בכל שעה שעוברת, גוברת ההערכה כי סאפי א־דין, יורשו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, חוסל בדאחיה בביירות. זאת, על רקע ההיערכות לתגובה ישראלית למתקפת הטילים האיראנית בשבוע שעבר.

פרופ' עוזי רבי, חוקר בכיר במרכז דיין, התייחס לדברים ואמר ב-103FM היום (ראשון) כי "אני חושב שגם האיראנים וגם חיזבאללה יודעים היטב שישראל נמצאת בפאזה אחרת. הם עדיין לא בטוחים מה עומק השינוי, אבל יש כאן משחק בקצב אחר שבו ישראל נוטלת את היוזמה ומשאירה את המחשבה של כל הסצנריו לצד השני. מבחינת איראן, יש מצב שבו הפעולות נובעות מהרגש והחשש ולאו דווקא מההיגיון".

בשפת המזרח התיכון: המסר שהעבירה ישראל בתמרון הקרקעי בצפון הרצועה

פרופ' רבי הוסיף: "אסור לישראל להגיע לפינג פונג של מלחמה בליסטית. הקטע הזה שבו משוגרים מאות טילים בליסטיים עם ראשי נפץ של עד טון חומר נפץ הוא בלתי ניתן להחזקת ישראל. הברירה היא להסתכל על הדברים ועל המכה שישראל מתכננת בסופו של יום. היא צריכה לחשוב היטב היכן תהיה המכה שתפגע בלגיטימציה של המשטר גם מבית וגם מחוץ, ולייצר ניתוק בין האוכלוסייה לבין המשטר עצמו. כמו כן, יש צורך לייצר מצב של פגיעה בעמוד השדרה של פיקוד הבכיר במשמרות המהפכה, וליצור תחושת חוסר בטחון בקרב האיראנים".

שרידי טיל בליסטי מהמתקפה האיראנית ב-1.10.24, סמוך לערד (צילום: רויטרס)
שרידי טיל בליסטי מהמתקפה האיראנית ב-1.10.24, סמוך לערד (צילום: רויטרס)

בהמשך, הוא ציין: "לישראל יש שותף סמוי/גלוי, שזה האמריקנים. הישראלים בשום שכל מכניסים את האמריקנים לתמונה, ומייצרים מצב שבו נשקלות כל האפשרויות. לכל מטרה כזו יש את התועלת שלה, אך אמריקה צריכה להיות מעורבת, כי אולי השינוי שחווה ישראל יוצר פלטפורמות שיכולות להוביל לשינויים במזרח התיכון. הכוונה היא למצב שבו הברנשים הרעים מוסטים לשולי הדרך, והמציאות הגיאו-פוליטית משתנה".

ביחס למתקפה על איראן וחיזבאללה, רבי ציין: "אני לא בטוח שזאת עבודה של ישראל, זה צריך לבוא מהם. המכה באיראן צריכה להיות מאוד נחרצת. גם לגבי חיזבאללה, בכל עת שישראל שוללת את יכולות חיזבאללה, היא מקצצת זרוע מרכזית של התמנון".

סייע בהכנת הכתבה: אחיעד לוק, 103fm