מבצע חיצי הצפון: צה"ל מעריך כי הצליח לסכל את התוכנית של חיזבאללה לכבוש את הגליל. במשך שנים בנה חיזבאללה תוכנית רחבת ממדים עם תוכנית הונאה במטרה לפלוש לשטחי הגליל, לכבוש יישובים, בסיסים ומתקנים ולזרוע הרג והרס בשטח ישראל.

כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

היום (שלישי) הותר לפרסום כי במהלך החודשים והשבועות האחרונים ביצע צה"ל למעלה מ-70 פשיטות חשאיות בדרום לבנון, חשף מנהרות ושטחי התארגנות ובהם אותרו אמצעי לחימה רבים וציוד צבאי. בכל מהלך הפשיטות לא נוצר מגע בין חיילי צה"ל למחבלים.

חיזבאללה בדרך לחטוף עוד מכה אנושה - הפעם זו הפיכה
הציבור הישראלי מקווה שהשגיאות של 2006 לא יחזרו

מטרת הפעילות כרגע היא להרחיב את מרחב הפשיטות ואיתור אותם מבנים שהיו שאמורים לשמש בסיס יציאה של חיזבאללה. ערב ה-7 באוקטובר בשנה שעברה התבססו למעלה מ-4000 לוחמי חיזבאללה מכוח רדואן באזור שמול היישובים.

 תמונה של המפה שחיזבאללה תכנן להשתמש בה במסגרת ״התוכנית לכיבוש הגליל״  (צילום: דובר צה''ל)
תמונה של המפה שחיזבאללה תכנן להשתמש בה במסגרת ״התוכנית לכיבוש הגליל״ (צילום: דובר צה''ל)

חיזבאללה בנה מערך הונאה מתוחכם והוא כלל "שמורות טבע" - שטח סבוך להתארגנות. לפי הערכת הצבא ליד כל ישוב ישראלי נפרס המערך של חיזבאללה. המערך היה אמור לשמש כבסיס יציאה. המחבלים היו אמורים להגיע כאזרחים ושם היו אמורים להצטייד ולהתחמש ולפי פקודה להסתער לעבר ישראל.  

בצה"ל זיהו את המערכים הללו ובמשך שבועות וחודשים פעלו כדי לתקוף את המהלכים האלה באופן סמוי. בצה"ל מעריכים כי כ-3000 אנשי חיזבאללה ברחו דרומה ובשטח נשארו בין 800 ל-1000 מכוח רדואן.

איתור משגר וטילי נ"ט (צילום :דובר צה"ל)

בצה"ל אומרים כי הפעילות הלילה לא לוותה בהתנגדות מסיבית של חיזבאללה ובכוונת צה"ל לבצע סריקות בכדי למצוא מרחבים נוספים. פעולת צה"ל אמורה להימשך לפרק זמן לא מבוטל ובכוונת הכוחות אמורים לנוע בכמה אזורים במרחב. בצה״ל מעריכים כי התמרון הקרקעי בדרום לבנון יימשך שבועות ספורים - לצורך השלמת המשימה של ההשמדה והנטרול של תשתיות רדואן בכפרים.

תיעוד של השמדת מתחם הערכות הלחימה התת-קרקעי בעייתא א-שעב (צילום :דובר צה"ל)

בתוך כך, פרטים נוספים פורסמו בגלי צה"ל. במרחב לבונה (שטח פתוח סבוך), לדוגמה, צה״ל איתר במקום בונקר תת קרקעי שמוביל למנהרה אליה הלוחמים נכנסו. מדובר במרחב היערכות של 3 גדודי רדואן. היחידות איתרו שם חדרי שהייה בתוך התת קרקע ואמל״ח רב. במרחב עייתא א-שעב, עשרות פירים תת קרקעיים הושמדו במרחב במבצעים השונים. מספר משגרי רקטות, יותר מ-10 מחסני אמל״ח הושמדו. נמצאו שם מנהרות בעומק 20-25 מטר, שנכנסות לתוך ההר ומגיעות עד הכפר עייתא א-שעב עצמו.

כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

דוגמה נוספת היא הכפר מיס אלג׳בל, התנהל בו מבצע של מספר לילות לאיתור תוואי תת קרקעי. הלוחמים נכנסו גם לבתי הכפר עצמו. מצאו שם מחסן אמל״ח לפלוגה שלמה של רדואן שמיועד להכנות לכיבוש שטח בגליל. פיר בעומק 12 מטר עם מנהרת התקרבות שמגיעה עד למרחק של 30 מטר מהגבול עם ישראל.

פיר מנהרה בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)
פיר מנהרה בדרום לבנון (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, בכפר כילא (מול מטולה) אותרה מנהרה תת קרקעית שהפיר שלה יוצא מתוך חדר ילדים בתוך מבנה. לקח זמן רב עד שהכוחות איתרו את המנהרה מתחת למיטת הילדים. בתוך המנהרה, אמצעי לחימה לפלוגה שלמה של רדואן. בשני בתים בכפר, אותרו מטענים גדולים במרחק מטרים ספורים מהגדר שנועדו לפוצץ ולפרוץ את החומה בהתקפה מפתיעה. במנהרה אותרו תיקים וציוד להגעה והצטיידות מהירה של כוחות רדואן. 

תיעוד מהשמדת תשתיות טרור בסמוך לגבול (צילום :דובר צה"ל)
עיתונאי גלי צה"ל דורון קדוש פרסם כי צה״ל השמיד כ-30 טונות של מטענים ומוקשי נ״ט. הושמדו 450 טילי RPG, מאות נשקים אישיים, בהם נשקים מדויקים ומקלעים, מאות אלפי כדורים, 20 טילי קורנט, 30 טילי נ״ט, 4 רקטות ארפיג׳י איראניות, 120 טילים מסוגים שונים, 2 טילי נ״מ (נגד מטוסים) איראנים, עשרות אמצעים לראיית לילה, יותר מ-1000 מסמכים מודיעיניים, עשרות מצלמות, מפות, תצלומי אוויר, אמצעי תצפית ואיסוף, משקפות ועוד.