במהלך מלחמת חרבות ברזל, פיקוד הצפון של צה"ל ממלא תפקיד קריטי בניהול המערכה נגד חיזבאללה. הוא מופקד על ניהול הלחימה בגבול הצפוני ועל הגנה על האזרחים המתגוררים באזורים הקרובים לגבול עם לבנון. מבין היחידות הרבות, תפקיד יחידת חמ״ל עורף בפיקוד צפון הוא קריטי: ניהול התגובות המיידיות לאיומי הטילים, תיאום מודיעיני וצבאי ומתן מענה מהיר לכל תרחיש בשטח מתוך החמ״ל, הממוקם בבור של הפיקוד.

איראן הקימה יחידה ללוחמה במוסד – ההחלטה התפוצצה לה בפנים

סא"ל (מיל') פיני ירון משמש כמנהל הלחימה של עורף פצ"ן, המפקד על הניהול המבצעי של כל מה שמתרחש בעורף הצבאי והאזרחי בגזרה הצפונית. תפקידו כולל תיאום בין הכוחות השונים: מודיעין, צה"ל, משטרת ישראל, כיבוי והצלה וגופים אזרחיים – כולם פועלים יחד כדי להתמודד עם איומים מבצעיים בשטח. החמ"ל המרכזי מאגד את המידע שמתקבל ישירות מהשטח, ומגיב בזמן אמת כדי להבטיח הגנה על חיי אזרחים ותפקוד קריטי של התשתיות החיוניות.

"אנחנו אחראים להבטיח את ביטחון התושבים שנשארו בצפון", מסביר פיני. "תפקיד החמ"ל הוא לנהל כל אירוע בזמן אמת, לנתח את המידע המודיעיני שמגיע מפיקוד הצפון, ולהעביר הנחיות מיידיות בשיתוף פעולה עם כל הגורמים המעורבים". אחד האתגרים המרכזיים, לדבריו, הוא הגנה על שגרת החירום החיונית, כמו למשל אישורי עבודה לתשתיות קריטיות, קיום הלוויות תוך שמירה על בטיחות המשתתפים, ותיאום העבודות עם כוחות ההצלה, כך שיתאפשרו עבודות מבלי לסכן חיי אדם.

העבודה בחמ"ל מתנהלת בהתאם להערכות מצב מתמידות, שמבוססות על מידע מודיעיני חיוני. גורמי מודיעין בפיקוד הצפון, המכירים את חיזבאללה ואת דפוסי הפעולה שלו, מעריכים את היקף האיומים והתגובות הצפויות בעקבות חיסולים או פעולות צה"ל אחרות, ומעבירים את הניתוחים הללו לחמ"ל. "אנחנו עובדים בשיתוף פעולה צמוד עם אנשי המודיעין של פיקוד הצפון", מסביר פיני. "הם מספקים לנו תמונה מדויקת על השטח – מה הסיכוי לירי טילים בעקבות סיכול, מה תהיה התגובה האפשרית של חיזבאללה לאחר חיסול בכיר, ואיך עלינו להיערך לתרחישים כאלה".

ירון ממשיך: "בזמן אמת אנחנו מנתחים את המידע ומקבלים החלטות קריטיות שמשפיעות על חיי אזרחים. השלב הסופי הוא להוציא את ההנחיות לתושבים בצורה המהירה והמדויקת ביותר, כך שהעורף יוכל להגיב בהתאם להערכת המצב".

בצוות החמ"ל נמצא גם רס"ל (מיל') שחף ירון, בנו של פיני, שמשרת יחד איתו בשולחן המרכזי של עורף פצ"ן. שחף החל את שירות המילואים שלו במלחמה זו לצד אביו ובת דודתו, ומאז עבר יחד עם אביו לתפקידים קריטיים בניהול הלחימה בעורף הצפוני. "לשרת עם אבא שלי זה יותר מרק חוויה משפחתית", מספר שחף. "זו משימה משותפת ששמה את המטרה בראש – להגן על תושבי הצפון. אנחנו עובדים ומנתחים את המידע שמגיע יחד, ומקבלים החלטות שמשפיעות על החיים של כולנו".

החמ"ל שבו פועלים פיני ושחף עובד במבנה מתואם ומוגן היטב, המאפשר קבלת החלטות מהירה ומדויקת במצבי חירום. החמ"ל מתבסס על דיווחים ממקורות רבים, כולל אזרחים שמדווחים על מצבי חירום בזמן אמת. המידע המגיע מהשטח מסונן ומועבר לגורמים המתאימים, כך שניתן לפעול בצורה היעילה ביותר. "החמ"ל שלנו הוא מכונה משומנת היטב", מסביר פיני, "אנחנו מקבלים מידע מכל כיוון – מאזרחים, מגורמי צבא, ממשטרה ומכבאות, ומגיבים לכל תרחיש במהירות. כל אירוע מטופל מיידית, כשאנחנו משתמשים בכל האמצעים שיש לנו כדי להציל חיים".

באירועי שריפות, למשל, הכוחות בחמ"ל עובדים בשיתוף פעולה עם כוחות כיבוי אש ומשטרה, במטרה להבטיח פינוי מהיר של תושבים ולמנוע פגיעה בנפש. "באירועי ירי טילים או שריפות, אנחנו דואגים לתחום את האזור, למנוע כניסת אזרחים ולשלוח את כוחות הכיבוי בצורה מתואמת לאזור הפגיעה", מסביר פיני. "המטרה היא לפעול במהירות, אבל גם בצורה זהירה ומדויקת, כדי להציל חיים".

הפעילות של החמ"ל מקבלת משנה חשיבות לאחר סיכולים ממוקדים או פעולות של צה"ל בגזרה הצפונית. "בכל פעם שיש סיכול של בכיר, אנחנו מקבלים הערכות מצב מחודשות מאנשי המודיעין, שיודעים להעריך את התגובה האפשרית של חיזבאללה", מספר פיני. "אנחנו מנתחים את המידע הזה ומכינים את האזרחים בהתאם – אם יש חשש לירי טילים או להתקפה אחרת, אנחנו מקדימים תרופה למכה ומעבירים את ההנחיות מהר לרשויות ככל האפשר".

העשייה המבצעית בחמ"ל פיקוד הצפון אינה מסתיימת בתגובה מיידית לאירועים. עבור פיני ושחף, העבודה היא שליחות מתמשכת. "אנחנו לא מפסיקים לדאוג לתושבי הצפון – מוודאים שהתשתיות פועלות, שהלימודים מתקיימים ושכולם מקבלים את ההגנה המקסימלית", אומר פיני. "השגרה הברוכה שאנו מנסים לייצר עבור תושבי הצפון היא קריטית לא רק לכלכלה אלא גם לחוסן הנפשי של התושבים ובעיקר של הילדים שגדלים כאן תחת איום מתמיד".