חשבון של 24 שנה נסגר: המחבל אבראהים מחמד קביסי, ראש מערך הטילים והרקטות של חיזבאללה, שחוסל היום (שלישי) בדאחייה בביירות, היה ממתכנני התקיפה בהר דב באוקטובר 2000, במסגרתה נחטפו גופותיהם של סמ"ר בני אברהם, סמ"ר עדי אביטן וסמ"ר עומר סואעד ז"ל. שלושת החללים היו בסיור בגזרת הר דב, כאשר הותקפו על ידי מחבלים, וגופותיהם הוחזרו לקבורה בישראל ב-2004.

ארונות עדי אביטן, בני אברהם ו עומר סועאד (צילום: משה מילנר, לע''מ)
ארונות עדי אביטן, בני אברהם ו עומר סועאד (צילום: משה מילנר, לע''מ)

בחודש יולי האחרון, כזכור, חוסל בביירות רמטכ"ל חיזבאללה פואד שוכר, שהיה אף הוא מהאחראים לתכנון והוצאה לפועל של חטיפת החיילים. היה זה האירוע התוקפני הראשון של חיזבאללה לאחר נסיגת צה"ל מלבנון בחודש מאי של אותה שנה. 

פגיעות ישירות בראש פינה; צה״ל יצא לגל תקיפות עוצמתי בלבנון

"נשק יום הדין" של חיזבאללה - האם צה"ל מוכן למלחמה האמיתית?

בצהרי יום שבת, שבעה באוקטובר 2000, ימיה הראשונים של האינתיפאדה השנייה, בעת שרכב סיור עבר בסמוך לשער שבעא, הופעל נגדו מטען רב עוצמה, ולאחר מכן פרצו מחבלי חיזבאללה את שער הגבול באמצעות מטען חבלה, חדרו לשטח ישראל וגררו מתוך רכב הסיור הפגוע את החיילים, שהיו פצועים או מתים לג'יפ ריינג'רובר שהמתין להם בתוך שטח ישראל, ומיד לאחר מכן פתח בנסיעה לתוך לבנון.

אזור החטיפה בהר דוב, שנת 2000  (צילום: חיים אזולאי)
אזור החטיפה בהר דוב, שנת 2000 (צילום: חיים אזולאי)

בינואר 2004, לאחר משא ומתן ארוך, בוצעה עסקת חילופי שבויים. בתיווכו של ראש המודיעין הגרמני הוטסו לגרמניה גופות שלושת החיילים ואלחנן טננבוים - ישראלי שנחטף והיה בשבי החיזבאללה אף הוא מאוקטובר 2000. במקביל שחררה ישראל 400 מחבלים פלסטיניים.

יעקב אביטן, אביו של עדי ביטן, אמר היום בשיחה עם מעריב: "בעוד שבועיים נציין 24 שנים, זה עצוב, זה כואב. אבל מדינת ישראל יודעת לבוא חשבון עם כל מי שפוגע בארחים ובחיילים שלה".

"המסר של מדינת ישראל חייב להיות שנבוא חשבון עם כל מי שפוגע באזרחיה ובחייליה, גם אם זה לוקח הרבה שנים", אומר עוד אביטן: "יש כאן עוד סגירת מעגל, כחלק מסגירת מעגלים. ב-2006 הודיעו לנו על חיסולם של מחבלים שהשתתפו בחטיפה".

על אירוע החטיפה אמר: "לא היתה אז שום סיבה לחיזבאללה לעשות את זה. צה"ל נסוג מדרום לבנון בחודש מאי 2000, עד הסנטימטר האחרון והם עשו את זה מתוך השנאה התהומית".

יעקב אביטן רואה צירוף מקרים מצמרר בתאריכים: "בשבת שבעה באוקטובר 2000 שלושת החיילים נחטפו ונהרגו וב-7 באוקטובר לאחר 23 שנים וגם כן בשבת, היו 1,200 אזרחים וחיילים בעוטף עזה שנרצחו ונהרגו על ידי מחבלים של חמאס. זה לא מקרי".