גורם בטחוני שמעורה בפרטי יירוט המתקפה האיראנית, אמר בשיחה עם ״מעריב״ כי "מדובר באירוע לאומי יוצא מן הכלל".

לדבריו: "ישראל עובדת על המערכות האלה שנים והעובדה שאזרחיה בטוחים בזכותן היא יוצאת מן הכלל, במיוחד כשזו לא הפעם הראשונה שמתקפה כזו מכוונת אלינו. אמש נורו מאיראן כ-180, כאשר כל אחד מהם טופל בהתאם למדיניות היירוט המתאימה לו.

"העסק נוהל בצורה מדהימה על ידי כוחות ההגנה האווירית האווירית שישבו בבונקר וטיפלו בכל איום לפי הגדרת הבסיס שלו. העובדה שאין אזרח ישראלי שנפגע - אומרת הכול", הוא הוסיף.

גם חמינאי היסס: כך התקבלה ההחלטה האיראנית לתקוף את ישראל
נתניהו רומז לכאורה לחיסול סינוואר ומסמן את היעד הבא

על המחיר אותו ישראל תצטרך לשלם על יירוט המתקפה המאסיבית, אמר: "קשה לכמת את עלויות ההגנה - מצד אחד, מדובר בסכום לא זניח כלל של כמה מיליונים. מצד שני, צריך לקחת בחשבון את פוטנציאל הסיכון והנזק שנמנע. אם 180 טילים שכל אחד מהם נושא חצי טון חומר נפץ היה פוגע במרכזי אוכלוסייה - הפגיעה בנפש וגם העלות הכלכלית היו יכולות להיות גרועות פי כמה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פלסטינים בוחנים נפל שאותר בטובאס לאחר המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)
פלסטינים בוחנים נפל שאותר בטובאס לאחר המתקפה האיראנית (צילום: רויטרס)

"צריך לומר שמוקדם להעריך מה יקרה הלאה. זה משחק שחמט עם הרבה מהלכים. את השחמט הזה אומנם התחילו האיראנים, אבל אנחנו שמנו הערב את המט. רוב היירוטים בוצעו על ידי שכבת ההגנה של 'חץ' - שמתחלקת ל'חץ 2' ו'חץ 3'. 'חץ 3' יירט את האיומים מחוץ לאטמוספרה, ו'חץ 2' יירט אותם הן מחוץ לאטמוספרה והן בתוכה, אבל בגבהים נמוכים יותר".

אתמול בערב, למשך קרוב לשעה ישבו תושבי ישראל - מצפון ועד דרום, במרחבים המוגנים, עקב מתקפה של כ-180 טילים שנורו מטהרן. בתום קרוב לשעה הודיע פיקוד העורף לכלל תושבי ישראל כי ניתן לצאת מן המרחבים המוגנים. המרחב האווירי של ישראל שנסגר עם תחילת המתקפה נפתח לתנועת כלי טיס. דובר צה"ל תת אלוף דניאל הגרי אמר כי בשלב זה לא מזהים איומים נוספים מכיוון איראן והבטיח כי למתקפה תהיינה השלכות. "יש לנו תוכניות מוכנות", אמר.

הניו יורק טיימס דיווח כי בימים האחרונים ההערכה בקרב אנליסטים ומומחים הייתה כי איראן לא צפויה להגיב לשורת התקיפות האחרונות של צה"ל במעוז חיזבאללה, ולכניסה הקרקעית לשטח לבנון. עם זאת, לבסוף, הצליחו מפקדים צבאיים בכירים במשמרות המהפכה לשכנע את מקבלי ההחלטות שמתקפת פתע היא המסלול היחיד שיסייע להציג את איראן כגורם עוצמתי באזור. 

יירוטים במהלך התקיפה האיראנית  (צילום: ללא קרדיט)
יירוטים במהלך התקיפה האיראנית (צילום: ללא קרדיט)

עוד דווח בניו יורק טיימס, כי הטילים נורו מאזור הגבול הצפוני עם אזרבייג'ן, ולאיראנים הייתה תוכנית מגירה: במקרה שבו היו מצליחות ישראל או בנות בריתה לסכל את מטחי הענק, מאות טילים היו בכוננות לירות לעבר ישראל גם בגבול המערבי עם עיראק. 

איראן השתמשה בטילים הכי מתקדמים בארסנל שלה במתקפה על ישראל. לדברי מומחה לבליסטיקה איראנית שסקר את תמונות שברי הטילים שנפלו, ככל הנראה מדובר בטיל "פתח 1", אם כי לא ידוע כמה מעשרות הטילים שנורו לעבר ישראל היו מסוג זה.