האלוף (מיל') ישעיהו (שייקה) גביש הלך לעולמו היום (חמישי) בגיל 99. גביש, שהיה נשוי לגיטה שנפטרה לפני פחות משנה, הותיר אחריו שני ילדים. 

גביש החל את דרכו הצבאית בפלמ"ח בגיל 18, שם התקדם לתפקיד מפקד פלוגה. במלחמת העצמאות לחם בעמקי הצפון ונפצע בקרב מלכיה. למרות פציעתו, השתתף בכיבוש לוד כקצין מבצעים. בהמשך המלחמה שימש כסגן מפקד גדוד במבצע יואב, ובסיומה מונה למפקד הגדוד הראשון בחטיבת יפתח. 

בשנות ה-50 וה-60 מילא גביש שורת תפקידים בכירים בצה"ל, ביניהם ראש ענף מבצעים במטכ"ל, מפקד בה"ד 3, וראש מחלקת מבצעים. הוא היה ממתכנני מבצע קדש ב-1956. ב-1965 מונה לאלוף פיקוד הדרום.

הרמטכ''ל חיים בר-לב וישעיהו גביש  (צילום: ארכיון צה''ל ומערכת הביטחון)
הרמטכ''ל חיים בר-לב וישעיהו גביש (צילום: ארכיון צה''ל ומערכת הביטחון)

במלחמת ששת הימים (1967) הוביל גביש את כיבוש חצי האי סיני, בפקדו על שלוש אוגדות. לאחר המלחמה ניהל את הקמת מערך הביצורים בסיני. במלחמת יום הכיפורים (1973) גויס למילואים ופיקד על מרחב שלמה בדרום סיני, שם עסק בבלימת התקדמות הצבא המצרי ובמרדף אחר יחידות קומנדו מצריות.

במלחמת ששת הימים פיקד על שלוש אוגדות שכבשו את חצי האי סיני. לאחר המלחמה פיקד על הקמת הביצורים בסיני. במלחמת יום הכיפורים גויס למילואים ופיקד על אזור מרחב שלמה בדרום סיני.  הפיקוד עסק בבלימת ניסיונו של הצבא המצרי להתקדם לכיוון ראס סודר, ובמרדף אחר שלושה גדודי קומנדו מצריים שהונחתו בתחומו.

לאחר פרישתו מצה"ל ב-1970, פנה גביש לקריירה ניהולית בסקטור האזרחי. הוא כיהן כמנכ"ל "כור מתכת" עד 1988. בנוסף, היה ממקימי מוזיאון הפלמ"ח בתל אביב ושימש כיו"ר עמותת דור הפלמ"ח. ב-2018, בגיל 93, כובד גביש בהדלקת משואה בטקס יום העצמאות ה-70 למדינה. ב-2022 הוענק לו, יחד עם האלוף עמוס חורב, פרס חיים הרצוג על תרומתו הייחודית למדינת ישראל.