סרן (מיל') עדית צוריאל, מנל"חית (מנהלת לחימה) בעורף האזרחי בפיקוד הצפון, מתמודדת יום יום עם האתגרים המורכבים של שמירה על רציפות התפקוד האזרחי באזור רווי איומים. חמ"ל העורף הצפוני, שעליו היא אחראית, עוסק ברציפות תפקוד האזרחים, ומספק אישורים בנושאים מגוונים – מהיתרי עבודה ועד אישורי לוויות. בנוסף, החמ"ל אחראי להעברת הנחיות התגוננות למועצות הצפון, בהתאם להתראות מודיעיניות מקדימות. צוריאל, תושבת הצפון בעצמה, אומרת שהעבודה נוגעת בה באופן אישי ומדגישה את הקשר העמוק שלה לאזור.

"אני מנהלת לחימה של העורף האזרחי בפיקוד צפון. האתגר העיקרי שלנו הוא לשמור על המתח שבין הצלת חיים ושמירה על חיי האזרחים והמרחב בפיקוד הצפון, לבין הדאגה לכל צורכיהם – אוכל, חשמל, תקשורת ושירותי רפואה וחינוך. המנעד שלנו רחב מאוד – מקו המגע ועד ליישובים פנימיים יותר", מספרת צוריאל היום (רביעי) ל"מעריב".

סרן (מיל') עדית צוריאל (צילום: דובר צה''ל)
סרן (מיל') עדית צוריאל (צילום: דובר צה''ל)

החמ"ל פועל סביב השעון, ומדי יום מתקיימות הערכות מצב להוצאת הנחיות מדויקות. אחת הדוגמאות שהשפיעה על צוריאל באופן אישי הייתה מקרה הלוויה בקריית שמונה. בתחילה היה נראה כי לא ניתן לקיימה בשל המצב הביטחוני, אך היא התעקשה לעשות כל שביכולתה, ובאמצעות מעטפת צבאית הצליחה לארגן את קיום ההלוויה בכבוד הראוי.

צוריאל מתארת את ההתמודדות היומיומית עם שינויי המדיניות בצפון, המגבירים את המגבלות על התושבים: "כמו שדובר צה"ל שיתף את אזרחי ישראל, המדיניות שונתה בצפון והוחמרה. יש לנו הרבה יותר הגבלות לתושבים. דברים שאישרנו בעבר, כמו מוסדות חינוך, אינם יכולים להיפתח כיום, אפילו באזורים שאישרנו בעבר".

סרן (מיל') עדית צוריאל (משמאל) (צילום: דובר צה''ל)
סרן (מיל') עדית צוריאל (משמאל) (צילום: דובר צה''ל)

נושא הלוויות הוא בין המורכבים ביותר בניהול שגרת החיים בעורף. "איך אומרים, למתים אין שעון", מספרת צוריאל. "כשמישהו נפטר, הוא צריך להיקבר. אני צריכה להביא לו את כל האופרציה ולהגדיר איך אפשר לקיים את ההלוויה בכבוד. היה מקרה באחד היישובים ביום שהחל הירי הנרחב, ונאלצתי לדחות לוויה בשל מידע מודיעיני על סכנה מידית".

כמנל"חית בעורף, צוריאל גם מתמודדת עם הסיכונים לחקלאים ולתשתיות חיוניות כמו חשמל ותקשורת: "יש לנו יישובים עם לולי תרנגולות או מטעי תפוחים. מצד אחד, אנו רוצים לאפשר לחקלאים להמשיך לעבוד, אך מצד שני, האזורים שבהם נמצאים הלולים והמטעים מסוכנים. אנו מספקים מעטפת שתאפשר להם להמשיך לפעול בצורה בטוחה".

הפסקות חשמל ונפילות תקשורת הן עניין שכיח באזור בשל הירי המתמשך: "יש לנו כל הזמן נפילות חשמל ותקשורת ביישובים בגזרה. המטרה שלי היא להחזיר אותם במהירות האפשרית. אני מספקת את כל האופרציה לבזק, לחברת החשמל ולחברות הסלולר בתיאום מלא עם הכוחות בשטח".

צוריאל מדגישה את החשיבות הרבה של שיתוף הפעולה מצד תושבי הצפון: "התושבים קשובים מאוד להנחיות שלנו, והראיה לכך היא מספר הנפגעים הנמוך בעורף. אנו מאפשרים להם לשמור על שגרת חיים במקביל להגנה מרבית מהסיכונים. התושבים סומכים עלינו ועל ההנחיות שאנו מספקים להם".