רועי כהנוביץ', מחבר הספר 'איראן' ו'המפרץ הפרסי', שוחח היום (רביעי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM על בקשת חיזבאללה מאיראן להתערב בעימות עם ישראל.

כשנשאל לדעתו על התערבות איראנית אפשרית לטובת חיזבאללה עם התרחבות הלחימה בשטח לבנון, השיב: "ב-14 באפריל ראינו את הירי הראשון באופן ישיר על מדינת ישראל כך שהתערבות אכן הייתה. האם נראה עוד התערבות מצד האיראנים? קשה לדעת, מאחר שהם מעסיקים את המיליציות שלהם בעירק בעיקר, אלו שיורים את הכטב"מים מכיוון מזרח, את החות'ים, את חיזבאללה וארגונים נוספים מסביב".

לא תזהו אותם: כך נראים הכפרים בלבנון אחרי תקיפות צה''ל מהימים האחרונים
כטב"ם שנורה מעיראק פגע בנמל אילת - שני פצועים קל במקום | תיעוד

עוד הוסיף: "ייתכן מאוד שאם תהיה עוד אסקלציה בעימות עם לבנון נראה את איראן מתערבת. אם כי אני מעריך שהסיכוי נמוך ולו מהסיבה שהיום עומד בראש המדינה נשיא יחסית פרגמטי שמסתכל על כל העולם ומה שהוא עושה".

"שמעתי לא מעט בתקשורת על גריעת היכולות של חיזבאללה, אני חושב שפחות חשוב אחוזי הגריעה כי אנחנו יודעים מה נמצא מעבר לגבול בלבנון- ארגון חיזבאללה עם היכולות הבליסטיות שלו. אין ספק שהפיקוד הבכיר שלהם נפגע אבל ההיסטוריה מלמדת שכל מפקד בכיר משאיר אחריו כמה מפקדים זוטרים ואז הם מצליחים לנהל את הירי", אמר.

עימותים בגבול הצפון (צילום:  Ayal Margolin/Flash90)
עימותים בגבול הצפון (צילום: Ayal Margolin/Flash90)

אני מניח שזה מערר את נסראללה כשהצמרת הפיקודית שלו נפגעת.
"לגמרי. אין עוררין על העניין הזה שהוא נשאר די לבד, שאנשים במעטפת היותר קרובה אליו חוסלו. אגב גם נסראללה עצמו חשב שהוא מכיר את ישראל והישראלים וזה התפוצץ לו בפנים, מגלים את החוסן את היכולות והוא באמת ראה ישראל אחרת, ישראל המתלכדת כדי לתת את הרוח הגבית לצה"ל לעשות מה שצריך בלבנון".

עד כמה נסראללה נשמע להנחיות האיראנים?
"אני מעריך שנסראללה פועל בחלק מהדברים גם באופן עצמאי. אין ספק שהאיראנים דואגים לו לחימוש, וידע וטקטיקה ואסטרטגיה, ואנשים ממשמרות המהפכה מבקרים יום-יום בלבנון. נסראללה עושה את השיקולים שלו. יש פעמים שהוא נשמע לאיראנים ויש פעמים שפחות נשמע להם. אני מעריך שהוא פועל בצורה עצמאית".

ישראל אומרת לארה"ב להזהיר את האיראנים מהתערבות בלחימה מול חיזבאללה.
"האיראנים נרתעים ולו מהסיבה הפשוטה, המתקפה ה'דרדל'ה' שלהם באפריל, הם הבינו שהיכולות ההגנתיות של ישראל הן ברמה מאוד מאוד גבוהה. האיראנים קודם כל דואגים לשרידות שלהם ושל הממשל שלהם, והדבר השני, זה תוכנית הגרעין. זה מה שמנהל את היום-יום של המשטר האיראני".