בצל סימני השאלה לגבי אופן תגובתה של ישראל את איראן למתקפת הטילים האיראנית שחלה בליל שלישי, עולים מתקני הגרעין של איראן כאופציה ליעד תקיפה מרכזי. ראש ממשלת ישראל לשעבר, אהוד ברק, אישר את הדברים בריאיון לעיתון ה"גרדיאן" הבריטי, ואמר כי "ישראל צפויה לבצע תקיפה אווירית רחבת היקף נגד תעשיית הנפט של איראן, ואולי מתקפה סמלית על יעד צבאי הקשור לתוכנית הגרעין שלה". 

בארה"ב טוענים: "ישראל מעצבת מחדש את המזה"ת, כוחו של ביידן יורד"
למה לא נערכה לנסראללה הלוויה? בכיר בחיזבאללה עושה סוף לשמועות

ברק הוסיף לאשר כי תגובה מצד ישראל תבוא באופן ודאי, והוסיף: "לישראל יש צורך משכנע, אפילו ציווי, להגיב. אני חושב ששום אומה ריבונית על פני כדור הארץ לא יכולה שלא להגיב". 

תיעוד מהמתקפה האיראנית (צילום: רשתות ערביות)
תיעוד מהמתקפה האיראנית (צילום: רשתות ערביות)


ראש הממשלה לשעבר, שכיהן גם כשר הביטחון, שר החוץ והרמטכ"ל, אמר כי ניתן לראות את המודל לתגובה הישראלית בתקיפות האוויריות שחלו בתחילת השבוע נגד מתקני נפט, תחנות כוח ורציפים שבשליטת החות'ים בנמל חודיידה שבתימן.

תקיפות בנמל חודיידה בתימן (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')
תקיפות בנמל חודיידה בתימן (צילום: רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')


"אני חושב שאולי נראה משהו כזה. זו עשויה להיות מתקפה מסיבית, וזה יכול לחזור על עצמו יותר מפעם אחת", טען ברק לריאיון בעיתון ה"גרדיאן", והוסיף לציין כי אף אם ישראל תתקוף את מתקני הגרעין האיראניים, הדבר לא יגבה או יפגע משמעותית בתכנית האיראנית. 

"יש כמה פרשנים ואפילו כמה אנשים במערכת הביטחון שהעלו את השאלה: 'למה לעזאזל לא פגעו בתוכנית הצבאית הגרעינית?'", אמר ברק. "לפני קצת יותר מעשור הייתי כנראה האדם הכי ניצי בהנהגה הישראלית בטענה שכדאי לשקול זאת ברצינות רבה, כי הייתה יכולת ממשית לעכב אותם בכמה שנים".

אהוד ברק (צילום: פלאש 90)
אהוד ברק (צילום: פלאש 90)

"זה לא המקרה כרגע, כי איראן היא מדינת סף דה פקטו", טען. "אין להם עדיין נשק. אולי ייקח להם שנה עד שיהיה להם כזה, ואפילו חצי עשור להחזיק ארסנל קטן. באופן מעשי, אי אפשר בקלות לעכב אותם בשום צורה משמעותית".

ברק סבור שיש לחץ בממשלת נתניהו לפחות לתקיפה סמלית כלשהי נגד התוכנית האיראנית, למרות שהוא עצמו רואה במחווה כזו חסרת תועלת.

"אתה יכול לגרום לנזק מסוים, אבל גם זה עלול להיתפס בעיני חלק מהמתכננים כשווה את הסיכון, כי האלטרנטיבה היא לשבת בחיבוק ידיים ולא לעשות כלום", אמר ברק. "אז כנראה יהיה אפילו ניסיון לפגוע ביעדים מסוימים הקשורים לגרעין". 

מתקן הגרעין האיראני בנתנז, ארכיון (צילום: רויטרס)
מתקן הגרעין האיראני בנתנז, ארכיון (צילום: רויטרס)

בעוד ברק סבור שתגובה צבאית ישראלית משמעותית למתקפה הצבאית האיראנית ביום שלישי בלילה היא כעת בלתי נמנעת ומוצדקת, הוא טוען שניתן היה למנוע את הסחף למלחמה אזורית הרבה קודם לכן, אילו נתניהו היה פתוח לתמיכה בממשל פלסטיני לאחר המלחמה בעזה שיחליף את חמאס. 

"אני חושב שתגובה חזקה היא בלתי נמנעת. זה לא אומר שנכתב בגן עדן לפני שנה שזה הולך לקרות", אמר ברק. "כנראה היו כמה הזדמנויות להגביל את הסכסוך הזה לפני שהוא הפך למשהו כמו התנגשות במזרח התיכון בקנה מידה מלא. מסיבות שאינן ניתנות להסבר בשום מחשבה אסטרטגית, נתניהו דחה כל סוג של דיון במה שאנו מכנים 'היום שאחרי'". 

"אני לא מטיל את האשמה על כל האירוע על נתניהו. זו בעצם אשמת חמאס וחיזבאללה ואיראן מאחוריהם", אמר ברק. "אבל אחרי שאמרנו את זה, יש לנו אחריות לנקוט פעולה תחת היגיון מולד מסוים שמבין את המצב, ההזדמנות והאילוצים" את הריאיון חתם באמרה ידועה: "יש פתגם רומאי ישן שאומר: 'אם אתה לא יודע לאיזה נמל אתה רוצה להגיע, שום רוח לא תיקח אותך לשם'".