המלחמה בצפון: שרי הקבינט המדיני-ביטחוני אישרו רשמית במהלך הישיבה את השלב הבא של הפעולה בלבנון.

אחד השרים שאל את שר הביטחון גלנט, מדוע דו"צ התייחס לתחילת התמרון עוד לפני הדיון והאישור הרשמי. גלנט הסביר כי "נאלצו להתייחס לפרסומים בתקשורת זרה".  כמה משתתפים כעסו על ההדלפות על תחילת התמרון שיצאו מהאמריקאים, שכמובן עודכנו מראש על הפעולה המתוכננת.

כ-35 שיגורים נורו היום (שני) לעבר ישראל במהלך כ-40 דקות בלבד, באזור השעה 16:00. מספר נפילות בשטחים פתוחים הובילו לשריפות בגשר הזיו, כברי ונווה זיו. צוותי כיבוי פועלים פועלים במקום בניסיון להביא לסיום האש שנדלקה. לא דווח על נפגעים.

שר הביטחון יואב גלנט אמר בשיחה עם ראשי המועצות בפורום קו העימות: ״השלב הבא במלחמה נגד חיזבאללה יתחיל בקרוב - הוא יהווה גורם משמעותי בשינוי המצב הביטחוני ויאפשר לנו להשלים את החלק החשוב במטרות המלחמה: החזרת התושבים לבתיהם״. 

דובר הבית הלבן מתיו מילר מסר הצהרה לפיה "ישראל כבר מבצעת פעולות בשטח לבנון, להבנתנו - מדובר בפעולות מוגבלות שיתמקדו בתשתיות חיזבאללה בקרבת הגבול".

03:06

ערוץ הטלוויזיה הסורי הממלכתי הודיע כי עיתונאית נהרגה בתקיפה על דמשק, שהם מייחסים לישראל. על פי הדיווחים יש הרוג נוסף כתוצאה מהתקיפה ועוד מספר פצועים.

02:47

דובר צה"ל עדכן כי חיל האוויר יירט כלי טיס בלתי מאויש בשמי הים התיכון, עשרות קילומטרים מערבית לחופי ישראל באזור מרכז הארץ.

02:41

על פי מרכז המעקב הסורי האופוזיציוני, התקיפה בדמשק כוונה לבניין מגורים בשכונת היוקרה אל-מזה. ההערכה שמדובר בחיסול. לפי התיעודים מדמשק - הותקף רכב באופן ממוקד.

תקיפת רכבת בדמשק (צילום :רשתות ערביות)

02:22

דיווחים על פיצוצים סמוך בדמשק.

01:52

דובר צה"ל מסר כי "בהתאם להחלטת הדרג המדיני, צה״ל החל לפני מספר שעות בפעולה קרקעית ממוקדת ומתוחמת במרחב דרום לבנון נגד יעדי ותשתיות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה, במספר כפרים סמוכים לגבול, מהם נשקף איום מיידי וממשי ליישובים ישראלים בגבול הצפון. צה״ל פועל על פי תוכנית סדורה שתוכננה במטה הכללי ובפיקוד הצפון, ואליה הכוחות התאמנו ונערכו בחודשים האחרונים.

"הכוחות הקרקעיים מלווים במאמץ תקיפות של חיל האוויר וכוחות תותחנים, שתוקפים מטרות צבאיות באזור במאמץ מתואם עם לוחמי כוחות היבשה. שלבי המערכה אושרו ומתבצעים בהתאם להחלטת הדרג המדיני. מבצע ״חיצי הצפון״ נמשך על פי הערכת המצב במקביל ללחימה בעזה ובזירות נוספות.

"צה״ל ממשיך להילחם ולפעול להשגת מטרות המלחמה, ועושה כל מה שנדרש על מנת להגן על אזרחי מדינת ישראל ולהשיב את תושבי הצפון לבתיהם בביטחון. אנו מבקשים לא להעביר שמועות ודיווחים לא רשמיים על אודות פעילות כוחות צה״ל, ולהיצמד להודעות הרשמיות בלבד".

01:49

אזעקות ביישובים מירון, צבעון וסאסא. זוהו כעשרה שיגורים שחצו משטח לבנון, חלקם יורטו, זוהו נפילות בשטח פתוח.

01:38

צבע אדום ביישובים נטועה ושתולה.

01:25

צבע אדום ביישוב זרעית.

00:50

דוברת הפנטגון מסרה לסקיי ניוז ערביה כי שר ההגנה האמריקאי אוסטין דחק בשר גלנט להגן על אזרחים במהלך פעולות צבאיות. הדוברת אמרה כי "המאמצים שלנו נמשכים עם כל הצדדים לשבת ליד שולחן המשא ומתן".

על פי הוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן מניע כוחות להרתיע כל תגובה איראנית לפעולה של ישראל בלבנון.

00:35

סקיי ניוז ערביה מדווח על מתקפת טילים על בסיס צבא ארה"ב "ויקטוריה" בבגדאד.

00:20

על פי דיווח של אל-חדת', התקיפות הרסו את "פרויקט הנסיך", המורכב משמונה בניינים באל-מריג'ה, בפרבר דרומי של ביירות. משרד הבריאות הלבנוני דיווח על 59 הרוגים ו-65 פצועים כתוצאה מתקיפות ישראל על ערים בדרום ובנפת בקע, 16 הרוגים ו-55 פצועים כתוצאה מתקיפות בנפת נבטי ו-20 הרוגים ו-52 פצועים כתוצאה מפשיטות ישראל על נפת בעלבק-הרמל וביירות.

