדהות".

"בסופו של דבר, מה הכי מביך את נסראללה?", המשיך, "שאומרים לו 'אתה עבד נרפא של האיראנים'. זה העלבון הכי גדול שחיזבאללה יכול לספוג בלבנון, ויותר ויותר לבנונים אומרים את זה בתקופה האחרונה. אני חושב שנסראללה באמת במצב קשה, לא רק בגלל מה שהוא חוטף מאיתנו שזה ברור, אלא שהוא עלול למצוא את עצמו במצב לא נעים עם חלק מהקהילה השיעית - שזה החשש הגדול שלו".

תקיפה ממוקדת בביירות (צילום :רשתות ערביות)

"זאת אומרת", הסביר מרחבי, "הדור של אנשי חיזבאללה, זה אנשים שהתרגלו במובן מסוים לחיים טובים, זה לא אנשי חמאס בעזה, זה משהו אחר לגמרי. זה מעמיד את נסראללה וחיזבאללה במבחן לגבי איך האוכלוסייה הזאת תתנהל, כשהוא לא יכול לשפר את מצב חייהם והוא אפילו שם את החיים של כולם שם בסכנה".

"המתח הוא דו צדדי", אמר, "כי בסופו של דבר זה די ברור שהאג׳נדה של איראן היום היא שהיא לא תקריב את האינטרסים הלאומיים החיוניים שלה על חיזבאללה. לחיזבאללה יש סיבות להיות ממורמר מהאיראנים לפחות כמו שלהם יש ממנו, אם לא הרבה יותר".

הלוויה לפעיל חיזבאללה שחוסל במהלך מתקפת הביפרים (צילום: אמילי מאדי, רויטרס)
הלוויה לפעיל חיזבאללה שחוסל במהלך מתקפת הביפרים (צילום: אמילי מאדי, רויטרס)

ביחס לעתיד המערכה בצפון, אמר מרחבי כי "יש שני תרחישים: תרחיש ראשון זה חילופי מהלומות בין ישראל לחיזבאללה, עד שמישהו ימצמץ או עד שהאמריקאים כבר יפעילו מכבש לחצים מאוד חזק על לבנון, והאוכלוסייה בלבנון תתעייף וגם בארץ - זה לא בקלות מה שקורה, והצדדים ירדו מהעץ. פה נסראללה יצטרך לרדת מהעץ של התמיכה לעזה - לדעתי הוא יכול לחיות עם זה, אם זה עומד מול הנאמנות של האוכלוסייה שלו אני חושב שהוא יעשה זאת".

"התסריט היותר מעניין", המשיך, "שהוא לא לגמרי מופרך אבל פחות סביר, אני מתכוון לתסריט שבו בעצם יש נטישה של חיזבאללה אפילו איזה פיצול בתוך שורות חיזבאללה, לאלה שאומרים: 'אנחנו לא מוכנים להקריב את הכול בשביל איראן ואנחנו יורדים מהעץ בלי מאיראן או בלי תיאום מאיראן'. זה נשמע לגמרי מופרך, אבל בתוך חיזבאללה יש קולות שינוי".

תקיפה בביירות, לבנון (צילום: רויטרס)
תקיפה בביירות, לבנון (צילום: רויטרס)

עוד אמר כי "זה יכול להיות מעניין אם נראה פתאום הנהגה אחרת שצצה בתוך חיזבאללה, או לחילופין הנהגה בתוך אמל, שעובדת כרגע מאוד קרוב עם חיזבאללה, אבל היריבות בין הארגונים קיימת ויכול להיות שנראה אות צצה מחדש״.