הפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה צפויה להיכנס לתוקף בשעות הקרובות, כך על פי דיווחים ב"Sky News" הבריטי. ההצהרה שפורסמה בלילה, בה נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, ונשיא צרפת, עמנואל מקרון, קראו להפסקת אש בת 21 ימים בין הצדדים, מעוררת מחלוקות קשות בישראל, במיוחד בצפון.

בעוד שבמישור הבינלאומי ישנה התגייסות לקידום הפסקת האש, בצפון נשמעות התנגדויות חריפות מצד ראשי רשויות ותושבים, שטוענים כי ההסכם מוביל לשגיאה חמורה בדרכה של המדינה להבטיח ביטחון אמיתי עבור תושבי הצפון. 

משה דוידוביץ', ראש המועצה האזורית מטה אשר ויו"ר פורום קו העימות, היה מהבולטים במתנגדים להסכם. לדבריו, תושבי הצפון כבר התכוננו נפשית ונמצאים במצב של מוכנות להמשך הלחימה בצפון, מתוך הבנה כי זוהי הדרך היחידה להשיב את הבתים לעקורים שנמצאים מחוץ לבתיהם קרוב לשנה.

״התושבים שלנו כבר נכנסו למוד ספיגה. התושבים שלנו כבר ליד ממ"דים והיו ערוכים נפשית לפתיחת החזית כאן בצפון - מתוך ידיעה שזו הדרך להחזיר את תושבי קו העימות לבתים שלהם אחרי שנה שהם עקורים. הפסקת האש כעת גורמת לכך שנאבד את המומנט. חייבים להרחיק את חוליות רדואן וחיזבאללה אל מעבר לליטני״. 

במקביל, ראש עיריית טבריה, יוסי נבעה, מתח ביקורת חריפה על ההסכם וטען כי הפתרון היחיד למצב מול חיזבאללה הוא הכרעה צבאית. לדבריו, ההסכם הנוכחי מהווה חזרה על טעויות עבר ויוביל לפגיעה קשה בתושבי הצפון.

״מלחמת לבנון השנייה הסתיימה בהחלטת 1701 שאותה חיזבאללה רמס ועודנו רומס ברגל גסה. לאחר שנים בהם חיזבאללה לא מורתע, הגיע הזמן להגיע מולו להכרעה צבאית. לחתום מולו על עוד הסכם סרק - זו תהיה מהלומה נוספת בפניהם של תושבי הצפון המפונים מבתיהם כבר 11 חודשים״. 

נבעה התייחס גם למצבם של המפונים השוהים בטבריה מאז אוקטובר 2023: ״בטבריה שוהים מאז תחילת המלחמה אלפים רבים מתושביו המפונים של הצפון. אני שומע אותם נחרצים שלא ישובו לבתיהם בהסדר מדיני, אלא רק בהכרעה צבאית – ואני מבין אותם. אם מדינת ישראל לא רוצה שהגבול שלה עם לבנון יהיה בראש פינה, הכרעה צבאית מול חיזבאללה הוא הפתרון היחיד לסיים את הלחימה הזו״. 

הוא הוסיף: ״כל ראשי הרשויות בצפון תמימי דעים ואיתנו גם התושבים שלנו – יש לנו אורך רוח להכיל את המצב הנוכחי, גם במחיר שאנחנו משלמים, ובתנאי שהמערכה תוכרע צבאית ולא בהתקפלות מדינית, כי אחרת לא עשינו דבר. ב-2006 נתנו את הלחי האחת לחיזבאללה וקיבלנו סטירה מצלצלת – אסור כעת לתת את הלחי השנייה״. 

במקביל, לובי 1701, ארגון שמייצג תושבים רבים מהגליל, מוחה בחריפות על הכוונה להפסיק את הלחימה בשלב כה מוקדם. לדברי הארגון, הפסקת האש עלולה להיות בגידה בתושבי הצפון, שהקריבו רבות במהלך השנה האחרונה.

״הפסקת אש זמנית ללא פתרון בר קיימא, ובשלב כה מוקדם של תחילת כתישת כוחו של חיזבאללה, היא בגידה בתושבי הצפון אשר הקריבו חייהם, את פרנסתם ואת נפש ילדיהם במשך כמעט שנה. אסור לעצור את הכתישה! עלינו להוריד את האויב על הברכיים! רק כך נשיג ביטחון אמיתי לצפון ולכל מדינת ישראל״, הצהירו. 

