בזמן התקיפות המתרחשות בלבנון, מפקד הגיס המטכ"לי לשעבר, אלוף (מיל') גרשון הכהן, התייחס בראיון ברדיו 103FM למצב הביטחוני ואמר: "נוצרה מערכת בינלאומית שאין לה אסטרטגיית יציאה ברורה. המציאות פשוטה: אין לנו עניין בלבנון. הכיוון העיקרי הוא תנאי ביטחון ליישובי גבול הצפון. השורה התחתונה היא שהכיוון נכון, ויש צורך להעצים את הלחץ על חיזבאללה. זה עשוי להוביל למהלך קרקעי, שיכול להיות ממושך, אך אנחנו מקווים שיביא למצב חדש".

הכהן הוסיף כי "ללא הצהרה ברורה על מהלך אסטרטגי, יש כיוון ברור שאומר שאין מנוס – חייבים ליצור את התנאים להחזרת התושבים שפונו לבתיהם. המדינה מתקשה לעשות זאת בעקבות הלחימה עם חיזבאללה. כשהמדינה הבינה שלא ניתן להחזיר את התושבים בדרכים שננקטו עד כה, היא חייבת לשקול צעדים אחרים ברצינות".

הוא ציין גם ש"אם נבחן את דברי ביידן, הוא מנסה להניע את הצדדים לרגיעה, משום שהממשל האמריקני חושש מהסלמה שעשויה לערב את איראן. זה מסביר מדוע הם מעדיפים שנבליג. המסרים הללו חייבים להחדיר לממשלת ישראל את ההבנה: האינטרסים האמריקניים חשובים, אך יש כאן ציבור שמצפה לשינוי".

בהמשך דבריו, הכהן ציין: "אני מאמין שהפעולות הננקטות הן נכונות, כפי שניתן היה לשמוע בדברי הרמטכ"ל. לצה"ל יש יכולות, גם מבלי להכניס כוחות קרקעיים. באמצעות חיל האוויר ומודיעין ממוקד, אפשר לגרום לנזק משמעותי ליכולת הלחימה של חיזבאללה. בהחלט ייתכן שנצטרך לבצע מבצע קרקעי, וצהל מוכן לכך, אבל יש לבצע זאת בחוכמה".

בתוך כך, השבועון הבריטי "אקונומיסט" דיווח כי עיקר המערכה בגבול הצפון עדיין לפנינו, וכי חיזבאללה וישראל לא אמרו את המילה האחרונה. לפי הדיווח, הירי ארוך הטווח של חיזבאללה ביממה האחרונה, בתגובה לפיצוץ הביפרים וחיסול איברהים עקיל ברובע הדאחייה בביירות, אינו משקף את יכולות הארגון במלואן.

פיצוצי הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס)
פיצוצי הביפרים בלבנון (צילום: רויטרס)

בנוסף, דווח כי גם בישראל קיימת תוכנית לפלישה ללבנון ותמרון קרקעי רחב היקף באזורים נרחבים, במטרה להשיב את המחבלים ותשתיותיהם מעבר לנהר הליטאני. לפי מקור ישראלי בכיר, התוכניות כבר אושרו והצבא מוכן ליישמן, אך נכון לעכשיו, צה"ל לא העלה מספיק כוחות לשם כך.

בימים האחרונים, תושבי הצפון דיווחו על העלאת טנקים וכלים צבאיים כבדים לגבול, וצה"ל הודיע על העברת אוגדה 98, שהייתה פעילה ברצועת עזה, לגבול הצפון. בהנהגה הביטחונית של ישראל אין הסכמה על עיתוי הפלישה ללבנון. בעוד שהשר גלנט ובכירים אחרים דוגלים בהסלמה איטית יותר מול חיזבאללה, ישנם בכירים המעדיפים להתחיל את התמרון בהקדם.

בישראל ובלבנון נמשכים המסרים המתוחים. לאחר הצהרת מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, כי פעולות הארגון בלבנון יימשכו כל עוד הלחימה בעזה נמשכת, הגיב ראש הממשלה נתניהו בהתחייבות לא לעצור עד להחזרת התושבים המפונים מהצפון – מהלך שיכול להתממש רק בהכרעת חיזבאללה או בכניעתו.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm