מלחמת חרבות ברזל: סא"ל במיל' עמית יגור, לשעבר סגן ראש הזירה הפלסטינית באגף התכנון בצה"ל ובכיר לשעבר במודיעין זרוע הים, התייחס היום (ראשון) בראיון ל"מעריב" לחיסול מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה.

בפתח הראיון אמר: "יש לפעמים אירועים שאתה נמצא בתוכם, אבל אתה לא מבין שההיסטוריה נכתבת כשאתה נמצא בתוכם. אתה צריך רגע פרספקטיבה של זמן כדי להבין את זה. עכשיו, זה מה שקורה פה. בימים האלה נכתבת מחדש ההיסטוריה של המזרח התיכון. ואני לא מגזים במה שאני אומר".

ערק, חדשות וחיסול: רגע ייחודי ב"פגוש את העיתונות"
כוננות שיא: רשימת היעדים שבהם הישראלים נמצאים תחת סכנה מיידית

"זאת אומרת יכולים להאשים אותי בנאיביות, יכולים להאשים אותי בהגזמה וכאלה", המשיך. "אני בדרך כלל בן אדם שלוקח את הדברים בהמון המון פרופורציה ותמיד מסתכל על הצד השני. אני גם אתן פרופורציה בהמשך. אבל אסור להמעיט באופן חריג במה שאנחנו רואים כאן, וצריך להבין שמה שאנחנו רואים זה שינוי תנאי ההיסטוריה של המזרח התיכון".

חסן נסראללה (צילום: רויטרס)
חסן נסראללה (צילום: רויטרס)

"הרי שאתה שם מטרות מלחמה, אתה אומר שאני רוצה לפגוע מאוד חזק בצד השני, כדי שהוא לא יעשה לי א ב ג שזה בסופו של דבר הרתעה, הכרעה והכל. ויש את הדבר השני שזו השאיפה, לייצר מציאות אזורית אחרת", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "מה שקורה זה שאנחנו מצליחים לעשות גם וגם. גם לפגוע מאוד חזק בצד השני בצורה חסרת תקדים לימי המלחמות. והדבר השני גם לייצר מציאות אזורית אחרת לגמרי במזרח התיכון ויש לה משמעות".

"אם אני יורד רגע לרמה האופרטיבית, לטקטית מבחינת הארגון, אפשר לראות שבתוך שבוע וחצי בערך פלוס מינוס, פגענו בו בצורה מאוד מאוד אנושה", המשיך. "מה שתכננו לעשות במערכה כוללת בתחילת המלחמה, פרסנו את זה על פני שבוע שבוע וחצי את כל המערכים, שאנחנו מנצלים למעשה, שיש לנו הזדמנות אסטרטגית למול מבוכה אסטרטגית של הצד השני".

חיסולו של מחמד חסין סרור, מפקד היחידה האווירית של חיזבאללה (צילום :דובר צה"ל)

"צה"ל ומדינת ישראל זיהו את זה גם, והחליטו שמנצלים את ההזדמנות האסטרטגית. גם לנוכח ההבנה שהצד השני נמצא במבוכה, ולא מעוניין במלחמה כוללת", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "את הסימנים לזה ראינו גם אחרי חיסול הנייה, וביתר שאת אחרי שבוע וחצי של תקיפות, אם אתה זוכר התחילו בתקיפות די אגרסיביות באזור הרקטות, פחות או יותר קצרות הטווח, ולטווחי ביניים. ומשם המשיכו לאירוע הסיכול. זה התחיל באירוע סיכול של פואד שוקר, לאחר מכן עבר לתקיפות של מערכי אמל"ח, לאחר מכן אירוע הביפרים ומכשירי הקשר".

"ואז המשך התקיפות האירוע שראינו אתמול, שמה שקרה שם בעצם, אפשר לכנות אותו בשפה המקצועית במינוח עריפה אסטרטגית", המשיך. "בעצם מה שאנחנו עשינו, אנחנו לקחנו את כל העדנים המרכזיים שעליהם נשען ארגון חיזבאללה, ופגענו בהם אחד אחד, שפרסנו את זה לפרוסות".

מקום החיסול של נסראללה בדאחייה בביירות  (צילום: רשתות חברתיות)
מקום החיסול של נסראללה בדאחייה בביירות (צילום: רשתות חברתיות)

"אם במלחמה כוללת אתה שואף לעשות משהו הכי מהר, הכי חזק תוך יומיים, גג שלושה לסיים את הכול פה, בעצם פרסת כדי לא להיקלע למלחמה כוללת. או לפחות לתת לצד השני להרגיש שיש לך עוד הפתעות בקנה, אתה לא מעוניין להגיע למלחמה כוללת", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "בסופו של דבר השגנו את ההישג מבלי להגיע למלחמה כוללת. כאשר מלחמה כוללת המשמעות שלה זה שתשתיות אזרחיות ואוכלוסייה נפגעת בשני הצדדים בצורה חריפה. זה מה שמסתתר בתוך המילה מלחמה כוללת. בעצם מה שעשינו כאן זה גם ההישג שפגענו בעדנים בצד השני. וגם נמנענו מלערב אוכלוסיות אזרחיות בשני הצדדים".

"זה מקצר לך את היכולת לפעול, אז נמנענו מהדבר הזה בשני הצדדים, וזה דבר מאוד משמעותי להשיג הישג כזה", המשיך.

