סגנית נשיא ארצות הברית והמועמדת הדמוקרטית בבחירות לנשיאות, קמלה האריס, התייחסה ביום שבת לשאיפה להסדר דיפלומטי בין ישראל ולבנון ואמרה כי "עבדנו על פתרון דיפלומטי לאורך גבול ישראל-לבנון כדי שאנשים יוכלו לחזור הביתה בבטחה משני צדי הגבול הזה. הדיפלומטיה נותרה הדרך הטובה ביותר קדימה כדי להגן על אזרחים ולהשיג יציבות מתמשכת באזור". ד"ר שי הר-צבי, חוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, לשעבר מנכ"ל בפועל של המשרד לנושאים אסטרטגיים, הסביר בשיחה עם "מעריב" מדוע האמריקאים חוששים מהסלמה אזורית והדגיש כי ישראל צריכה לדעת מה יהיה מנגנון הסיום מבחינתה אם היא הולכת לתמרון קרקעי.

"הממשל האמריקאי רואה את הפגיעה בחיזבאללה חיונית וחשובה כדי לצמצום היכולת של הארגון לפעול בעקבות הפגיעה הרחבה בציר הרדיקלי. חיזבאללה אחראי להרג של אזרחים אמריקאים לאורך השנים, לא בכדי יש פעילי חיזבאללה שהיה עליהם פרס כספי של מיליוני דולרים", אמר בפתח השיחה.

סגן מנהיג חיזבאללה: "לא נזוז מעמדותיו של נסראללה, אפילו במעט"
מלאה לחלוטין: הטיסה המסחרית הראשונה של אייר חיפה המריאה מנתב"ג

לדבריו, "אחד החששות המהותיים של הממשל האמריקאי זו כמובן ההידרדרות להסלמה אזורית רחבה. החשש נובע משני טעמים: אחד, כשאתה נכנס להסלמה אזורית רחבה, אתה יודע איך אתה נכנס אבל יש לזה משמעויות רחבות מאוד, זו אפשרויות שלא רק המיליציות אלא גם איראן עצמה תהיה מעורבת. אחד היעדים המרכזיים במדיניות האמריקאית במזרח התיכון בוודאי בשנתיים האחרונות זה לראות איך מכילים את האיראנים ואיך לא גוררים אותם למערכה רחבה, דרך אגב אחת ההוכחות לכך היא החות'ים. אנחנו רואים איך החות'ים פועלים בשנה האחרונה ועדיין האמריקאים נמנעים מלפעול נגד האיראנים למרות שברור להם שמי שמספק חלק מהתחמושת והמודיעין אלה הם האיראנים".

"לכך יש להוסיף את העובדה שאנחנו נמצאים כמעט חודש לפני הבחירות בארצות הברית שיתקיימו ב-5 בנובמבר. האמריקאים חוששים שמלחמה אזורית רחבה אחת תשפיע על עליית מחירי הנפט. המשמעות יכולה להיות השפעה על מחירי הדלק בארצות הברית ואנחנו יודעים שהבחירות בארצות הברית מוכרעות במידה רבה גם על סמך המצב הכלכלי. אם האזרח האמריקאי צריך לשלם יותר על גלון דלק, עלולה להיות לזה השפעה על תוצאות הבחירות".

"לכן אנחנו רואים את הלחץ האדיר שמופעל מצד הממשל האמריקאי על ישראל להימנע ממהלך קרקעי שעלול להוביל להסלמה רחבה יותר ממה שאנחנו רואים כיום", הסביר ד"ר הר-צבי.

בחירות בנובמבר. דונלד טראמפ וקמלה האריס (צילום: רויטרס)
בחירות בנובמבר. דונלד טראמפ וקמלה האריס (צילום: רויטרס)

"ג׳ארד קושנר טען שישראל צריכה וחייבת להמשיך לנצל את הזדמנות הפז שנוצרה ולפגוע אנושות בחיזבאללה", אמר. "כתוצאה מכך גם איראן, שבנתה את חיזבאללה שנים כמגן למקרה שינסו לפגוע במתקני הגרעין שלה -תיפגע. האמריקאים ינסו בראש ובראשונה לראות כיצד מונעים את אותה הסלמה אזורית רחבה, ואיך מקיימים את ההסדרה".

תיעוד מזירת החיסול של נסראללה (צילום :אל-חדת')

לדבריו, "בסופו של דבר ישראל צריכה להסתכל בקשת רחבה של אינטרסים איך מחזירים את הביטחון לתושבי הצפון. כרגע מטרות המלחמה הן לא מיטוט חיזבאללה בניגוד ללחימה בעזה שם מטרת המלחמה היא מיטוט חמאס. ישראל צריכה לדעת שגם אם היא הולכת לתמרון קרקעי - מה יהיה מנגנון הסיום מבחינתה, איך היא פועלת ביחד עם האמריקאים ועם הגורמים האחרים כדי לייצר מנגנון סיום ברור שבסופו תהיה הסדרה. ישראל כבר עכשיו צריכה לעבוד ביחד עם האמריקאים כדי לראות איך מייצרים את אותה הסדרה ושלא תהיה הסדרה על הנייר במציאות יותר טובה לישראל".

לסיום אמר כי "המדיניות הישראלית צריכה לחתור בראש ובראשונה להחזרת 101 החטופות והחטופים שכן מדובר במטרת-העל המידית והדחופה ביותר, ולייצר את התנאים להשבת התושבים לבתיהם ולמיטוט היכולות השלטוניות של חמאס. זאת באופן שיאפשר לישראל למקד את התשומות באיום האסטרטגי המתעצם מצד איראן, באמצעות הידוק הברית עם ארצות הברית ובעלות בריתנו במרחב".