ימים לאחר שדובר צה"ל אישר כי כוחות צבאיים נכנסו לשטח לבנון – לראשונה מזה 18 שנה, שוחחנו עם אל"מ (מיל') רונן כהן, לשעבר סגן ראש חטיבת המחקר באמ"ן, שהסביר לנו על אופי הלחימה מול מחבלי חיזבאללה. הכניסה של אוגדה 36 היא דרמטית לתמרון. זאת האוגדה המשוריינת הגדולה בצה"ל. היא ״מכונת מלחמה״. היא נכנסה באזור הגזרה המרכזית. והפעילות  שלה עשויה להיות יותר עמוקה במרחב.

"התמרון נועד לנקות את כל התשתיות שחיזבאללה, וכוח רדואן בפרט, הכינו לקראת פלישה לגליל ולהר דוב", אמר. "לשלוט על השטחים הגבוהים שמגנים על היישובים, וגם להיכנס עוד כמה קילומטרים ולנקות את כל המחסנים והתשתיות ומפקדות ואתרים צבאים של כוחות רדואן שנמצאים פחות או יותר בין חמישה לשבעה קילומטר מהגבול".

דובר צה"ל חושף: זו תוכנית הענק של חיזבאללה בדרום לבנון
"מיליון עקורים, צריכים תרומות": ראש ממשלת לבנון מתחנן להפסקת אש

על אופי הפעילות, הסביר: "כך תיראה הלחימה: קודם כל יתפסו את כל השטחים השולטים ואחר כך לאט לאט יכנסו ויטהרו את האזורים האלה שחלקם בתוך אזורים בנויים וחלקם בטבע, מנהרות וכו'. זה התהליך שאנחנו נראה בשבועות הקרובים.

תקיפות צה''ל בדרום לבנון (צילום: רויטרס)
תקיפות צה''ל בדרום לבנון (צילום: רויטרס)

"אם אני מבין נכון, הפעולה כרגע היא הדרגתית. כלומר כל פעם ינקו שטח מסוים על מנת שיהיה אפשר לתת חיפוי לכוחות והגנה חזקה באש ובתצפית מכל המקומות. אני לא רואה את העניין ממשיך מעבר לטווח של כמה קילומטרים ספורים. 

כהן דחה את הרעיון של חזרה להסכם 1701, שדחק את חיזבאללה צפונית לקו הליטאני, וחייב את ישראל שלא לתקוף בשטח לבנון. "אנחנו צריכים לחשוב על היום שאחרי, כי בכל הסדר שהוא חיזבאללה יחזור", אמר והוסיף: "לנו יש את האפשרות להישאר בנקודות אסטרטגיות, לא בעומק אלא במרחק קילומטר או שניים מהגבול. למרות  שזה בשטח הריבוני הלבנוני, אבל גם ככה הריבונות הלבנונית לא באמת הייתה שם, ולכן אין כל התלבטות".

כוח שריון ליד גבול לבנון  (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)
כוח שריון ליד גבול לבנון (צילום: אייל מרגולין פלאש 90)

לסיכום, התייחס לשיטות הלוחמה של חיזבאללה, ואמר:  "מבחינת חיזבאללה, צריך לומר שהארגון לא נוהג לנהל קרבות פנים אל פנים. זה לא שאין בכלל היתקלויות חזיתיות, היו לנו גם במלחמת לבנון השנייה והיה לנו בעבר שהיינו באזור הביטחון. לרוב, מחבלי חיזבאללה יאפשרו לכוחות לצה"ל להתמקם בשטח, ואז יבצעו לעברם ירי פצצות מרגמה, נ"ט, רחפנים – או מטענים רבי עוצמה אם הכוחות נעים על צירים".

דובר צה"ל בערבית, אל"ם אביחי אדרעי: "אזהרה דחופה לתושבי דרום לבנון. לתושבי הכפרים: אל בידה, ביות א-סיד, א-ראשידה, מעשוק, אל-בץ, שבריחה, טיר דבה, אל ברעילה, מחנה קסמיה, נבי קסם, ברג רחל, עבסיה, עין בעל, מחרונה, בפליה, דיר כיפא, סריפא, ארזון, דרדעיא, דבר ברית ג'בר, ג'בל אל עדס, שהור, ברג' א-שמלי/ פעילות חיזבאללה מאלצת את צה"ל לפעול כנגדו. צה"ל אינו מעוניין לפגוע בכם".

"למען ביטחונכם, עליכם לפנות את בתיכם באופן מיידי", המשיך. "כל מי שימצא בקרבת פעילי חיזבאללה, מתקניו או אמצעי הלחימה שלו, מסכן את חייו. בית שמשמש את חיזבאללה לצרכים צבאיים צפוי להיפגע. עליכם לנוע מיידית אל מצפון לנהר האואלי. לשמירה על חייכם - פנו את בתיכם באופן מידי. שימו לב, אין לנוע דרומה! כל תנועה דרומה עלולה לסכן את חייכם. אנו נעדכן על זמן שבטוח לשוב לבתיכם".