חסן נסראללה (צילום: רויטרס)
חסן נסראללה (צילום: רויטרס)

"היעדים המרכזיים של הארגון. דבר ראשון זה פיקוד בעצם התחלנו במלאכת הפגיעה בפיקוד של הארגון, ראינו את זה לאורך המלחמה. היה את מפקדי היחידות של הדרום עזיז ובאדר, שבהם פגעו לפני כמה חודשים. ועכשיו למעשה התחלנו ברצף חדש, עם החיסול של פואד שוקר, הרמטכ"ל של חיזבאללה", הוסיף.

לאחר מכן אמר: "זאת הייתה אומנם דמות לא מוכרת לרבים מהציבור, אבל דמות מאוד מאוד מרכזית. ביכולת שלה לחבר בין הרמה האסטרטגית שנסראללה מדבר עליה, לבין הביטוי שלה בשטח, וסנכרון בין כל המערכים הצבאיים. זה מה שגילם האיש הזה, ואין לו תחליף ולא היה לו תחליף. לכן הארגון נקלע לאיזושהי מבוכה אופרטיבית מאוד גדולה עם החיסול שלו".

"בפועל ראינו שלא הייתה מי יודע תגובה, ואז קיבלנו איזשהו אישור שהצד השני נמצא במבוכה ומאוד נחוש להימנע ממלחמה כוללת", הסביר. "ושיש מבוכה בצד השני אנחנו רואים בזה הזדמנות לנו ומנצלים אותה".

תקיפת מבנה צבאי של חיזבאללה (צילום :דובר צהל)

"מה שקרה אתמול, זה בעצם שלצד כל המערכים, מה שעשינו זה המשכנו את הפגיעה במערך הפיקוד. ואתמול למעשה, את השארית הנותרת של הנהגת חיזבאללה, לפי דיווחים היה שם גם גנרל איראני אחד שהיה אחראי על לבנון מטעם משמרות המהפכה, שהחליף את ההוא שנהרג בדמשק במהלך השנה. בעצם אנחנו את ההנהגה הזאת חיסלנו. השארנו את הארגון כארגון שעובד בלי ראש", ציין.

לאחר מכן הסביר: "ההמשך היה בשורה של תקיפות במהלך הלילה, על מערכים שעוד נותרו לו, מערכים אסטרטגיים שהיכולת שלהם להכאיב למדינת ישראל היא יכולת משמעותית. כולל מערכי טילי החוף ים, שזה מערך של טילים מאוד מדויק, שרוכז ברובו וכולו באזור ביירות ואזור החוף. ומטרתו היא לפגוע בנכסים אסטרטגיים של מדינת ישראל כמו נמלים, תשתיות, ספינות, ספינות חיל הים וכיוצא בזה, ודרך זה להשיג את המשמעות".

"כשאתה לוקח את העריפה האסטרטגית שעשינו אתמול בלילה, ומחבר אותה לפגיעה במערכים המדויקים שזה סל ההפתעות שנותרו לארגון. אתה מגלה שעומד מולנו יצור שהוא מוחלש, בצורה משמעותית פי כמה וכמה ממה שיכולנו לדמיין לעצמנו, אני מדבר על תחילת מלחמת חרבות ברזל".

עלי חמינאי וחסן נסראללה בשנת 2000 (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי וחסן נסראללה בשנת 2000 (צילום: רויטרס)

"לפחות להערכתי הצד השני שתמיד נסראללה התהדר ביכולת שלו לקרוע אותנו, איפשהו איבד את זה באמצע ונקלע לאיזושהי קונספציה. קונספציה שאומרת שאנחנו לא נפסיק עם הלחימה, קונספציה שאומרת שאנחנו לא נפגע במערך כזה ואחר, שאנחנו לא נפגע באיש הזה. קונספציה שאומרת שאנחנו מדינת ישראל לא רוצה מלחמה כוללת, היא באמת לא רוצה אבל מסתבר שיש עוד איזשהו רף שאפשר לעבור תחת ההגדרה הזו", הוסיף.

"בסוף מסתבר שהוא קרא את מדינת ישראל בצורה לא נכונה, ופה בעצם הייתה גם הנפילה שלו, אני מדבר אישית על חסן נסראללה".

בשאר אסד וחסן נסראללה (צילום: רויטרס)
בשאר אסד וחסן נסראללה (צילום: רויטרס)

"צריך להבין, מה שקרה אתמול, הוא לא אירוע שהוא רק לבנוני, הוא אירוע אזורי מאוד משמעותי", המשיך. "מי היה חסן נסראללה? חסן נסראללה מעבר להיותו מוציא והמביא של חיזבאללה, הוא היה דמות סמלית תודעתית מאוד מפורסמת ומרכזית, שהייתה הפנים של הציר ההתנגדות השיעי, של הציר ההתנגדות השיעי שבנתה איראן. הוא היה גם השליח הכי חזק של איראן פה באזור. איראן השקיעה בו המון כסף, המון ידע, המון דברים".

"אומרים שכדי לפגוע בשרשרת אתה פוגע בחולייה החלשה של השרשרת. ומה שעשינו פה אנחנו פגענו בחולייה החזקה של השרשרת. נסראללה עצמו היה בתפקידו הלא רשמי, הלא מוגדר. הוא היה מעין יועצו ופרשנו של חמינאי לענייני המזרח התיכון וישראל", הוסיף.