עוד הוסיפו בלובי 1701: ״עצירת הלחימה תאפשר לחיזבאללה להתחמש מחדש בטילים איראניים הרסניים, לשקם את המערך הצבאי המוחלש ולהכניס כוחות מיוחדים של מליציות שיעיות. כל עוד התותחים רועמים - זו שעת כושר לייצר קשב במדינות העולם״. 

הארגון חזר והדגיש את הקרבה המסוכנת של משפחות לוחמי חיזבאללה לתושבי הצפון: ״משפחות לוחמי רדואן גרות כאן, מרחק מאות מטרים מהבתים שלנו. הפסקת אש משמעותה חזרתם לתכנית המקורית לרצוח ולכבוש את תושבי הגליל. זה יהיה 7/10 הבא - מכה שישראל לא תוכל לקום ממנה״.

הפתרון, לדבריהם, הוא יצירת אזור חיץ בשליטת צה"ל: ״רק אזור חיץ בשליטת צה"ל והריסת כל הכפרים צמודי הגדר יאפשר פתח למשא ומתן לגבי יישום הרחקת חיזבאללה״.

גבי נעמן, ראש המועצה המקומית שלומי, התייחס אף הוא לדיווחים על הפסקת האש וציין כי יש להמשיך את הלחימה עד להשגת ביטחון אמיתי לתושבי הצפון.

״גם צרפת וגם ארצות הברית לוחצות על ראש הממשלה להחיל הפסקת אש יזומה ל-21 ימים. אני מקווה ומאמין שהממשלה תמשיך את המלחמה ואפילו ביתר שאת – עד להכרעה שתביא סוף סוף ביטחון לתושבי הצפון״.

הוא הוסיף: ״הממשלה קבעה כאחת ממטרות המלחמה שיש להחזיר את תושבי גבול הצפון לבתיהם בביטחון. עם כל הפעילות העצימה של חיל האוויר, חוזרת התקווה שאנו בדרך הנכונה להשגת המטרה לשוב לבתינו בסוף שנה זו – בטוחים ומוגנים היטב״.

גם במטה נלחמים על הצפון, שמייצג אלפי משפחות מפונות, פרסם הודעה תקיפה: ״הפסקת אש תהווה אות קין על הממשלה ופגיעה בתושבי קו העימות שסובלים קרוב לשנה בפטריוטיות״. 

רפאל סלאב, ממובילי המטה, הביע תחושות קשות: ״לא ייתכן שאחרי שנה של הפקרות מוחלטת בצפון, שבוע אחרי שנסכו בנו תקווה לחזרה הביתה וקצת גאווה לאומית, כבר מקפלים את עוצמתו של צה"ל והולכים להסדר מדיני. הוצאתם לנו את טיפת האוויר האחרונה שנותרה. מי שיחתום על הסכם מדיני כעת – דם הנרצחים בטבח הבא בצפון יהיה על ידיו. זו שגיאה מבצעית. זו שגיאה טקטית. ובעיקר, זו חרפה לאומית ממעלה ראשונה״, חזר ואמר. 

מתן דוידיאן, נציג המפונים משלומי, קרא לממשלה להישמע לצרכי הביטחון של תושבי הצפון ולהמשיך את הלחימה: ״אם אתם לא מסוגלים לנצח, תחזירו את המפתחות, נדאג אנחנו לנצח!״, הכריז. ״אנו קוראים לראש הממשלה ושר הביטחון להישמע רק לצרכי הביטחון של מדינת ישראל ולהדוף את כל הלחצים מבחוץ״.

מעיין בניזרי, גם היא ממובילות המטה, אמרה: ״אנו תושבי הצפון, לא מוכנים להפסקת אש. הפסקת אש כעת מתירה את דמם של תושבי הצפון, לא נחזור הביתה אם חיזבאללה לא יוכרע״.

ריטה בן יאיר, תושבת הצפון וממובילות המטה, הוסיפה כי ״הצבא חדור מטרה יותר מתמיד, במיוחד בשבועות האחרונים - ורואים שינוי מהגנה להתקפה. ההחלטה על הפסקת האש תרסק את המורל של החיילים ואת תחושת הניצחון עם החלטה בזויה כזאת. אסור לתת שקט לאויב״.