במהלך השבועיים האחרונים, צה"ל העלה משמעותית את קצב הפעולות במסגרת מבצע "חיצי הצפון", שמטרתו להחזיר את תושבי הצפון המפונים לבתיהם. כחלק ממהלך זה, צה"ל השיק רצף מבצעים ממוקדים, שהובילו לפגיעה משמעותית במערך האש ובמערכת הפיקוד והשליטה של חיזבאללה. הפעולות כוללות השקעת משאבים נרחבים ולקיחת סיכונים גבוהים יותר.

אחת המטרות המרכזיות של המבצע הייתה פגיעה במערך האש של חיזבאללה, שכלל תקיפות בתוך מרחבים מאוכלסים, אתרים צבאיים, ואדיות ואף מטעים שבהם הוסתרו רקטות ומשגרי טילים. במהלך התקיפות, הושמדו משגרים ובורות שיגור שהיו מוסתרים במטעים ליד הכפרים ובמבנים אזרחיים, כולל מוסכים. התקיפות האלו פגעו בצורה קשה ביכולת השיגור של חיזבאללה והקשו על הארגון להגיב באופן משמעותי.

הערכה - תקיפה איראנית תתרחש בטווח המיידי; דובר צה"ל: ישראל תגיב
3,000 מחבלי חיזבאללה נמלטו: הפעולה הדרמטית שמנעה אסון בגליל

מרכיב נוסף ומשמעותי במבצע היה הפגיעה במערכת הפיקוד והשליטה של חיזבאללה. בשבועיים וחצי האחרונים נערכו תקיפות חוזרות ונשנות בביירות ובמרחבים אחרים בלבנון, שהביאו לחיסולו של מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה, ושורת בכירים נוספים בארגון. הפגיעה בשדרת הפיקוד ערערה את יכולת חיזבאללה לנהל את הפעולות בשטח בצורה מתואמת ושיטתית, ומקשה עליו לייצר תמונת מצב.

במקביל לפגיעה במערך האש ובמערכת הפיקוד, צה"ל תקף גם מתקני ייצור של חיזבאללה, מה שפגע ביכולת הארגון לייצר אמצעי לחימה ולתחזק את כוחותיו. למרות הפגיעה הנרחבת, חיזבאללה עדיין מחזיק במספר גדול של פעילים, והמחויבות לארגון בתוך השורות נותרה גבוהה יחסית. עם זאת, הפגיעה בשרשרת הפיקוד והשליטה - ערערה את מעמדו של חיזבאללה בתוך לבנון. 

תיעוד של השמדת מתחם הערכות הלחימה התת-קרקעי בעייתא א-שעב (צילום :דובר צה"ל)

יחידת העילית של חיזבאללה, "רדואן", מהווה איום מרכזי על יישובי הצפון בשל יכולתה לבצע מתקפות קרקעיות מהירות ואגרסיביות. הארגון הקים שטחים קדמיים בגזרה המזרחית והמערבית בלבנון, בהם בנו מחסני חירום (ימ"חים) חלקם תת-קרקעיים וחלקם מעל הקרקע, כדי להיערך למתקפות פתע על מוצבים ויישובים בגליל.

פעילי רדואן היו מגיעים אל שטחים אלו בלבוש אזרחי, ושם חיכה להם ציודם האישי, אמצעי הלחימה, חומרי הנפץ והתחמושת. כאמור, הם נערכו לכך שבהינתן פקודה - הם יוציאו מתקפה ויפלשו לגליל. צה"ל פעל בעשרת החודשים האחרונים בסדרת מבצעים רחבה, שהתמקדה באיתור והשמדת אותם תשתיות ואמצעי לחימה של יחידת "רדואן" - במטרה לסכל את מתקפותיהם.

תקיפות צה"ל בדאחייה בביירות (צילום :רשתות ערביות)

המבצע כלל יותר מ-70 מבצעים ו-200 לילות רצופים של פעילות, במהלכם פעלו יחידות צה"ל לאתר את תשתיות חיזבאללה ולנטרל אותן. הפעילות התקיימה מתחת לרדאר הציבורי וכך אפשרה לצה"ל להמשיך ולפעול לאורך זמן במרחב. חלק מאמצעי הלחימה הושמדו בשטח, וחלק הובאו לישראל. השלב הנוכחי במבצע כולל הגעה לשטחים נוספים והשמדת תשתיות טרור נוספות באופן מלא.

כחלק מהצלחת המבצע, תוך פגיעה בפיקוד ושליטה, יכולת האש, השרשרת הלוגיסטית ויכולת ההתקפה הקרקעית של חיזבאללה - בצה"ל מתחילים לתכנן את חזרת התושבים המפונים לבתיהם, עם הערכה שהפעולה הקרקעית תיקח מספר שבועות בודדים.

המטרה המרכזית היא השמדת התשתיות הקיימות ומניעת האפשרות להקים אותן מחדש. בנוסף, צה"ל מתכוון לאכוף את התשתיות באופן מלא באמצעות מנגנון אכיפה וכך למנוע את שיקום המערך הלוגיסטי והמבצעי של חיזבאללה בעתיד. 

רקטה מלבנון נפלה בשטח פתוח בנתניה (צילום :רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

במהלך המבצע, צה"ל השיג חופש פעולה רחב בזכות תקיפות אגרסיביות בשבועות שלפני, והקשה על חיזבאללה להוציא מתקפות קרקעיות באזור. פגיעות קשות ספגו מחבלים במהלך הפעולות הקרקעיות והאוויריות, מה שאיפשר לצה"ל להמשיך ולפעול ללא התקלויות משמעותיות, תוך שמירה על רצף מבצעי לאורך זמן.

בשבועות האחרונים, מעמדו של חיזבאללה בלבנון ירד באופן משמעותי. ביטויי שמחה והתנגדות מצד הקהילה הסונית ואפילו בתוך העדה השיעית מצביעים על כך שחיזבאללה סופג ביקורת הולכת וגוברת. יותר ממיליון אזרחים נעקרו מבתיהם בדרום לבנון ובביירות, והחולשה של חיזבאללה מעלה את האפשרות שמדינת לבנון תנסה לקחת את המושכות לידיה.

בצה״ל סבורים כי לארגון הטרור יש כעת יכולת נמוכה באופן יחסי לשגר טילים, אך יש עדיין יכולת אש. האיום מצד חיזבאללה ממשיך להתקיים, בעיקר במתכונת של ירי רקטות לעבר יישובים בצפון. איום זה מדלג מעל קו המגע, וצפוי להמשיך להוות אתגר בטחוני גם בשבועות הקרובים. 

מבצע "חיצי הצפון" מצליח לפגוע משמעותית ביכולות הלחימה של חיזבאללה, תוך שמירה על רצף מבצעי ארוך טווח. הפגיעה בתשתיות רדואן ובמערך הלוגיסטי של חיזבאללה יוצרת תנאים להשבת התושבים ליישוביהם, אך הארגון עדיין מחזיק ביכולות אש. במידת הצורך ובהתאם להתפתחויות, צה״ל מוכן גם להרחבת הפעולות במרחב.