נשיא איראן מסעוד פזשכיאן אמר היום (שלישי) כי "חיזבאללה לא יכול לעמוד לבד מול מדינה שהמערב תומך בה ומספק נשק", והוסיף כי "אסור לנו לאפשר ללבנון הפוך לעזה נוספת בידי ישראל". הנשיא האיראני אמר את הדברים ל-רשת CNN האמריקאית.

ביום שבת דיווחנו כי מקורות ב"אל-ערביה" טענו שאיראן לא סומכת על חיזבאללה שיחקור היטב את הנסיבות שהובילו לפיצוץ הביפרים ומכשירי הקשר, ושלחה משלחת לביירות שתפקידה לחשוף ניסיונות לחבל באספקת ציוד רדיו.  

החיסול של סינוואר לא רלוונטי? "שום דבר לא הולך להשתנות כשהוא מת"
צבי סוכות מתפוצץ על יואב גלנט: "מי אחראי להחלטה האיומה הזו?"

שר הפנים הלבנוני בסאם מולווי הדגיש כי "כל כוחות הביטחון חייבים להבחין בכל תנועה חשודה, וכולנו חייבים להיות בכוננות". הוא הוסיף כי "הדגשנו את הצורך במצלמות כדי לנטר כל תנועה בכל האזורים. יש צורך בתיאום בין כל כוחות הביטחון כדי להתמודד עם האתגרים".

בנוסף, על פי דיווח באתר החדשות הערבי "אילאף", ישראל ואיראן מנהלות מגעים חשאיים בתיווך ארצות הברית במטרה להרגיע את המתיחות באזור. הצדדים מחליפים איומים ומנהלים משא ומתן מאחורי הקלעים, כאשר האפשרויות נעות בין חזרה להסכמים קודמים לבין הסלמה למעימות חדש ובלתי צפוי.

על פי הדיווח, ישראל דורשת מאיראן לרסן את חיזבאללה בתמורה להפסקת התקיפות על תשתיות אסטרטגיות איראניות בלבנון. איראן מאיימת לתקוף שדות תעופה צבאיים בישראל ולהרוס את מטה הקריה בתל אביב.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

איראן הורתה למפקדי השטח של חיזבאללה להימנע משימוש בטילים מדויקים וכבדים, מתוך הערכה שישראל לא תתקוף אותה בשלב זה.
הצעה אמריקאית כוללת חזרה ליישום מלא של החלטת האו"ם 1701, כולל פריסת הצבא הלבנוני לאורך הגבול עם ישראל וסיוע אמריקאי לחימושו.

ההצעה כוללת גם פינוי מתקני חיזבאללה מדרום לבנון והעברתם לאזור הבקאע, תוך הפיכת דרום לבנון לאזור מפורז מנשק. ארה"ב מציעה שאיראן תלחץ על חמאס להגיע לעסקת חילופי שבויים בקרוב ולהרגיע את המצב באזור לקראת הבחירות האמריקאיות. באיראן מעריכים כי בין אם ייבחר דונלד טראמפ או קמלה האריס, צפוי הסכם חדש בין איראן לארה"ב בנוגע לתוכנית הגרעין, שיכלול שחרור מאות מיליארדי דולרים לכלכלה האיראנית.

גורם בכיר ציין כי איראן מנסה לרסן את ההסלמה בלבנון, מתוך הערכה שהדבר ישמר את יכולות האיום על ישראל במקרה של תקיפה עתידית על מתקני הגרעין האיראניים. המגעים החשאיים מתנהלים על רקע מתיחות גוברת באזור, כאשר כל הצדדים מנסים לשמור על האינטרסים שלהם תוך הימנעות מהסלמה בלתי נשלטת.

לדברי השר, "ישנה פריצה והאויב הישראלי משתמש בטכניקות טכנולוגיות מתקדמות. קיימנו דיון בנושא החקירות הקשורות לפיצוצים והדגשנו את הצורך במעקב אחר תנועת המצלמות והתנהגות שירותי הביטחון".

מבצע הביפרים. זירת הפיצוץ בשוק הירקות המקומי בביירות (צילום: רויטרס)
מבצע הביפרים. זירת הפיצוץ בשוק הירקות המקומי בביירות (צילום: רויטרס)

מנהיגה העליון של איראן עלי חמינאי גינה את המתקפה הישראלית שאירעה ביום שישי ברובע דאחייה בביירות, ואמר כי "ישראל מבצעת פשעים בגלוי בעזה, בגדה המערבית, בלבנון ובסוריה".

החיסול הממוקד בביירות (צילום :רשתות ערביות)

עוד הוסיף חמינאי, כי ישראל "לא מתעמתת עם הלוחמים, אלא מכוונת לציבור הרחב", וקרא ל"כוח פנימי בקרב המוסלמים לחסל את הגידול הסרטני הממאיר מפלסטין".