תחקיר הניו יורק טיימס חשף היום (חמישי) דברים שאמרו בכירים אמריקאיים לבכירים ישראלים ערב הכניסה הקרקעית לעזה במטרה למנוע את המהלך. התחקיר המעמיק סוקר את כל מהלך המלחמה, על שלביה השונים ומדגיש את תמיכתה של ארה"ב בישראל, לצד דרישה חוזרת להימנע ממשבר הומניטרי בעזה. 

בין היתר תואר שבכירים אמריקאים נשלחו לישראל על מנת לומר לבכירים ישראלים כי כניסה קרקעית לעזה צפויה להוביל לאובדן של 200 חיילים בכל יום, במטרה "להפחיד". 

כבר לא לוחץ להבליג: ביידן הפנים - ישראל חייבת להגיב לאיראן  
"רסנו את הטירוף": איראן מאותתת לוושינגטון - כך נגיב לתקיפה ישראלית

אוגדה 252 ברצועת עזה, חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
אוגדה 252 ברצועת עזה, חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

על פי הדיווח, תואר שבשלבי המלחמה הראשונים, נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התנה את ביקור התמיכה שלו בישראל בסיוע ההומניטרי. דווח שבעת ביקורו של מזכיר המדינה האמריקאי, אנתוני בלינקן, בשבוע הראשון למלחמה הוא נועד עם בכירי הדרג הצבאי והמדיני בקריה בתל אביב. שם לפי הדיווח, אמר בלינקן לבכירים: "ביידן התכוון לבקר, אבל הוא לא יעלה על מטוס אלא אם תיפתחו לנו גישה הומניטרית". 

למחרת, הודיע בלינקן שביידן כן יגיע לבקר בישראל, הדגיש שוב את תמיכתה של ארה"ב בישראל והצהיר על כך ששתי נושאות המטוסים אמריקאיות עושות את דרכן לאזור. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>> 

לפי הדיווח, ארה"ב התנגדה באופן חד משמעי לכניסה קרקעית לעזה והבהירה את עמדתה לישראל, זאת נוכח חשש ממשבר הומניטרי ברצועת עזה וחוסר שביעות רצון מהטיפול הישראלי בסיוע ההומניטרי. 

גורם ביטחוני ישראלי אמר לניו יורק טיימס לכניסה הקרקעית לעזה: "המליצו לנו לא לעשות זאת". דווח כי בנוסף לאזהרות של ביידן ובלינקן, "האמריקאים שלחו שלושה גנרלים בעלי ניסיון בעיראק שניסו קצת להפחיד אותנו ואמרו שבכל יום אנחנו הולכים לאבד 200 חיילים", כך אמר אותו בכיר ישראלי לניו יורק טיימס. 

כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

עם זאת הוא הבהיר, "אני לא חושב שיש איזושהי דרך בה כל ממשלה נבונה יכולה הייתה להימנע מזה אחרי ה-7 באוקטובר. אם ארה"ב הייתה מותקפת כך, אתה יכול לדמיין רק לדמיין מה היא הייתה עושה".