פיצוץ "פרויקט הנסיך" (צילום :רשתות ערביות)

23:45

על פי דיווח של רויטרס, פיצוץ אדיר נשמע בדאחייה. לפחות 10 תקיפות בוצעו באזור. אזעקה נשמעה ביישוב שתולה בקו העימות, שלושה שיגורים מלבנון נפלו בשטחים פתוחים.

23:04

דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי: "בשעות האחרונות ישנם דיווחים ושמועות רבים אודות פעילות צה״ל בגבול לבנון. אנחנו מבקשים שלא להעביר דיווחים אודות פעילות הכוחות, מפאת ביטחון כוחותינו. הצמדו לדיווחים הרשמיים בלבד ואל תפיצו שמועות לא אחראיות".

23:00

דובר צה"ל בערבית, אל"מ אביחי אדרעי, בפנייה לתושבי הדאחייה בביירות: "לכל מי שנמצא בבניינים המסומנים באדום במפות המצורפות והמבנים הסמוכים להם, בשכונות אל-לילכי, חארת חריכ וברג׳ אל-בראג׳נה, אתם נמצאים בסמוך למתקני חיזבאללה וצה״ל יפעל נגדם בעוצמה. למען שלומכם ושלום בני משפחתכם, עליכם לפנות את המבנים הללו באופן מיידי ולהתרחק מהם למרחק של לפחות 500 מטר".

22:51 

רשת "סקיי ניוז" בערבית מדווחת כי צה"ל קורא לתושבי כפרים בדרום לבנון הקרובים לגבול להתפנות.

22:20

רמז לבאות? יו"ר ש"ס אריה דרעי פרסם בחשבון ה-X שלו תפילה לשלום חיילי צה"ל. 

21:18

גורמי ביטחון לבנונים ועדי ראייה לסוכנות הידיעות רויטרס: חיילי צבא לבנון החלו לסגת מעמדות צבאיות בדרום המדינה. על פי הדיווחים\ צבא לבנון נסוג 5 ק"מ צפונית מהגבול. 

21:12

מחלקת המדינה האמריקאית מסרה הצהרה לפיה "ישראל עדכנה אותנו בדבר פעולה מצומצמת בלבנון, שתתמקד בתשתיות של חיזבאללה בדרום המדינה".

20:40

בהתאם להערכת המצב, הוחלט בצה"ל להוציא צו שטח צבאי סגור במרחב מטולה, משגב עם וכפר גלעדי. יישובים אלו, הסמוכים לגבול, פונו ב-8 באוקטובר, אך מעט מתושביהם עוד נמצאים במקום. כעת, הם מתבקשים לעזוב את המרחב.

19:30

החות'ים מאיימים: "נסלים את מתקפותינו על ישראל - בתגובה להסלמת תוקפנותה"

19:10

דובר צה"ל הודיע כי כחלק מגלי התקיפה הנרחבים בלבנון, בתקיפה מדויקת של חיל האוויר, מטוסי קרב תקפו תשתית משגרי טילי קרקע-אוויר שהוצבה בסמוך לנמל התעופה הבינלאומי של ביירות. עוד נכתב בהודעה כי תשתית זו, כמו תשתיות נוספות של מערך ההגנה האווירית של חיזבאללה, פרוסות בכל רחבי לבנון ומהוות איום על מרחב התעופה הבינלאומי.

תקיפת מחסני טילי קרקע-אוויר של חיזבאללה (צילום :דובר צה"ל)

18:27

חיזבאללה טוענים ששיגרו לישראל "טיל נור", טיל בליסטי, שנורה לראשונה מתחילת המלחמה. 

מוקדם יותר אזעקות נשמעו ביישובים סער, גשר הזיו, כברי, בן עמי ועבדון. מאז שעות הבוקר, תקף צה"ל עשרות מטרות טרור של ארגון הטרור חיזבאללה בלבנון. 

בצה"ל מציגים: כך קרס מגדל הקלפים של הנהגת החיזבאללה בלבנון
"מהלך חסר פרופורציה": המאמץ הדיפלומטי למנוע את סגירת השמיים

מפקדות הותקפו, כמו גם מחסני אמצעי לחימה, חוליות מחבלים, משגרים ותשתיות ומבנים צבאיים. בנוסף, הותקף מבנה צבאי שבו פעלו מחבלים בדרום לבנון. 

תקיפת מחבל חיזבאללה רכוב על אופנוע בלבנון (צילום :דובר צהל)

בתוך כך, בצה"ל התייחסו היום לתקיפות הרבות שאירעו במהלך סוף השבוע האחרון, כשבאחת מהן - חוסל הטרוריסט, מנהיג החיזבאללה חסן נסראללה. "במהלך השבוע האחרון, בהכוונה מדויקת של אגף המודיעין, מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו וחיסלו מפקדים ואתרים השייכים למערך הטילים והרקטות של חיזבאללה", נכתב. 

עוד הוסיפו: "בתקיפה בביירות שלשום, חוסל עיד חסן נשאר, מפקד מערך הרקטות לטווח בינוני של ארגון הטרור חיזבאללה. עיד היה מפקד ותיק בארגון והיווה מוקד ידע מרכזי בתחום הרקטות. בעבר שימש כמפקד יחידת רקטות קרקע-קרקע וכסגן מפקד יחידת ׳באדר׳. חיסולו מצטרף לחיסול ראש מערך הטילים והרקטות של חיזבאללה, איבראהים מחמד קביסי, לצד חיסולים של מפקדים רבים במערך".