אייל עופר, מומחה לכלכלת חמאס שוחח, עם "מעריב" בעקבות פרסום חיסולו של רוחי משתהא, ראש שלטון חמאס ברצועת עזה ובין מייסדיו של הארגון, היום (חמישי). עופר הסביר על דמותו של מושתהא ותפקידו בארגון וכן על חשיבותו האסטרטגית של אזור צפון רצועת עזה, משם פעל. 

בפתח דבריו אמר עופר: "כדאי לשים לב לחיסול שצה"ל הודיע עליו עכשיו, למרות שהוא נעשה לפני כשלושה חודשים. רוחי מושתהא הוא חברו הטוב ביותר של סינוואר. הם היו שנים ביחד גם בכלא הישראלי. ורוחי מושתהא בעצם ניהל את כל הנושאים האזרחיים עבור חמאס. מוקד פעילותו היה בצפון רצועת עזה".

אוגדה 252 קוצרת פירות: למעלה מ-450 חיסולים ברצועת עזה  
חיזבאללה נערך לכניסה הקרקעית - ובכל זאת צה"ל הצליח להדהים אותו

פעילות צה״ל בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה״ל בחאן יונס (צילום: דובר צה''ל)

עופר הסביר את חשיבות האחיזה בצפון רצועת עזה עבור שלטון החמאס: "צפון רצועת עזה הוא המקום שהכי חשוב עבור חמאס להמשיך לשלוט בו אזרחית. למעשה 300,000 התושבים שנשארו בצפון רצועת עזה הם הגרעין הקשה ביותר של האוכלוסייה תומכת החמאס. יש ביניהם הרבה מאוד אנשים צעירים, חלקם אנשים שנשארו כנציגים של המשפחה לשמור על רכוש מפני גנבים, אבל יחד איתם יש גם משפחות, נשים וילדים".

"בנוסף, מובן שחלק גדול מאוד מהצעירים שנשארו בצפון רצועת עזה הם מחבלי חמאס ויש סביבם גם את כל המעטפת האזרחית שעדיין מתפקדת במקום. העיריות בצפון רצועת עזה עדיין מתפקדות, שירותי ההצלה, האמבולנסים, כיבוי אש וגם חלק גדול מהשלטון האזרחי של חמאס. היה חשוב להם לשמר את הפעילות הזו בצפון רצועת עזה", הוסיף. 

חאן יונס, עזה, חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
חאן יונס, עזה, חרבות ברזל (צילום: רויטרס)

"עזה היא קודם כל בירת הרצועה, היא העיר הגדולה והחשובה. שנית, היא קרובה מאוד לכל מרכזי האוכלוסייה בישראל, כלומר -  משם קל להם יותר לאיים. מבית חנון על שדרות, מבית להייה על נתיב העשרה, מכל האזור הזה בצפון רצועת עזה על אשקלון ועל זיקים", הדגיש עופר. 

עופר חתם בעניין: "זה המקום שאותו הם הכי חוששים להפסיד מבחינת שטח. זה אזור שצה"ל הצליח לפנות כמעט לחלוטין, ואז חמאס פתחו בעצם מבצע שכנוע אוכלוסייה שלהם לא לפנות את רצועת עזה. הם מבינים שצה"ל הקים את ציר נצרים כדי למנוע מהאוכלוסייה שכבר עזבה את צפון הרצועה לשוב והם נאבקים כדי לשמר שם את נוכחותם של 300 אלף האנשים שנותרו. האנשים האלה מבססים בפועל את האחיזה שלהם בקרקע בכל צפון הרצועה".

בעניין דמותו של המחוסל הסביר עופר: "רוחי מושתהא היה מוותיקי ארגון הטרור חמאס, בעל השפעה ישירה על אופן הפעלת הכוח של הארגון. הוא אחד ממקימי החמאס והשתתף בפגישה היסטורית עם אחמד יאסין, בה יוסד הארגון. מושתהא היה מעורב בקבלת החלטות בעלות אופי צבאי תוך ששימש גם כאחראי השלטון ברצועת עזה, מחזיק תיק האסירים בלשכה המדינית של הארגון ולשעבר מחזיק משרד הכספים".

אחמד יאסין (צילום: גדי קבלו)
אחמד יאסין (צילום: גדי קבלו)

מושתהא הקים יחד עם סינוואר את מנגנון הביטחון הכללי של החמאס, וריצה איתו עונש מאסר בכלא הישראלי, שם ישבו יחד עם תאופיק נעים שעדיין מחזיק בתפקיד ראש מנגנון ביטחון הפנים של החמאס. עד לפרוץ המלחמה היווה מושתהא הדמות הבכירה והמרכזית ביותר של הזרוע המדינית של חמאס ברצועת עזה, ולאורך המלחמה הוביל את הפעילות השלטונית של חמאס בעת שעסק בפעילות טרור נגד ישראל", אמר. 

"בין השלושה שחוסלו יחד איתו היה גם סמי עודה, מפקד מנגנון הביטחון הכללי, שתפקידו לשמור על השרידות של תנועת החמאס בצפון רצועת עזה. מדובר למעשה במנגנון מקביל לזה של השב"כ, שמטרתו לפעול כנגד משתפי פעולה עם ישראל. היה חלק מהותי משלטון החמאס ובעצם שימש כעוזר האישי של רוחי מושתהא", ציין. 

כזכור, היום הודיע דובר צה"ל כי רוחי מושתהא חוסל בתקיפות חיל האוויר בצפון רצועת עזה לפני כשלושה חודשים, עת שהסתתר במתחם תת קרקעי יחד עם בכירים נוספים בארגון הטרור חמאס.